ورود مسکن به دوران رکود تورمی

آمارهای بانک مرکزی از افزایش بیش از ۹۱ درصدی بهای هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران در آبان ماه آن هم با وجود کاهش ۵۳ درصدی معاملات نسبت به ماه مشابه سال قبل حکایت دارد یعنی اینکه مسکن پایتخت بار دیگر وارد دوره رکود تورمی شده است.
ورود مسکن به دوران رکود تورمی

در آبان ماه امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به ۹۱ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۶ درصد و ۹۱.۵ درصد افزایش نشان می دهد. همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود ۶هزار و ۹۰۰ فقره بود که نسبت به آبان ماه سال ۱۳۹۶ معادل ۵۳.۶ درصد کاهش دارد. بر اساس این گزارش که از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور استخراج شده است، در هشت ماهه سال ۱۳۹۷ نیز تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۹۱ هزار و یکصد واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، ۱۹.۹ درصد کاهش نشان می دهد.

حجم معاملات مسکن

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در آبان ماه امسال بیانگر آن است که از مجموع ۶ هزار و ۸۵۵ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا پنج سال ساخت با ۴۴ درصد، بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده اند. این سهم در مقایسه با آبان ماه سال گذشته ۳.۲ درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال افزوده شده است. توزیع شمار معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در آبان ماه نشان می دهد از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۵.۷ درصدی از کل معاملات، بیشترین قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است؛ مناطق ۲ و ۴ به ترتیب با سهم های ۹.۴ و ۸.۸ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. در مجموع ۷۴.۱ درصد از کل معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به ۱۰ منطقه شهر به ترتیب فراوانی شامل مناطق ۵، ۲، ۴، ۱۰، ۱۴، ۷، ۸، ۱، ۱۵ و ۳ بوده و ۱۲ منطقه باقیمانده ۲۵.۹ درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.

تحولات قیمت مسکن در آبان ماه

میانگین بیشترین رشد میانگین قیمت نسبت به ماه مشابه پارسال به منطقه ۵ معادل ۱۰۴.۶ درصد و کمترین میزان رشد به منطقه ۱۲ معادل ۴۱.۴ درصد تعلق دارد. در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده معادل ۱۹۶میلیون و ۳۰۰ هزار ریال به منطقه یک و کمترین آن با ۴۰ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است که نسبت به ماه مشابه پارسال به ترتیب ۹۱.۱ و ۴۸.۲ درصد افزایش را نشان می دهد. تحولات هشت ماهه معاملات مسکن در هشت ماهه امسال تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۹۱ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۹.۹ درصد کاهش نشان می دهد. در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران ۷۲ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۰.۱ درصد افزایش نشان می دهد.

دامنه های قیمتی مورد تقاضا

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک مترمربع بنا در آبانماه امسال بیانگر آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۶۰ میلیون تا ۷۰ میلیون ریال به ازای هر مترمربع بنا با سهم ۹.۴ درصد بیشترین سهم از معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده و دامنه های قیمتی ۵۰ میلیون تا ۶۰ میلیون ریال و ۴۰ میلیون تا ۵۰ میلیون ریال به ترتیب با سهم های ۹.۱ درصدی و ۹ درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. در این ماه، توزیع حجم معاملات به گونه ای بوده است که ۵۴.۵ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران (۹۱.۸ میلیون ریال) فروخته شدند.

متراژهای پرطرفدار

توزیع فراوانی واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در آبان ماه نیز نشان می دهد بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهایی با زیربنای ۵۰ تا۶۰ مترمربع معادل ۱۴.۴ درصد اختصاص داشته است. واحدهای دارای زیربنای «۶۰ تا ۷۰ مترمربع» و «۷۰ تا ۸۰ مترمربع» به ترتیب با سهم های ۱۳.۹ درصد و ۱۱.۷ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند. در مجموع در این ماه واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ مترمربع ۵۳.۳ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده اند.

ارزیابی قدرت خرید مردم

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب ارزش هر واحد بیانگر آن است که در دامنه های قیمتی مورد بررسی، واحدهای مسکونی با ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تا ۳ میلیارد ریال با اختصاص ۱۷.۱ درصد، بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده اند. واحدهای دارای ارزش ۳ میلیارد تا چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و نیز چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تا ۶ میلیارد ریال نیز به ترتیب با اختصاص سهم های ۱۶ درصد و ۱۰.۸ درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. در مجموع در این ماه حدود ۴۶.۶ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ۶ میلیارد ریال اختصاص داشت.

وضعیت اجاره بهای مسکن

در این ماه همچنین شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در همه مناطق شهری نسبت به ماه مشابه پارسال به ترتیب ۱۷ درصد و ۱۴.۴ درصد رشد نشان می دهد.سهم هزینه مسکن شامل اجاره بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی در محاسبات شاخص کل بهای کالا و خدمات مصرفی بر پایه سال ۱۳۹۵ معادل ۳۳.۱ درصد است.

خبرآنلاین

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید