قیمت خودرو در فروردین چقدر بالا رفت؟

بازار خودرو در فروردین‌ماه تحت‌تاثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو و همچنین رشد نرخ ارز بود. این دو عامل در کنار هم باعث شدند که قیمت تقریبا همه خودروهای موجود در بازار افزایش پیدا کند. «دنیای اقتصاد» برای بررسی بازار خودرو قیمت ۱۰ خودروی پرطرفدار بازار را نسبت به آخرین روز کاری اسفندماه مقایسه کرده است. این ۱۰ خودرو طی فروردین‌ماه به طور میانگین ۱۳درصد رشد قیمت را تجربه کر‌‌ده‌اند. بین خودروهای مورد بررسی کمترین افزایش قیمت ۲۵میلیون تومان بود که مربوط به دناپلاس است و رکورددار افزایش قیمت نیز تارا اتوماتیک با ۱۵۰میلیون تومان رشد قیمت بود. از نظر درصدی نیز رشد قیمت طی فروردین‌ماه بین ۲/ ۳ تا ۴/ ۱۸درصد بود.
قیمت خودرو در فروردین چقدر بالا رفت؟

به گزارش صنعت نویس، همانطور که اشاره شد دو عامل اساسی نقش اصلی را در رشد قیمت خودرو داشته‌اند. بعد از حدودا 16 ماه فریز قیمت کارخانه‌ای خودرو، در نهایت بیستم فروردین‌ماه قیمت‌های جدید با افزایش 10 تا 42درصدی اعلام شد. از ابتدا نگرانی‌ها در مورد اعلام قیمت‌های جدید حول احتمال ایجاد تورم در بازار می‌چرخید، به شکلی که حتی وقتی محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، در نامه‌ای به شورای رقابت خواستار تعدیل در افزایش قیمت شد، دلیلی که به آن تکیه کرد، تورم‌زا بودن افزایش قیمت‌ کارخانه‌ای خودرو بود. شاید بسیاری منتظر بودند که واکنش بازار را نسبت به شکستن یخ قیمت کارخانه‌ای خودرو ببینند. با این حال واکنش بازار به تندی‌ای که تصور می‌شد نبود و قیمت‌ها در بازار به میزانی که در کارخانه افزایش پیدا کرد، بالا نرفت.

با این وجود رشد قیمت‌ها در بازار به تبع افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو طبیعی بود و در حدی کمتر از انتظار رخ داد. عامل دیگر موثر در افزایش قیمت رخ‌داده در بازار طی فروردین‌ماه، رشد نرخ ارز بود. 28 اسفند 1401 به عنوان آخرین روز کاری سال گذشته، نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد 46هزار و 350تومان بود اما روز گذشته این رقم به 52هزار و 98تومان رسید تا رشد 4/ 12درصدی را ثبت کند. بازار خودرو نیز که همیشه وفاداری خود را نسبت به نوسانات نرخ ارز نشان داده، رشد حدودا 13درصدی (تقریبا معادل رشد قیمت ارز) را طی این مدت ثبت کرد. شاید حتی بتوان این عامل را مهم‌تر از افزایش قیمت کارخانه‌ای دانست، چراکه طی تعطیلات نوروزی که هنوز خبری از قیمت‌های جدید نبود باز هم خودرو بین 5 تا 16درصد رشد قیمت را ثبت کرد که عمده دلیل آن رشد نرخ ارز بود.
همانطور که اشاره شد، بین خودروهای مورد بررسی تارا اتوماتیک بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داده است. این محصول ایران‌خودرو در بازه زمانی مورد اشاره از 880میلیون تومان به یک‌میلیارد و 30میلیون تومان رسید تا با 150میلیون تومان افزایش بها، رشد قیمتی 17درصدی داشته باشد. پژو 206 نیز در فروردین‌ماه 80میلیون تومان معادل 5/ 15درصد افزایش قیمت داشته تا از 515میلیون تومان به 595میلیون تومان برسد. پژو 207 نیز از خودروهایی بود که اواخر سال 1401 قیمت آن بسیار حاشیه‌ساز شده بود. پژو 207 اتوماتیک MC که 28 اسفندماه به قیمت 930میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، دیروز روی قیمت 960میلیون تومان ایستاد تا رشد قیمتی 30میلیون تومانی و 2/ 3‌درصدی را در این مدت ثبت کند. پژوپارس سال که می‌توان آن را جزو پرتقاضاترین خودروهای بازار خودروی کشور دانست نیز در این مدت افزایش قیمت 80میلیون تومانی را به خود دیده است. این خودرو 28 اسفندماه 520میلیون تومان قیمت داشت اما روز گذشته 600میلیون تومان قیمت‌گذاری شد تا رشد قیمتی 3/ 15درصدی را از آن خود کند.

دناپلاس محصول دیگر ایران‌خودرو نیز از قافله عقب نمانده و با رشد 25میلیون‌تومانی و 3/ 3درصدی، از 750میلیون تومان به 775میلیون تومان رسیده است. رانا پلاس هم در فروردین‌ماه 60 میلیون تومان افزایش قیمت داشت تا از 540میلیون تومان در 28 اسفندماه، دیروز به 600میلیون تومان رسیده و نرخ رشد قیمت 1/ 11درصدی داشته باشد. سمند نیز افزایش قیمت قابل‌توجهی داشته و با ثبت 85میلیون تومان و 7/ 15درصد رشد، قیمت آن از 540میلیون تومان به 625میلیون تومان از 28 اسفندماه سال گذشته تا دیروز رسیده است. این درحالی است که طی تعطیلات نوروزی سمند کمترین افزایش قیمت را داشت.

محصولات سایپا نیز از رقابت افزایش قیمت جا نمانده‌اند. بین محصولات این خودروساز بزرگ بیشترین رشد قیمتی مربوط به شاهین بوده است. این خودرو با 110میلیون تومان و 4/ 18درصد افزایش قیمت، از 595میلیون تومان به 705میلیون تومان رسید تا رکورددار درصد رشد قیمت بین خودروهای مورد بررسی باشد. تیبا صندوقدار هم که جزو خودروهای ارزان‌‌قیمت بازار محسوب شده و بسیاری از افرادی که قدرت خرید خود را برای خرید خودروهای دیگر از دست داده‌اند به سراغ آن می‌روند، با افزایش قیمت 50میلیون‌تومانی و 2/ 15درصدی همراه بوده تا خبر بدی برای این دست از متقاضیان باشد. این خودرو که 28 اسفندماه 330میلیون تومان خریدوفروش می‌شد، روز گذشته 380میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. محصول دیگر سایپا که برای این دست از خریداران جذابیت داشت نیز مسیر مشابهی را طی کرده است. ساینا S در این مدت زمانی از 350میلیون تومان به 405میلیون تومان رسید تا رشدی 55‌میلیون تومانی و 7/ 15درصدی را در بهای خود تجربه کند.
منبع: دنیای اقتصاد

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید