منفی شدن رشد اقتصادی آمریکا پس از ۲۳ فصل

انتظار می رود اقتصاد آمریکا در سه ماهه نخست امسال وارد نخستین رکود شش سال اخیر شده باشد.

صنعت نویس: به گزارش ایسنا به نقل از سی ان ان، بزرگ ترین اقتصاد جهان از سال ۲۰۱۴ تاکنون همواره رشد مثبت داشته است اما به نظر می رسد برای نخستین بار پس از ۲۳ فصل متوالی، در سه ماهه نخست امسال رشد اقتصادی آمریکا منفی شده باشد.

در شرایطی که شیوع کرونا در سراسر جهان باعث تعطیلی گسترده کسب و کارها، کاهش شدید سرمایه گذاری های جدید و اخلال در زنجیره تجارت شده است، اکنون نظرسنجی از گروهی از اقتصاددانان آمریکایی نشان می دهد که رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه نخست سال احتمال منفی چهار درصد بوده که در مقایسه با رشد ۲.۱ درصدی سه ماهه پایانی سال قبل، کاهش چشمگیری داشته و بدترین رشد فصلی این کشور از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۹ تاکنون بوده است.

بانک مرکزی و دولت آمریکا تاکنون حدود چهار تریلیون دلار برای حمایت از بخش های مختلف اقتصادی و بازارهای مالی این کشور در برابر پیامدهای کرونا هزینه کرده اند اما به نظر می رسد این اقدامات هنوز برای احیای اقتصاد کافی نبوده است. پیش از این نیز بانک " گلدمن ساکس" در گزارشی پیش بینی کرده بود رشد اقتصادی سه ماهه نخست امسال امریکا به منفی ۴.۵ درصد برسد.

کاهش درآمدها و بیکاری موقت شمار زیادی از شاغلین امریکایی باعث شده است تا مخارج مصارفی به حدی کاهش پیدا کند که رشد بخش خرده فروشی در سه ماهه نخست برای اولین بار در سه دهه اخیر به منفی ۹ درصد برسد. اقتصاد آمریکایی وابستگی زیادی به بخش خدمات دارد و بار دو سوم از کل رشد اقتصادی بر دوش مخارج مصرفی است.

پیش از این نیز کوین هاست، مشاور اقتصادی کاخ سفید از در پیش بودن یک شوک اقتصادی تاریخی خبر داده و هشدار داده بود که باید منتظر امار و ارقام عجیبی باشیم.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید