نگرانی وزیر نیرو برای ارائه طرح جدید به نمایندگان مجلس

آنچه تغییر اقلیم است این که الگوی بارش از نظر شدت، مدت و فراوانی تغییر کرده یعنی تعداد بارش‌ها افزایش یافته اما میزان بارش‌ها کم شده و غالبا زیر 10 میلی‌متر بوده است لذا الحاق آب به منابع آب سطحی و زیرزمینی کم و تبخیر زیاد شده است.
نگرانی وزیر نیرو برای ارائه طرح جدید به نمایندگان مجلس

 

به گزارش صنعت نویس حمیدچیت‌چیان وزیر نیرو در پنجمین کنفرانس منطقه‌ای تغییر اقلیم با بیان اینکه تغییرات اقلیم تنها ناشی از کنش و واکنش طبیعت که به صورت متناوب و در کوتاه مدت و بلند مدت رخ می‌دهد نیست بلکه ناشی از عملکرد انسان نیز است و دراین جا موضوع صحبت ما بر تغییر اقلیم برخاسته از عملکرد انسان است که ناشی از انباشت و غلظت گازهای گلخانه‌ای و به دنبال آن گرمایش زمین است.  شهرنشینی، توسعه صنعتی، انباشت زباله شهری، فعالیت‌های اقتصادی و وارد شدن انواع آلاینده‌ها به آب، خاک و هوا تماما حاصل عملکرد انسان در طبیعت است که تغییرات اقلیمی را منجر می‌شود.

وی در ادامه به اثرات تغییر اقلیم در منابع آب کشور اشاره و اظهار داشت: در سال‌های گذشته متوسط بارندگی در ایران 250 میلی‌متر بود که اکنون این میزان به 243 میلی‌متر کاهش یافته و در 15 سال اخیر 219 میل‌متر و در 8 سال گذشته متوسط بارش در کشور 208 میلی‌متر بوده است لذا بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی 15 سال گذشته شرایط بارندگی در کشور دچار شکست آشکار شده‌است.

چیت‌چیان افزود: آنچه تغییر اقلیم است این که الگوی بارش از نظر شدت، مدت و فراوانی تغییر کرده یعنی تعداد بارش‌ها افزایش یافته اما میزان بارش‌ها کم شده و غالبا زیر 10 میلی‌متر بوده است لذا الحاق آب به منابع آب سطحی و زیرزمینی کم و تبخیر زیاد شده است.

وی همچنین گفت: نوع بارش‌ها نیز تغییر کرده یعنی 25 درصد بارندگی‌ها که قبلا به صورت برف بود درحال حاضر به طور متوسط به 15 درصد کاهش یافته است ضمن اینکه درجه حرارت نیز نیم تا 2 درجه افزایش یافته یعنی 27.3 میلیارد مترمکعب تبخیر و تعرق افزایش یافته و آب تجدیدپذیر شونده کاهش یافته است.

وزیر نیرو با بیان اینکه 130 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر شونده به 116 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است اظهار داشت: این ارقام نشان می‌دهد که از نظر منابع آب در شرایط جدیدی قرار گرفته‌ایم که از جمله آن خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها، پایین آمدن سطح ایستابی آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، بیلان منفی دشت‌ه هستند که هشدار می‌دهند در شرایط جدیدی هستیم و نیازمند استراتژی مشخص و شفاف برای سازگار شدن حیات اقتصادی اجتماعی با شرایط جدید محیطی هستیم.

وی خاطر نشان کرد: اگر این شرایط احساس نشود روز به روز اوضاع سخت‌تر می‌شود و اولین بخشی که تحت تاثیر قرار می‌گیرد کشاورزی است چرا که اکنون جمعیت روز به روز در حال افزایش است. نیاز به غذا نیز افزایش می‌یابد، آب شرب بیشتری مصرف می‌شود توسعه صنعتی نیاز به آب را بیشتر می‌کند و به این ترتیب می‌بینیم که کشاورزان نیز برای حفظ تولید قبل از توجه به بهره‌وری به منابع آب زیرزمینی فشار می‌آورند و چاه‌های بیشتری حفر می‌شود و عمق چاه‌ها نیز افزایش می‌یابد تا جایی که عمق چاه‌ها از 20 متر به 300 تا 500 متر افزایش یافته و منابع آب زیرزمینی را تحت فشار قرار داده است.

چیت‌چیان گفت: اکنون ما 115 میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک آب‌های زیرزمینی برداشت کرده‌ایم و حدود 5.7 میلیارد مترمکعب بیلان دشت‌های کشور منفی شده است یعنی از میزانی که هر ساله امکان برداشت داریم 5.7 میلیارد مترمکعب نیز بیشتر برداشت کرده‌ایم که این رویه ناپایداری و شور شدن دشت‌ها و خشک‌شدن باغ‌ها و مزارع کشاورزی را در پی داشته است.

وی با اشاره به اقدام اخیر کشورهای جهان در کاپ 21 پاریس جهت کاهش آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای تصریح کرد: برگزاری این اجلاس نشان دهنده این است که دنیا متوجه شده باید تغییراتی را حاصل کند . راهکارهای مشخصی برای کاهش آلاینده‌ها پیش‌بینی کرده‌است و دراین راستا ایران نیز طی تعهدات دواطلبانه متعهد شده تا سال 2030، 4 درصد از انتشار co2 بکاهد و اگر همکاری‌های بین‌المللی و انتقال دانش و سرمایه‌گذاری مجامع خارجی نیز تحقق یابد علاوه بر این 4 درصدی که خود متعهد شده 8 درصد دیگر نیز از میزان انتشار co2 جلوگیری کند.

 

وزیر نیرو در ادامه گفت: در حوزه وزارت نیرو تا سال 2030 نیز 7500 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی برای تولید برق از انرژی‌های تجدید‌پذیر خواهیم داشت که کار بزرگی است و هزینه زیادی نیز دارد اما میزان هزینه‌ها در قبال تغییرات اقلیم ناچیز است.

چیت‌چیان ادامه داد: اقدام دیگر ما افزایش نیروگاه‌های سیکل ترکیبی است یعنی 16 هزار مگاوات نیروگاه گازی و 8هزار مگاوات نیروگاه بخار اضافه می‌کنیم که راندمان تولید برق را یک و نیم برابر کرده و کاهش co2 را در پی خواهد داشت ضمن اینکه افزایش سهم گاز طبیعی در سبد انرژی نیز از جمله برنامه‌های ایران جهت کاهش منواکسید کربن است.

وی در ادامه به دیگر برنامه‌های وزارت نیرو جهت حفظ منابع‌ آب‌های زیرزمینی اشاره و تصریحکرد: مسئله دیگری که مورد توجه قرار دادیم سازگاری است و آن اینکه طی یکسال گذشته برنامه‌ریزی بی‌سابقه‌ای در رابطه منابع آبی کشور داشتیم یعنی منابع آب زیر زمینی و سطحی برآورد شده و میزان برداشت مجاز دشت‌ها و استان‌ها مشخص شده همچنین آب قابل برداشت برای کشاورزی، صنعت، شرب، فضای سبز شهرها و محیط زیست تعیین شده در حالی که میزان برداشت‌ها تاکنون مشخص نبود لذا با تدوین این برنامه به دریاچه‌ها و تالاب‌ها کمک کرده و میزان گرد و غبار برخاسته از کشور نیز کاهش می‌یابد.

وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری و همدلی همه سازمان‌ها و تمام مردم بتوانیم سازگاری را انجام داده و زندگی معیشت و اقتصاد خود را پایدار کرده و معیشتی با شرایط جدید محیطی داشته باشیم.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه اجرایی شدن برنامه سازگاری نیازمند بازنگری در تمام رفتارها و ارائه قوانین جدید است تصریح کرد: برای رسیدن به این مهم حتی باید الگوی غذایی را نیز تغییر دهیم.

وی ادامه داد: ما از ارائه قانون جدید پرهیز می‌کنیم زیرا نگرانیم که در فضای مجلس و توجهی که نمایندگان به معیشت رومزه دارند توجه به تغییرات اقلیم کم است که ممکن است شرایط نامساعدتر از این چیزی که اکنون داریم بکند.

وزیر نیرو همچنین به برنامه ششم اشاره و اظهار داشت: در قانون برنامه ششم نکات کلیدی ذکر شده که از جمله انها برداشت از آب‌های زیرزمینی باید 11 میلیارد مترمکعب کاهش یافته تا بتوانیم طی 20 سال آینده به سطح ایستابی برسیم.

وی در خاتمه گفت: که با توجه به همه شرایط همگان موظفیم که رسالت خود را در قبال این نسل و نسل آینده انجام دهیم.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید