خودروسازان و مشتریان باید منتظر رئیس جدید شورای رقابت بمانند

قیمت جدید خودرو در محاق

در حالی که خودروسازان بزرگ کشور منتظر بودند شورای رقابت قیمت جدید محصولات آنها را برای نیمه دوم سال اعلام کند، تغییرات قریب الوقوع مدیریتی در این شورا، این موضوع را به تعویق انداخت.
قیمت جدید خودرو در محاق

به گزارش خبرنگار صنعت نویس، با پایان دوره مدیریت در شورای رقابت، رضا شیوا سکاندار این شورا در هشت سال گذشته، از مردم حلالیت طلبید و اعلام کرد که با توجه به اتمام مسوولیتش، قیمت جدید خودروهای داخلی به وی ارتباطی ندارد. حالا شورای رقابت در انتظار حکم رئیس جمهور برای سکاندار جدیدش است و طبعا تا وقتی رئیس جدید معرفی نشود، خبری از اعلام قیمت خودروهای داخلی برای نیمسال دوم نخواهد بود.
این در حالی است که با توجه به فرا رسیدن نیمه دوم سال، خودروسازان و شهروندان منتظر اعلام قیمت جدید خودروها توسط شورای رقابت هستند. خودروسازان بخشی از محصولات پیش فروشی خود را تحویل نداده و در انتظار اعلام قیمت های جدید هستند تا پروسه تحویل با قیمت روز را آغاز کنند. بنابراین بخشی از مشتریان با وجود فرا رسیدن موعد تحویل خودروهایشان، هنوز موفق به دریافت خودروهای ثبت نامی نشده و باید منتظر بمانند تا قیمت های جدید از سوی شورای رقابت اعلام شود.
رئیس جمهور تا به امروز رئیس جدید شورای رقابت را معرفی نکرده، با این حساب قیمت جدید خودروها فعلا بلاتکلیف است. باید منتظر ماند و دید سکاندار جدید شورای رقابت چه سیاستی را در قبال قیمت خودرو در پیش می گیرد و آیا به سیستم قبلی وفادار می ماند یا فرمول و روشی دیگر را برای تعیین قیمت خودروهای داخلی در پیش خواهد گرفت.
شورای رقابت که از بهمن 91 به عنوان مرجع تعیین قیمت خودروها اعلام شد، با فرمول خاص خود دستورالعمل قیمتی را اعلام و به خودورسازان ابلاغ می کند. این شورا در حال حاضر هر شش ماه یکبار نسبت به تغییر قیمت خودروهای داخلی اقدام می کند و این در حالی است که سال گذشته، بازه زمانی تغییرات قیمتی، سه ماهه بود. هرچند شورای رقابت قیمت های اعلامی را منصفانه می داند، با این حال نه تولیدکنندگان و نه مصرف کنندگان هیچکدام رضایت چندانی از عملکرد این شورا ندارند. رئیس شورای رقابت نیز پیش تر به این موضوع اعتراف و عنوان کرد خودروساازن و شهروندان دل خوشی از شورای رقابت ندارند.
دلیل نارضایتی خودروسازی این است که معتقدند شورای رقابت بخشی از هزینه های تولید را حساب نمی کند و معمولا قیمت های اعلامی از سوی شورا کمتر هزینه کل تولید بوده و به همین دلیل موجب زیان آنها شده است. خودروسازان می گویند زیان انباشته هنگفت آنها ناشی از مدل قیمت گذاری شورای رقابت است، از همین رو بارها خواستار تغییر رفتار شورا یا حذف آن از پروسه قیمت گذاری شده اند.
از آن سو شهروندان نیز معتقدند شورای رقابت نه تنها نباید به قیمت خودروها بیفزاید، بلکه باید کاهش قیمت نیز بدهد. شورای رقابت اما هیچکدام از انتقادات را قبول ندارد و می گوید در تعیین قیمت خودروهیا داخلی، انصاف لازم را به خرج می دهد. هرچه هست، دوره هشت ساله مدیریت رضا شیوا در شورای رقابت به پایان رسیده و آن طور که خود وی نیز عنوان کرده، قیمت جدید خودروها بر عهده رئیس بعدی است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید