پیش‌بینی رویترز از ارزش دلار در سال ۲۰۲۳

دلار در ۲۰۲۲ به بالاترین ارزش حدود دو دهه اخیر رسید. اگرچه بسیاری انتظار دارند در ۲۰۲۳ با معکوس شدن سیاست پولی فدرال رزرو دلار تضعیف شود، اما نظرسنجی اخیر رویترز نتایج متفاوتی را نشان می‌دهد.

صنعت نویس: خبرگزاری رویترز در پیش‌بینی ارزش دلار اعلام کرد که در سالی که گذشت افزایش نفسگیر ارزش دلار آمریکا، ارزهای خارجی دیگر را زیر پا گذاشت. نگهداری یا خرید دلار یکی از معدود معاملاتی بود که در سال گذشته برای سرمایه‌گذاران در سراسر جهان سود داشت. اگرچه دلار در هفته‌های اخیر کاهش را تجربه کرده است، اما نگرانی‌های مربوط به رکود ممکن است آن را در سال ۲۰۲۳ قوی نگه دارد.

سه انرژی‌زای دلار در ۲۰۲۲
اسکناس آمریکایی در اوج ماه سپتامبر پس از افزایش ۲۰ درصدی در برابر سبدی از ارزها، به بالاترین سطح خود در نزدیک به دو دهه گذشته رسید. این سودها تا به امروز تقریباً نصف شده‌اند. زیرا سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو که به تقویت دلار آمریکا کمک کرد، قرار است کند شود.

در حالی که افزایش نرخ سود در آمریکا یک کاتالیزور کلیدی برای تقویت دلار بود، عوامل دیگری هم نقش داشتند. سرمایه‌گذاران به سمت دلار – مقصدی محبوب در زمان‌های نااطمینانی – هجوم آوردند تا از نوسانات بازارها ناشی از افزایش تورم جهانی، افزایش قیمت‌های انرژی و تهاجم روسیه به اوکراین در امان بمانند.

دیگر عامل افزایش جذابیت دلار، قدرت نسبی اقتصاد ایالات متحده در دورانی بود که ترس از بحران انرژی به بازارهای اروپا ضربه زد و سیاست‌های سختگیرانه کنترل کرونا به رشد چین لطمه زد.

تداوم جذابیت دلار به عنوان دارایی امن
دلار حتی با وجود آنکه اخیرا بخشی از رشد خود را از دست داد، همچنان در مسیر ثبت بهترین سال خود از ۲۰۱۴ میلادی قرار دارد. بررسی‌های بخش تحقیقات جهانی بانک آمریکا از مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان داد دلار در ماه نوامبر برای پنجمین ماه متوالی پرمعامله‌ترین بازار بود و تعداد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی هم رکورددار بودند. مشارکت‌کنندگان گفتند ارز ایالات متحده آمریکا بیش از حد ارزشگذاری شده است.

با این حال، نظرسنجی رویترز از ۶۶ استراتژیست ارزهای خارجی نشان می‌دهد که دلار در حدود یک سال آینده در سطوح فعلی خود معامله خواهد شد. چراکه آن‌ها انتظار دارند که سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی جهان به رشد اقتصادی کشورها آسیب برساند و جذابیت دلار را به عنوان پناهگاه امن سرمایه‌گذاران بار دیگر تقویت کند.

تقویت دلار برای مردم کشورهای مختلف چه معنایی دارد؟
درک نوسانات دلار برای سرمایه‌گذاران مهم است، زیرا مسیر همه چیز را از درآمد شرکت‌ها گرفته تا قیمت مواد خام مثل نفت و طلا تغییر می‌دهد.

برای مردم سایر نقاط جهان، دلار قوی‌تر قیمت نفت و سایر کالاهای دلاری را با گران‌تر کردن آن‌ها برای خریداران خارجی تحت فشار قرار می‌دهد. همچنین برای شرکت‌های خارجی و دولت‌هایی که به دلار وام گرفته‌اند، پرداخت بدهی سخت‌تر می‌شود.

در حالی که دلار قوی می‌تواند قیمت کالاها و خدمات را برای مصرف‌کنندگان آمریکایی کاهش دهد، ارز سایر کشورها را تضعیف می‌کند که تشدید تورم در باقی جهان را به همراه دارد. صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر تخمین زد که به طور متوسط هر ۱۰ درصد تقویت دلار یک درصد به تورم جهانی می‌افزاید.

پیش بینی دلار در ۲۰۲۳
نشانه‌هایی وجود دارد که نگاه معامله‌گران در مورد دلار ممکن است تغییر کند؛ از جمله آن‌ها خوش‌خیم شدن تورم آمریکاست. شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده در ماه میلادی پیشین کمتر از پیش‌بینی کارشناسان ظاهر شد و شاخص دلار را سه‌شنبه گذشته با افت ۲ درصدی به زیر مرز ۱۰۴ واحد رساند.

ادامه افت دلار ممکن است به توانایی فدرال رزرو در مهار تورم (لازم برای تسهیل سیاست پولی در نهایت) بستگی داشته باشد. فدرال رزرو در جلسه دو روز پیش خود، با افزایش نرخ بهره به میزان تنها ۰.۵ واحد درصد، سرعت رشد نرخ بهره را کاهش داد.

در درازمدت، نگرانی‌های اقتصادی ممکن است به عنوان محرک دلار ظاهر شوند. هر چند نزدیک به ۸۰ درصد از استراتژیست‌هایی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند، گفتند که با توجه به چشم‌انداز سیاست‌های پولی، فرصت کمی برای افزایش ارزش دلار وجود دارد. بنابراین، احتمالا دلار در ۲۰۲۳ به نوسان حوالی سطوح فعلی ادامه دهد. هم‌اکنون شاخص دلار آمریکا در سطح ۱۰۴.۶ واحد قرار دارد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید