صندوق بین‌المللی پول: رکود دوره کرونا بدتر از بحران مالی دهه پیش

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که رکود کنونی اقتصاد جهان ناشی از شیوع کرونا به مراتب بدتر از بحران مالی یک دهه پیش است.

صنعت نویس: خبرگزاری رویترز از ژنو سوئیس خبر داد که مدیرعامل صندوق بین المللی پول در یک نشست خبری مشترک با سازمان جهانی بهداشت و با حضور مجازی بیش از ۴۰۰ خبرنگار گفت: ویروس جهانگیر کرونا اقتصاد جهان را دچار رکودی به مراتب بدتر از بحران مالی یک دهه پیش کرده است.

کریستالینا جورجیوا (Kristalina Georgieva) از اقتصادهای پیشرفته خواست با افزایش تلاش هایشان به اقتصادهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه کمک کنند تا از پیامدهای اقتصادی و بهداشتی کرونا جان به در برند.

وی در ویدئو کنفرانس گفت: این بحران مانند ندارد. شاهد آنیم که اقتصاد جهانی وارد سکون شده است. اکنون در رکودی قرار داریم که به مراتب بدتر از بحران مالی جهانی ۲۰۰۹ – ۲۰۰۸ است.

به گفته وی، صندوق با همکاری بانک جهانی و سازمان جهانی بهداشت از چین و دیگر وام دهندگان می خواهد دستکم یک سال و تا زمانی که شیوع ویروس فروکش کند، دریافت مطالبات خود از کشورهای فقیر را به تاخیر بیاندازند.

جورجیوا شیوه تعامل چین در این مساله را "سازنده" خواند و گفت: صندوق در هفته های آتی با باشگاه پاریس (کشورهای وام دهنده)، گروه ۲۰ و بانک جهانی بر سر طرح یک پیشنهاد مشخص همکاری خواهد کرد تا آن را در اجلاس سالانه بهار که به صورت آنلاین و در دو هفته آینده برگزار می شود، مطرح کنند.

به گفته جورجیوا، بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه به سختی از بحران کرونا آسیب دیده اند و نزدیک به ۹۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری از بازارهای نوظهور خارج شده که بسیار بیشتر از بحران مالی دهه پیش است. برخی از کشورها نیز از کاهش شدید قیمت کالاها متضرر شده اند.

وی افزود: بیش از ۹۰ کشور از ۱۸۹ عضو صندوق درخواست کمک اضطراری برای رسیدگی به بحران کرونا کرده اند. صندوق و سازمان جهانی بهداشت خواسته اند کمک های اضطراری صرف تقویت نظام سلامت، پرداخت حقوق پزشکان و پرستاران و خرید لوازم و تجهیزات محافظتی شود.

به گفته جورجیوا، صندوق آماده است در صورت نیاز، از یک تریلیون دلار اندوخته خود استفاده کند.

وی گفت: صندوق، پرداخت کمک های مالی به کشورهای متقاضی از جمله روآندا را آغاز کرده و درخواست ۲ کشور آفریقایی دیگر نیز بررسی می شود.

مدیرعامل صندوق بین المللی پول اضافه کرد: بانک های مرکزی و وزیران دارایی، گام های بی سابقه ای برای کاهش آثار کرونا و تثبیت بازارها برداشته اند اما اقدام بیشتری برای حفظ جریان نقدینگی به ویژه در بازارهای نوظهور لازم است.

جورجیوا به همراه تدروس ادهانوم رئیس سازمان جهانی بهداشت در مقاله ای مشترک که دیروز(جمعه) در روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف منتشر شد، اولویت دادن کشورها به مبارزه با کرونا را خواستار شده و تأکید کردند که مهار این ویروس و نجات جان انسان‌ها «شرط لازم» برای حفظ مشاغل و اقتصاد است.

در ادامه این مقاله آمده است: در ظاهر یک انتخاب وجود دارد، یا جان انسان‌ها را نجات دهید یا معیشت آنها را. اما این یک معمای اشتباه است. مهار کرونا شرط لازم برای نجات مشاغل است.

تدروس و جورجیوا تأکید کردند که نظام بهداشتی بسیاری از کشورها برای «قتل عام» کرونا آماده نیست. آنها از کشورها خواستند که بودجه خدمات بهداشتی را در اولویت قرار دهند.

آنها در مقاله مشترک خود تصریح کردند، بحران در بهداشت جهانی و سرنوشت اقتصاد جهانی به طرز جدایی‌ناپذیری در هم تنیده شده و مبارزه با این ویروس لازمه احیای اقتصادی است.

در این مقاله آمده است، صندوق بین‌المللی پول قصد دارد ظرفیت کنونی کمک‌های اضطراری خود برای پاسخ به کرونا را از ۵۰ میلیارد به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد.

از دیماه پارسال و شیوع بیماری کووید-۱۹ در چین تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در جهان به این بیماری مبتلا شده اند که از این میان، ۲۳۲ هزار نفر بهبود یافته و نزدیک به ۶۰ هزار تن نیز جان باخته اند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید