رویکرد متفاوت "چری" در قبال ایران

فروش در ایران، سرمایه گذاری در کشورهای دیگر!

شرکت چینی چری در حالی در حدود ۱۲ سال اخیر ایران را به بزرگترین مرکز فروش محصولات خود در جهان تبدیل کرده که در این مدت سرمایه‌گذاری لازم را در ایران نداشته اما در مناطق دیگر از جمله سرزمین‌های اشغالی فلسطین سرمایه‌گذاری کرده است.
فروش در ایران، سرمایه گذاری در کشورهای دیگر!

به گزارش صنعت نویس، محصولات چری از اوایل دهه ۸۰ (۱۳۸۴) وارد بازار ایران شده و از اواخر این دهه (۱۳۸۹) نیز این شرکت چینی وارد شراکت با شریک ایرانی خود یعنی شرکت مدیران خودرو شد.

این خودروساز چینی اگرچه نزدیک به ۱۲ سال است که وارد بازار خودروی ایران شده و این بازار را به اولین مقصد خودروهای تولیدی خود تبدیل کرده است اما هنوز از سرمایه‌گذاری واقعی و کامل در صنعت خودروی ایران در راستای ایجاد زنجیره تامین و تولید قطعات اصلی خودروهای خود سر باز زده است؛ به‌گونه‌ای که محصولات این شرکت همچنان به صورت قطعات از قطعه‌سازان چینی خریداری، به ایران حمل و پس از مونتاژ در مدیران خودرو، وارد بازار ایران می‌شود. درصد داخلی‌سازی محصولات چری با وجود گذشت ۱۲ سال از حضور در ایران همچنان به طور میانگین در حدود ۲۰ درصد است.

این رویکرد چری در قبال ایران در حالی است که طبق اخباری که برخی رسانه‌های خارجی منتشر کرده‌اند، این شرکت با وجود عدم سرمایه‌گذاری لازم و واقعی در ایران با دیگر شرکتهای خارجی در کشورهای دیگر شراکت و سرمایه‌گذاری داشته و از جمله با یک شرکت صهیونیستی تحت برندهای "کوانتوم" و "کوروس" وارد شراکت شده و اقدام به سرمایه‌گذاری به‌ویژه برای ایجاد مرکز تحقیق و توسعه برای طراحی و تولید خودروهای هوشمند، خودران، تمام برقی و هیبریدی در فلسطین اشغالی کرده است.

در این شرایط این پرسش مطرح است که شرکت چری که نزدیک به ۱۲ سال است از بازار ایران سود می‌برد و به اعتقاد برخی کارشناسان، به واسطه بازار ایران پا گرفته و توانسته کار خود را توسعه دهد، چرا اقدام به سرمایه‌گذاری‌های میلیون دلاری در کشورهای دیگر کرده اما از سرمایه‌گذاری واقعی و درست در صنعت خودروی ایران که اولین بازار فروش محصولاتش بوده خودداری کرده است؟ آیا این درست است که چری عمده محصولاتش را در ایران بفروشد اما به جای ایران در مناطق دیگر سرمایه‌گذاری کند!؟

آیا این وضعیت ضعف استراتژی، سیاست‌گذاری و نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) بر عملکرد شرکتها و خودروسازان خارجی را نمی‌رساند که باعث شده خودروسازان خارجی، ایران را به بازار فروش محصولات خود تبدیل اما از سرمایه‌گذاری در ایران خودداری کنند!؟

درباره سرمایه‌گذاری چری در فلسطین اشغالی، در پاسخی که شرکت مدیران خودرو برای ایسنا ارسال کرده، آمده است:" چری و گروه Quantom از آمریکا دو فعالیت مستقل اقتصادی مجزا هستند. کمپانیChery Automobile یک شرکت هولدینگ دولتی چین است و با سرمایه‌گذاری و مدیریت دولت چین اداره می‌شود. این شرکت در ۸ ژانویه سال ۱۹۹۷ در چین ثبت شده است و بعد از اصلاحات و بازگشایی آن با کمک دولت چین، اکنون یکی از شاخص‌ترین نماینده‌های صنعت خودروسازی چین محسوب می‌شود.

در سال ۲۰۱۱، گروه کوانتوم و گروه چری با هم در بازار چین سرمایه‌گذاری کردند تا کمپانی Qoros Automobile را راه‌اندازی کنند اما برند چری و Qoros کاملا مستقل و مجزا از یکدیگر فعالیت دارند. برند چری، تنها برند خودروی کمپانی Chery Automobile است که بازار عملیاتی مستقلی برای سرمایه‌گذاری، تحقیق و توسعه، تولید و فروش و خدمات پس از فروش خود دارد.

در مورد برند کوروس باید اشاره کرد که این برند توسط یک شخص آمریکایی یهودی که در کشور سنگاپور فعالیت اقتصادی دارد ثبت شده و شرکت وی در کشور چین برای تولید خودرو سرمایه‌گذاری کرده است؛ لذا شرکت چری با این فرد مذکور که شرکت خود را در سنگاپور به ثبت رسانده همکاری داشته است".

این شرکت همچنین درباره وضعیت داخلی‌سازی محصولات چری در ایران اذعان کرده است: "با توجه به افزایش ظرفیت تولید از سالهای گذشته تولید داخل برخی از قطعات در دستور کار قرار گرفته و هم‌اکنون نزدیک به ۲۵ درصد از قطعات داخلی‌سازی شده‌اند که با توجه به افزایش ظرفیت تولید و توجیه اقتصادی از یک سو و از سوی دیگر سرمایه‌گذاری چین با توجه به سفر رئیس‌جمهوری این کشور به ایران در سال گذشته و توجه به سرمایه‌گذاری در زیرساختهای صنعت خودرو و ایجاد یک مرکز بزرگ قطعه‌سازی، شرکت چری با توجه به جایگاه بالا و موقعیت مناسب در راس این برنامه‌ها قرار گرفته است. "

این اظهارات در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از برجام دستورالعمل جدیدی را برای فعالیت خودروسازان خارجی در ایران تدوین کرده است که براساس آن خودروسازان خارجی باید مونتاژ محصولات خود در ایران را با داخلی‌سازی ۴۰ درصد آغاز و ظرف سه سال به ۷۰ درصد برسانند اما چری پس از ۱۲ سال حضور در بازار ایران محصولاتش را همچنان با داخلی‌سازی حدود ۲۰ درصد مونتاژ و عرضه می‌کند.

لازم به ذکر است که ایسنا در حال بررسی میزان سرمایه‌گذاری بقیه خودروهای خارجی مونتاژی در ایران و درصد داخلی‌سازی آنها است که گزارش‌های آن متعاقبا منتشر می‌شود.

منبع:ایسنا

افزودن نظر جدید