هزینه «سوخت» و «حمل‌و‌نقل» کارخانه‌های سیمان کشور را می‌بلعد

مهرداد بیرانوند، مدیر فروش و صادرات «شرکت سیمان نهاوند» هزینه‌های بالای «حمل‌و‌نقل» و «سوخت» را از جمله مشکلات عمده کارخانه‌های سیمانی می‌داند که اکثر آنها را به تعطیلی کشانده است.
هزینه «سوخت» و «حمل‌و‌نقل» کارخانه‌های سیمان کشور را می‌بلعد

به گزارش صنعت نویس،او درباره مشکلات کارخانه‌های سیمان ادامه می‌دهد: مشکلی که نه‌تنها صنعت سیمان، بلکه همه صنعت‌ها در کشور با آن مواجه هستند، معضل «حمل‌و‌نقل» است که هزینه مضاعفی را برای شرکت ایجاد می‌کند و در بسیاری از مواقع ما متقاضی برای محصولات خود داریم اما امکان حمل وجود ندارد یا هزینه آن بسیار بالاست. تامین مواد اولیه یکی دیگر از مباحث قابل توجه است زیرا بخشی از آن تولید داخل است و ارزش افزوده خاص خود را دارد و به دلیل اینکه نرخ‌گذاری سیمان بر عهده انجمن سیمان است و سقف و کفی برای نرخ آن تعیین می‌شود اما با این شرایط قیمت تمام شده ما بالا می‌رود که اصلا به‌صرفه نیست و توجیه اقتصادی برای شرکت ندارد.

بیرانوند یکی دیگر از مشکلات این صنف را کمبود و «هزینه سوخت» می‌داند و می‌گوید: اکثر شرکت‌های سیمانی از این مشکل رنج می‌برند زیرا سوخت کارخانجات سیمان گاز است اما در زمستان‌ها که فصل افت فشار گاز است از طرف خود شرکت گاز مجبور به تغییر سوخت کارخانه می‌شویم و باید سوخت لازم کارخانه را از طریق مازوت تامین کنیم که تامین مازوت هم خود یک معضل و قیمت خریداری شده آن هم یک معضل دیگر است که هرساله اکثر کارخانه‌های سیمانی را با مشکل مواجه می‌کند.

مدیر فروش و صادرات شرکت سیمان نهاوند درباره مشکلات ادامه می‌دهد: یکی از مشکلات فعلی شرکت‌های سیمانی از لحاظ مالی تسهیلاتی است که به هنگام شروع کار از بانک‌ها دریافت شده‌اند زیرا برخی از این شرکت‌ها با دریافت تسهیلات ارزی شروع به کار می‌کنند که در آن زمان «ارز با قیمت مرجع» دریافت شده است درحالی که بانک‌ها با «ارز آزاد» این مبلغ را مطالبه می‌کنند که این خود یک معضل بزرگ برای ماست و با توجه به اینکه بودجه شرکت‌ها و کارخانجات سیمانی از قبل تعریف شده است برای فروش و صادرات نیز محدودیت‌هایی دارند.

یارانه تولید، در حد قول باقی ماند

حمیدرضا محمد، مدیر فروش شرکت «سیمان نیزار قم» در گفت‌وگو با «فرصت‌امروز» می‌گوید: رکود صنعت ساخت‌و‌ساز و بازار مسکن، باعث شده سرانه مصرف کاهش یابد و کارخانه‌ها به سمتی بروند که برای حفظ فروش خود و حضور در بازار، کاهش قیمت متوالی داشته باشند و به رقابتی ناسالم روی بیاورند که موجب مشکلاتی برای این صنعت شده است.

او در ادامه با بیان اینکه هزینه‌های بالای تولید یکی دیگر از مشکلات این صنعت است، می‌افزاید: یارانه‌های تولید که طبق قول‌های داده شده باید پرداخت می‌شد اما اقدام جدی دراین باره صورت نگرفت و موجب شد که هزینه‌های سربار، پرسنلی و... فروش سیمان را با مشکل مواجه کند و بازار با رکود جدی مواجه شود. او ادامه داد: انباشت کلینکر در همه کارخانه‌ها وجود دارد اما خوشبختانه در کارخانه ما در سطح قابل قبولی است و مصرف حدود یک الی دوماه را انباشت داریم.

تعطیلی کارخانه‌های سیمان در پی فروش زیر‌قیمت

کریم محمد‌پناه، معاون کارخانه سیمان فیروزکوه درباره مشکلات صنعت سیمان اظهار می‌کند: صنعت سیمان یکی از صنایعی است که رشد خوبی داشت اما در شرایط فعلی به دلیل توقف ساخت پروژه‌های عمرانی و صنعتی با کاهش مصرف و تقاضای سیمان در بازار مواجه هستیم و با توجه به سقف تولید 80‌میلیون تنی ما در سال، تنها 50‌میلیون تن تقاضا داریم که حدود 35‌درصد کاهش مصرف می‌شود. از طرف دیگر این افزایش تولید و کاهش مصرف موجب شده که رقابت ناسالمی در کارخانه‌های سیمان ایجاد شود و این محصول زیر قیمت واقعی خود به فروش برسد که بسیاری از خطوط تولید کارخانه‌های سیمان متوقف شده است.

او مشکل دیگر صنعت سیمان را هزینه‌های بالای این صنعت می‌داند و می‌افزاید: علاوه بر هزینه‌های انرژی که سال به سال رو به افزایش است، دریافت هزینه‌هایی مثل مالیات، تامین اجتماعی و... موجب افزایش مشکلات این صنعت شده که به توقف کار این کارخانه‌ها انجامیده است. محمدپناه ادامه می‌دهد: حدود 200‌هزار تن کلینکر انباشته داریم که با مصرف این مقدار و تبدیل آن به سیمان، کارخانه‌های سیمان مجددا آغاز به کار خواهد کرد.

باتوجه به اظهارات فعالان صنعت سیمان، هزینه‌های حمل‌و‌نقل و کاهش تقاضا و نبود سوخت لازم در فصل سرما از یکسو و قیمت بالای آن از سویی دیگر موجب ایجاد مشکلاتی برای آنها شده است.

گزارش از ساناز کلاهدوز

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید