تکاپوی چینی ها برای رسیدن دوباره به بازار ایران

چینی ها بازار خودرو ایران را قُرق کردند!

بعد از انعقاد برجام، زمزمه حضور چینی‌ها در بازار خودروی ایران بیش از پیش به گوش می‌رسید.
چینی ها بازار خودرو ایران را قُرق کردند!

به گزارش صنعت نویس، به نظر می‌رسید که بعد از انعقاد قراردادهای پسابرجامی خودرویی، کم‌کم حضور چینی‌ها در بازار خودروی ایران کمرنگ‌تر از همیشه شود اما برپایی دومین نمایشگاه خودروی تهران نشان داد که چشم بادامی‌های آسیایی قصد ندارند به هیچ قیمتی بازار خودرو ایران را از دست بدهند و به هر طریقی خود را با الزاماتی که خودروسازان ایرانی و البته وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان دستگاه بالا‌دستی می‌گذارد، خود را تطبیق می‌دهند.

اگر‌چه زمانی که مذاکرات اروپایی‌ها با جاده‌مخصوصی‌ها به توافق و امضای قرارداد نزدیک می‌شد گمانه‌زنی‌ها از خروج تدریجی چینی‌ها از بازار ایران خبر می‌داد، اما گویا ساکنان سرزمین اژدها به همین راحتی قصد نداشتند ایران را ترک کنند و شروع به رایزنی با همکاران ایرانی خود کردند و قراردادهای خود را با شکل جدید به گونه‌ای تغییر دادند که بتوانند بقای خود را در بازار ایران تضمین کنند. البته می‌توان این روال را بیشتر از امضای قراردادهای جدید با اروپایی‌ها مدیون توقف ثبت سفارش واردات خودرو دانست که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده و با این روال هم‌اکنون طبق گزارش گمرک بیش از هزار دستگاه خودروی وارداتی در گمرک بلاتکلیف مانده‌اند.

خودروهایی که اکثر آنها اروپایی یا آسیایی‌های گران‌قیمت هستند و با توقف ثبت سفارش در ماه‌های گذشته قیمت آنها به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در همین شرایط و در حالی که هنوز موضوع تعیین تکلیف ثبت سفارش خودرو روی میز هیات دولت باقی مانده و احتمال تعیین تعرفه پلکانی خودرو وجود دارد که می‌تواند قیمت این خودروها را باز هم افزایش دهد، نیم‌نگاهی به حضور برندهای خودرویی که در دومین نمایشگاه خودروی تهران حاضر شده‌اند، خبر از قدرتمند‌تر شدن چینی‌ها در بازار خودرویی ایران می‌دهد.

در دومین نمایشگاه خودرو در کنار ایران‌خودرو و سایپا که با شرکای خود یعنی پژو، سیتروئن و رنو به نمایشگاه خودرو آمده‌اند تنها برند اروپایی حاضر در این نمایشگاه خودروی آلمانی بورگوارد است که به تازگی اعلام حضور کرده است و بعید است با این روال تعرفه‌های پلکانی این خودرو نیز بتواند سهم بیشتری از سایر رقبای لاکچری خود در بازار کسب کند. جالب آنجاست که در کنار این برندها اگر تویوتای ژاپن و هیوندای کره‌جنوبی را نیز در میان برندهای با‌کیفیت و محبوب در دنیا بدانیم بقیه شرکت‌کنندگان در نمایشگاه خودرو با همکاران چینی‌شان به این نمایشگاه آمده‌اند. و در گفت‌وگو‌های «اعتماد» با مدیران این برندها مشخص شد که هر کدام از آنها برای تصاحب بازاری خاص وارد ایران شدند که اتفاقا برای مخاطبان بیشتری جذابیت دارد.

خودروهایی که قرار است در رنج قیمتی زیر ٥٠ میلیون تومان تا ١٥٠ میلیون تومان وارد بازار ایران شوند. آن هم با ظاهری جذاب و برداشته شده از برندهای مطرح و خاص دنیا. به این ترتیب و با توجه به اینکه سالانه چیزی حدود یک میلیون دستگاه خودروی جدید وارد بازار ایران می‌شود و چینی‌ها هم به خوبی جاهای خالی تقاضای خودرویی ایران را در نظر گرفته‌اند باید دوباره منتظر قبضه بازار خودرویی ایران توسط چینی‌ها باشیم. جالب آنجاست که به تازگی پای هندی‌ها هم به بازار خودرویی ایران باز شده و ماهینداری هند با دست پر به ایران آمده و قرار است با تولید خودرو در داخل، بازار‌های خالی ایران را پر کند.

با همه این شرایط اما خودرویی‌های جاده مخصوص خرسند از امضای قراردادهای خاص‌شان معتقدند که با تولید خودروهای پسابرجامی می‌توانند بازار را از آن خود کنند؛ تجربه‌ای که با ورود تنها خودروی پسابرجامی آبی‌پوشان محقق نشد. آبی‌پوشان که به نظر می‌رسید با خودروی ٢٠٠٨ خود می‌توانند بازار قابل توجهی را از آن خودکنند اما آمارها نشان می‌دهد موفقیت آبی‌پوشان چشمگیر نبوده و این خودرو نتوانسته است بازار را جذب خود کند.

درعین حال البته ایرادات و انتقاداتی هم به قراردادهای خارجی با خودروسازان ایران وجود دارد و حتی صحبت‌های دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در خصوص تحریم‌های جدید علیه ایران هم موجب شد تا این انتقادات بیشتر مورد توجه قرار گیرد و حتی برخی از احتمال لغو قراردادهای خودرویی صحبت کنند؛، موضوعی که منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که خود یک طرف قرارداد رنویی‌هاست، به آن واکنش نشان داده و تاکید می‌کند که «هیچ ایراد و ابهامی در قرارداد رنو وجود ندارد.

قرارداد رنو هیچ‌گونه ابهامی ندارد و بدون مشکل در حال اجرا است و من دلیل این را نمی‌فهمم، قرارداد رنو با ابهام مواجه است.» وی با تاکید بر اینکه هیچ تغییری در قرارداد توتال فرانسه با ایران به وجود نیامده، گفت: «تضامین لازم از خودروسازان خارجی برای همکاری دوجانبه با ایران اخذ شده و جای نگرانی وجود ندارد. تمام تضامین لازم از خودروسازان خارجی برای همکاری با ایران مطابق با قراردادهای منعقد شده اخذ شده است.» معظمی با بیان اینکه صنعت خودرو یک صنعت استراتژیک است که در زندگی روزمره تمامی مردم نقش‌آفرین شده خاطرنشان کرد: «بر اساس آخرین آمارها ۱۹ میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد و در حال تردد است و تقریبا هر خانواده به طور متوسط یک خودرو در اختیار گرفته است که از برخی جنبه‌ها مثبت و از ابعاد دیگر منفی است. بالا بودن تعداد خودروها خوب است ولی به لحاظ مسائل شهری علامت خوبی نیست و باید تلاش کنیم حمل و نقل عمومی را گسترش دهیم چرا که مردم اکنون برای سفرهای درون‌شهری خود از خودروهای شهری استفاده می‌کنند. اکثریت خودروها تک سرنشین بوده و این علامت مناسبی نیست، این در شرایطی است که از منظر تولید امسال نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش حضور شرکت‌های داخلی و خارجی را در نمایشگاه خودرو شاهد هستیم که آخرین نوآوری‌های خود را عرضه می‌کنند.»

معاون وزیر صنعت ادامه داد: «وزارت صنعت بر موضوع کیفیت تاکید بالایی دارد و به شدت حساس است و در این رابطه سختگیری‌های لازم را صورت می‌دهد. در جلساتی که وزیر صنعت با خودروسازان دارد تاکید بسیاری بر کیفیت داشته و روند تولید خودرو باید بر اساس افزایش کیفیت پیش رود. معظمی با بیان اینکه دو نوع شرکت خارجی در همکاری مستقیم با ایرانی‌ها هستند که برخی از آنها مستقیم خودرو به ایران صادر کرده و برخی از آنها با بقیه شراکت می‌کنند که البته افرادی که ترجیح می‌دهند به صورت صادرات به بازار ایران ورود پیدا کنند باید حتما نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش داشته باشند اما برخی دیگر که با خودروسازان ایران شریک شده‌اند باید در ایران سرمایه‌گذاری داشته و ۳۰ درصد تولیدات خود را نیز صادرکنند. معاون وزیر صنعت گفت: «برای اینکه محصولات ایران، صادراتی بوده و در بازارهای جهانی حضور داشته باشد باید رقابت را در دستور کار قرار دهیم. این جزیی از سیاست‌های وزارت صنعت است که تولیدات صرفا به بازار داخلی محدود نشده و ۳۰ درصد آن به بازارهای خارجی صادر شود.»

معظمی با بیان اینکه صنعت خودرو یک صنعت استراتژیک است که در زندگی روزمره تمامی مردم نقش‌آفرین شده خاطرنشان کرد: «بر اساس آخرین آمارها ۱۹ میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد و در حال تردد است و تقریبا هر خانواده به طور متوسط یک خودرو در اختیار گرفته است که از برخی جنبه‌ها مثبت و از ابعاد دیگر منفی است. بالا بودن تعداد خودروها خوب است ولی به لحاظ مسائل شهری علامت خوبی نیست و باید تلاش کرد حمل و نقل عمومی را گسترش دهیم چرا که مردم اکنون برای سفرهای درون‌شهری خود از خودروهای شهری استفاده می‌کنند.»

منبع: اعتماد

افزودن نظر جدید