گلایه های صنعتگران درحضور جهانگیری و شریعتمداری

 صنعتگران امروز به مناسبت روز ملی بخش مربوطه‌شان، مشکلات و گلایه‌های خود را در حضور معاون اول رییس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کردند.
گلایه های صنعتگران درحضور جهانگیری و شریعتمداری

به گزارش صنعت نویس، عبدالوهاب سهل‌آبادی در مراسم روز ملی صنعت و معدن که امروز (یکشنبه) با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجلاس سران برگزار شد، با طرح این سوال که دولت تا چه حد طی سال‌های اخیر به درخواست صنعتگران توجه کرده است، اظهار کرد: شرایطی که در حال حاضر در بخش صنعت و معدن روبه‌رو هستیم ناشی از عدم توجه به این مطالبات است.

وی ادامه داد: در ارتباط با فریز و نگهداری دیون معوقه صنعتگران از دولت درخواست‌هایی داشتیم که آیا این اتفاق افتاد؟ بحث مالیات را مطرح کردیم و انتظار داشتیم در ارتباط با مقوله اخذ مالیات بر ارزش افزوده چاره‌اندیشی شود، اما آیا چنین مساله‌ای مدنظر قرار گرفت؟ در مورد تک نرخی بودن ارز فریاد زدیم و امروز می‌بینید که چه اتفاقی افتاده است.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با انتقاد از تصمیمات سازمان تامین اجتماعی در برخورد با کارفرمایان و کارگران، تصریح کرد: کارفرمایان برای تمدید دفترچه کارگران با مشکل مواجه هستند، اما متاسفانه شاهد توقیف برند کارخانه‌ها هستیم و این سوال مطرح است که سازمان تامین اجتماعی چگونه به خود اجازه می‌دهد که درمان کارگری را که حقوقش هم پرداخت نشده است را تمدید نکند.

در این مراسم همچنین حمیدرضا معصومی به عنوان فعال بخش خصوصی با اشاره به مشکلات حوزه معدن، خطاب به معاون اول رییس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: پس از التهابات بازار ارز فعالان معدنی روزهای سختی را سپری کردند و اگر طی سالیان گذشته می‌توانستند با ماشین‌آلات دسته دوم کار کنند پس از تک نرخی کردن ارز دسترسی به ماشین‌آلات به دلیل افزایش نجومی قیمت‌ها غیرممکن شده است.

وی ادامه داد: توسعه در بخش معدن بدون نوسازی تجهیزات و ماشین آلات امکانپذیر نیست و به طور حتم باید در این رابطه چاره‌اندیشی شود.

این فعال بخش خصوصی در حوزه معدن با اشاره به این‌که بیمه سهم کارفرمایان و پیمانکاران معدن ۲۳ درصد نیست و با اعمال بخشنامه کارگاه‌های بخش سخت و زیان‌آور به ۳۱ درصد افزایش یافته است، گفت: متاسفانه سازمان امور مالیاتی نیز امتناع از دستورالعمل‌های مربوطه را در دستور کار قرار داده و رسیدگی با شدت بیشتری طی سال‌های ۱۳۹۵ – ۱۳۹۶ انجام شده است.

معصومی با تاکید بر این‌که باید پرهیز از پیچیدگی در تدوین دستورالعمل‌ها و مبارزه با بروکراسی اداری در دستور کار قرار گیرد تا شاهد تشویق کارآفرینان در حوزه معدن باشیم، گفت: ۵۰۰۰ معدن کوچک در کشور وجود دارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید نسبت به بهبود وضعیت آنها چاره‌اندیشی کند.

در ادامه همچنین سید مظفر عبدالله - فعال بخش صنایع تبلیغی - با اشاره به این‌که کشور در جنگ اقتصادی به سر می‌برد و با شرایط بحرانی روبرو است، اظهار کرد: کالاهای ما در گمرک مانده است و باید با دموراژ (هزینه دیرکرد و خواب بار در گمرک) حل شود. علاوه بر این بررسی مشکلات واحدهای پویا و فعال باید در دستور کار قرار گیرد و استفاده از تجربه آنها جهت حل مسائل به عنوان راهکار تلقی شود.

 

منبع:ایسنا

افزودن نظر جدید