کارکرد سامانه ملی گارانتی چگونه است؟

مدیرکل دفتر خدمات فنی وزارت صمت، ضمن اشاره به اتصال همه خودروسازان و واردکنندگان به سامانه ملی گارانتی، در رابطه با نحوه عملکرد این سامانه توضیح داد که پس از اظهار تولید یا واردات خودرو و ثبت اضافه شدن آمار آن به ناوگان، شناسه رهگیری نیز به شناسنامه خدمات پس از فروش اضافه می‌شود و از آن لحظه به بعد، خدمات پس از فروش قابل پیگیری است و شبکه خدماتی باید طی حدفاصل هفت روز پاسخ مردم را بدهد.
 کارکرد سامانه ملی گارانتی چگونه است؟

به گزارش صنعت نویس، چندی پیش، موضوع اتصال خودروسازان به سامانه جامع خدمات پس از فروش مطرح و اعلام شد که خودرو به "سامانه ملی گارانتی" اضافه شده است و فرآیند حضور خودروسازان داخلی در این سامانه در دستور کار قرار گرفته است؛ برای این منظور خودروسازان بایستی شبکه خود را معرفی کنند تا پس از ارزیابی و تایید شبکه آن‌ها، در سامانه قرار گیرند.

طبق اعلام وزارت صمت، وعده شد که تا پایان مهر ماه، همه‌ خودروسازان داخلی به سامانه ملی گارانتی بپیوندند.

در ادامه بررسی روند این موضوع (اتصال خودروسازان به سامانه جامع خدمات پس از فروش)، حمید محله‌ای-مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت- با حضور در یک برنامه تلویزیونی، اظهار کرد: خودروها دارای یک شناسه رهگیری (VIN خودرو) منحصر بفرد هستند. خودروها اعم از تولیدی و وارداتی، زمانی‌که شناسنامه خدمات پس از فروش برای آن‌ها در سامانه درج می‌شود، در حقیقت تضمین‌کننده خدمات و ارائه‌دهنده خدمت و همچنین شبکه مشخص خواهد بود.

وی ادامه داد: تعهدات خدمات پس از فروش خودروسازان در سامانه بارگذاری می‌شود؛ زمانی‌که اظهار تولید یا واردات می‌شود (به طور مثال ۱۰۰۰ دستگاه خودرو در روز به ناوگان اضافه و به فروش می‌رسد) همان شماره تک رقمی یا شناسه رهگیری خودرو هم مرتبط پیدا می‌کند و به شناسنامه خدمات پس از فروش پیوست می‌شود.

مدیر کل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تصریح کرد: از زمان ثبت و اضافه شدن شناسه رهگیری خودرو به شناسنامه خدمات پس از فروش، شناسنامه گارانتی فعال می‌شود و از آن پس، تمامی خدمات پس از فروش قابل رصد و پیگیری است. ضمن اینکه اطلاعات از طریق پیامک برای خریدار و مصرف‌کننده ارسال خواهد شد. همچنین برای ارائه‌دهنده خدمات نیز مشخص می‌شود که چه خودروهایی تحت خدمات قرار داشته و بایستی برایشان خدمات ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه در یک سال و نیم گذشته ۹۰۰ میلیون شناسه رهگیری از قطعاتی که تولید و عرضه می‌شود داده شده است، افزود: در حال حاضر نیز تقریبا تمام خودروسازان (علی‌الخصوص خودروسازان بزرگ) تشکیل پرونده داده‌اند، اما با توجه به وسعت کار و اینکه بایستی توجیهات لازم صورت گیرد، این پرونده‌ها در رفت‌ و برگشت برای رفع ایرادات هستند. چهار خودروساز و واردکننده، پرونده‌های خود را تکمیل کرده‌اند و به سامانه پیوسته‌اند. در سامانه جامع گارانتی (irangs.ir) با انتخاب گروه کالایی خودروهای سواری، مشخص می‌شود که کدام خوردوسازان یا واردکنندگان خودرو حضور دارند، شبکه خدمات مجاز آن‌ها کجاست و... و مشتریان می‌توانند از این طریق اطلاعات لازم را کسب کنند.

محله‌ای در رابطه با روند پیگیری شکایت‌ها از طریق این سامانه، اظهار کرد: مشتری در سامانه جامع خدمات پس از فروش، ثبت‌نام خود را انجام می‌دهد، پس از ثبت‌نام تمامی خودروها، قطعات و... می‌تواند مراجعه کرده و با انتخاب خدمات‌دهنده مورد نظر عنوان شکایت خود را ثبت کند (به طور مثال به کدام شبکه مراجعه کرده اما خدمات دریافت نکرده است)؛ بلافاصله همکاران ما در وزارت صمت، شکایت مشتری را مورد پیگیری قرار داده و در صورتی که شکایت وارد و مستند باشد، فورا به شبکه خدماتی (خودروساز یا واردکننده) ارجاع می‌شود.

مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت تصریح کرد: شبکه خدماتی بایستی طی حدفاصل هفت روز پاسخ دهد و رضایت مشتری را جلب کند. چنانچه خودروساز/ واردکننده پاسخگو نباشد، پرونده آن به تعزیرات ارجاع و شکایت حقوقی ثبت می‌شود.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید