قیمت مس صعودی شد

قیمت مس پس از چند ماه کاهش با رشد تقاضای چین و روند نزولی ارزش جهانی دلار صعودی شد. آیا این اتفاق نشانه‌ای از گشایش در وضعیت اقتصاد جهان است؟ صنعت مس ایران چه تأثیری از این موضوع می‌پذیرد؟

صنعت نویس: به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت مس پس از چند ماه کاهش، سرانجام سیر صعودی به خود گرفت. فلز مس سال 2022 میلادی را با قیمت 8451 دلار در تن به پایان رساند. سیر قیمت تا نخستین روزهای ژانویه 2023 هم نزولی بود؛ با این حال در ادامه سال خیز برداشت.

به گزارش وب‌سایت ماینینگ، روز چهارشنبه، 11 ژانویه (21 دی)، قیمت مس به بالاتر از 9000 دلار در هر تن رسید. مس از ماه ژوئن سال گذشته میلادی تاکنون چنین افزایش قیمتی را تجربه نکرده بود.

افزایش تقاضای چین و کاهش ارزش جهانی دلار
رشد قیمت مس برآمده از امید به افزایش تقاضای چین برای فلز سرخ در پی حذف محدودیت‌های برآمده از شیوع کووید19 است. عقب‌نشینی مس از برقراری کووید صفر هرچند احتمال شیوع بیماری را بالا می‌برد، اما سرمایه‌گذاران انتظار دارند که این اتفاق اسباب افزایش تقاضا برای مس را در سال جدید میلادی فراهم آورد.

مس برای تحویل در ماه مارس سال جاری میلادی 4.2 درصد در بازار کامکس نیویورک افزایش قیمت داشت و به قیمت 9174 دلار در هر تن معامله شد.

علاوه بر درخواست چین آنچه تقاضا برای فلزات را تقویت کرده تضعیف دلار در بازار جهانی است.

جِف کوری، تحلیلگر گروه گلدمن ساکس، در مصاحبه تلویزیونی با بلومبرگ پیش‌بینی کرد که قیمت مس تا 11هزار و 500 دلار در هر تن تا پایان سال جاری میلادی رشد کند.

نمودار زیر برگرفته از وب‌سایت ماینینگ، افت و خیز قیمت جهانی مس را در یک هفته منتهی به 12 ژانویه (22 دی) نشان می‌‌دهد.

رشد 2.62 درصدی ارزش فملی با افزایش جهانی قیمت مس
افزایش قیمت مسدر بازار جهانی در روز چهارشنبه به رشد ارزش سهام تولیدکننده‌‎های ایرانی فلز سرخ انجامید. امروز، 24 دی، شاخص بورس منفی بود و تنها نماد فملی (شرکت ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌‌) با رشد 2.62 درصدی تاثیر مثبت بر شاخص داشت و پیش‌بینی‌ها از تداوم روند صعودی آن حکایت دارد.

همچنین از آنجا که قیمت پایه مس معاملاتی در بورس کالا با فرمول میانگین هفتگی قیمت مس کاتد در بورس فلزات لندن در هفته گذشته ضرب در میانگین نرخ دلار خرید و فروش هفتگی نیما ضرب در 1.1 محاسبه می‌شود، بنابراین افزایش قیمت در بورس فلزات لندن به افزایش قیمت مس در بورس کالا نیز می‌انجامد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید