پیغام خطا

  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.

فروش بیت کوین در صرافی ها ممنوع شد!

خرید و فروش بیت کوین این روزها بازار داغی دارد و مردم در سرتاسر دنیا بیشتر و بیشتر نام این ارز مجازی را در کنار برادران و خواهران دیجیتالی دیگری چون اتریوم و... می‌شنوند. اما این بازار داغ در کشور ما چندان وجهه قانونی ندارد و بانک مرکزی پیش‌تر موضع نسبتا منفی به حضور ارز دیجیتالی در کشور گرفت و اعلام کرد که این نوع پول دیجیتالی را به رسمیت نمی‌شناسد ولی آن را غیرقانونی هم نمی‌داند.
فروش بیت کوین در صرافی ها ممنوع شد!

به گزارش صنعت نویس، حالا رئیس کانون صرافان ایرانیان هم موضع‌گیری مشخص‌تر خود را در این زمینه اعلام کرده و خرید و فروش بیت کوین در صرافی را یک امر ممنوع عنوان کرده است: «فروش بیت کوین در صرافی غیر قانونیست. این معاملات به طور الکترونیکی و در فضای مجازی انجام نمی‌شود و دستورالعمل اجرایی تاسیس ، فعالیت و نظارت بر صرافی ها که به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده است، چنین مجوزی را به صرافی‌ها نداده است.»

این در حالیست که بانک مرکزی رسما ارز دیجتالی را غیرقانونی اعلام نکرده و صرفا از مدیریت آن خود را کنار کشیده، اتفاقی که پیش تر «سهیل شهیدی» بنیانگذار سایت پیمنت24 درباره آن به دیجیاتو هشدار داده بود: «کنار کشیدن بانک مرکزی در رابطه با مساله ارز دیجیتالی صرفا آن را غیرقانونی‌تر و زیرزمینی‌تر از اوضاع فعلی می‌کند». با این حال «سعید مجتهدی» که ریاست کانون صرافان را بر عهده دارد می‌گوید: «در دستورالعمل صرافی‌ها معاملات غیرفیزیکی که خرید و فروش‌های مجازی را شامل می‌شود، غیرقانونی دانسته شده است و از آن منظر صرافان نمی‌توانند ارزهای الکترونیکی را معامله کنند. اساسا باید برای پدیده‌های نوظهور قانونی تدوین شود تا امکان معامله آن به وجود بیاید زیرا در صورت عدم وجود قانون، امکان سوء استفاده و کلاه‌برداری وجود خواهد داشت.»

با جستجوی ساده عبارت فروش بیت کوین در موتور جستجوی گوگل به رقابت نفسگیر سایت‌ها برمی‌خوریم و می‌بینیم که پای تبلیغات پولی مثل گوگل ادوردز هم به قضیه باز شده که نشان از اهمیت این رقابت در بازار داخلی می‌دهد. این صراف هم از ایجاد یک کانال تلگرامی برای زمینه خرید و فروش بیت کوین صرافی خود می‌گوید: «البته در مرکز شهر این مساله در مغازه‌ها علنی‌تر صورت می‌گیرد ولی در اینجا ما بنا به احتیاط لازم یک کانال تلگرامی برای مشتریان معتمد خود درست کردیم که در آن به مبادله این ارز می‌پردازیم. در حقیقت خود من هم اطلاعات زیادی در این باره ندارم و برای این موضوع دو سه تن نیروی جوان و مطلع در این زمینه استخدام کردم.»

اوضاع کنونی ایران درباره بیت کوین شبیه به اوضاع چین است که هنوز بیت کوین در آن به طور رسمی شناسایی نشده و خرید و فروش بیت کوین در صرافی مثل کشور ما در آنجا هم ممنوع است.مشکلی که چندی پیش عده‌ای کارشناس در این کشور به آن پرداختند و قانونی کردن این ارز دیجیتالی یا توسعه ارز دیجیتالی خود را چاره مشکل خود دانستند. به نظر می‌رسد این اتفاقات در ایران نیز باید به زودی رخ بدهد چرا که بازار بیت کوین به سمت بازار سیاه زیرزمینی عجیبی پیش می‌رود که خلاصی از آن در آینده کار دشوارتری نسبت به حل کردن آن در امروز است.

منبع:دیجیاتو

افزودن نظر جدید