نگران پرداخت حقوق و یارانه نباشید

با وجود پیش‌بینی‌هایی درباره عدم تحقق منابع بودجه در سال جاری، تازه ترین اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه از ایجاد اطمینان نسبت به پرداخت به موقع حقوق و یارانه حکایت دارد.

پیش بینی منابع عمومی ۵۷۱ هزار میلیارد تومانی در سال جاری از محل فروش نفت، فروش اموال دولت، مالیات و همچنین واگذاری سهام شرکت ها و انتشار اوراق، این روزها با اما و اگرها همراه است؛ به طوری که طی روزهای اخیر سخنگوی دولت اعلام کرده بود در شرایط موجود احتمالا برای پوشش کسری بودجه امسال تغییراتی در آن اعمال خواهد شد.

این در حالی است که تازه ترین اعلام نوبخت -رئیس سازمان برنامه و بودجه- از این حکایت دارد که با همه مشکلاتی که وجود دارد نگرانی درباره پرداخت‌های اصلی نیست. وی در توییتی اعلام کرده که با وجود آن که تحریم و رکود جهانی ناشی از کرونا منابع درآمدی بودجه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است اما با برنامه ریزی های صورت گرفته و محور قرار دادن صرفه جویی امکان پرداخت منظم حقوق، یارانه‌ها و حتی اتمام طرح‌های عمرانی مانند گذشته فراهم شده است.

در بودجه سال جاری درآمدهای نفتی از جمله ‌های منابعی است که تحت تاثیر قرار گرفته است؛ به طوری که حدود ۵۰ هزار میلیارد تومانی که در بودجه از سوی دولت اعلام شد بر مبنای نفت ۵۴ دلاری بوده در حالی که در چند ماه گذشته و با شیوع ویروس کرونا قیمت نفت در بازارهای جهانی به طور قابل توجهی کاهش یافت و به کمتر از ۳۰ دلار نیز رسیده بود که موجب عدم تحقق درآمدهای نفتی در این دوره خواهد شد. در عین حال که ممکن است در سایر درآمدها از جمله فروش و واگذاری اموال و ساختمانهای دولتی نیز با تردیدهایی مواجه شود.

در بودجه عمومی امسال سهم درآمدها (مالیات و سایر درآمدها) حدود ۲۸۸.۷ هزار میلیارد تومان، ۱۰۷ هزار میلیارد واگذاری دارایی سرمایه ای (فروش نفت و واگذاری اموال دولتی) و ۱۷۴.۷ هزار میلیارد تومان واگذاری دارایی مالی تعیین شده است که در مقابل آن دو هزینه اصلی دولت شامل ۴۳۴ هزار میلیارد تومان هزینه جاری(عمدتا حقوق و دستمزد) و تا ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی قرار دارد.
ایسنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید