رئیس گازپروم:

غرب همچنان از گاز روسیه استفاده می‌کند

رئیس شرکت گازپروم در اظهاراتی عنوان کرد، اگرچه اتحادیه اروپا ادعا می‌کند که دیگر گاز روسیه را مورد استفاده قرار نمی‌دهد، اما همچنان در حال دریافت گاز این کشور است.

صنعت نويس: به گزارش فارس، اظهارات مدیرعامل شرکت روسی گاز پروم در مورد نیازهای گازی کشورهای اروپایی به منابع گازی روسیه در حالی مطرح می‌شود که پیشتر بروکسل مدعی شده بود، این اتحادیه، بر میزان وابستگی‌های خود به تامین انرژی از سوی روسیه پس از تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور تحت تاثیر جنگ اوکراین، غلبه کرده است.

«الکسی میلر» مدیرعامل شرکت گاز پروم به عنوان بزرگترین شرکت تولید کننده گاز طبیعی در جهان در مصاحبه با یکی از رسانه‌های دولتی روسیه عنوان کرد: تعدادی از کشورهای اروپایی پیشتر بر این موضوع تاکید کردند که به طور کامل وابستگی خود به گاز روسیه را برطرف کرده‌اند، این در حالی است که آنها همچنان در حال دریافت سوخت از این کشور هستند.

این مقام اجرایی هیچ گونه جزئیاتی از میزان و حجم گاز دریافتی کشورهای اتحادیه اروپا از روسیه ارائه نکرد و به طعنه خطاب به کشورهای اروپایی گفت: برای اینکه متوجه شویم گازی که از طریق خط لوله گاز عبور می‌کنند، متعلق به کدام کشور است، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد. با این حال ما می‌دانیم که گاز روسیه در حال عرضه شدن به تعدادی از کشورهای اروپایی است که استفاده از آن را تحریم کرده‌اند.

مدیر شرکت گازی روسیه از اینکه کدام یک از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا حتی با وجود تحریم‌های غرب همچنان در حال مصرف گاز روسیه هستند، صحبتی نکرد.

با این حال وی به این موضوع اشاره کرد که روسیه در حال حاضر گاز طبیعی خود را از طریق اوکراین به مرکز گازی بومگارتن در اتریش منتقل می‌کند که به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های گازی اروپاست.

میلر در این رابطه اذعان کرد: اتریش یکی از مراکز بسیار بزرگ عرضه کننده گاز در اروپاست که به کشورهای اروپایی بسیاری گاز را عرضه می کند و گاز اکثر کشورهای اروپایی از طریق مرکز بومگارتن تامین می‌شود.

بسیاری از مقامات اجرایی روسیه عنوان می‌کنند که روسیه بر اساس قراردادهای موجود گازی به تامین گاز کشورهای جنوب و جنوب شرقی اروپا ادامه می‌دهد.

میلر به صراحت عنوان کرد: البته که گاز روسیه همچنان در بازارهای اروپا جریان دارد و حجم آن هم اصلا کم نیست و مجددا تکرار کرد سوخت ارسالی ما از سوی آن کشورهایی استفاده می‌شود که مدعی هستند خود را از وابستگی به گاز روسیه کاملا رها کرده‌اند.

در سال ۲۰۲۲، عرضه گاز روسیه به بازار اتحادیه اروپا به دلیل تخریب خطوط لوله گاز طبیعی نورد استریم شروع به کاهش کرد و در نهایت تحت تاثیر تنش با غرب، بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از پرداخت هزینه های واردات گازی‌شان از روسیه به روبل امتناع کردند.

هلند، دانمارک، بلغارستان و فنلاند از این دسته از کشورهای اروپایی بودند. روسیه در برابر تحریم‌های اعمال شده علیه خود از کشورهای عضو اتحادیه خواسته بود تا جهت مقابله با غرب، پرداخت هایشان به این کشور را در ازای دریافت گازی مورد نیاز خود به جای یورو و دلار به روبل بپیردازند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید