شرایط جدید تسهیلات مسکن

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، ازثبت هزار درخواست به صورت هفتگی برای تسهیلات جدید مسکن خبرداد.

صنعت نویس: عباس آخوندی در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش سیاست های توسعه مسکن در ایران درباره ارزان سازی نرخ سود وام مسکن خانه اولی ها اظهارداشت:امکان عرضه تسهیلات با سود یک رقمی در بافت های فرسوده برای همه خانواده ها با نرخ 8 درصد و نیز برای زوج های جوان با نرخ 9 و نیم درصد فراهم شده است .

وی با بیان اینکه این تسهیلات با استقبال مواجه شده و بنا به گزارش ها به صورت هفتگی نزدیک به هزار نفر مراجعه کرده اند،تصریح کرد: برای این تسهیلات تضمین های کافی را دارد و بعد از یکسال افرادی که سپرده گذاشته اند ،می توانند متقاضی بازار مسکن شوند

آخوندی با تاکید براینکه این تسهیلات با هدف خروج غیرتورمی از رکود است،عنوان کرد: چون تقاضای یکباره وارد بازار نمی کند بنابراین فکر می کنم این سیاست در حوزه مسکن جای خود را پیدا کرده و ما باید به تدریج به این سمت می رفتیم که بافت های میانی را بازآفرینی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره کاهش نرخ سود اوراق مسکن نیز گفت: در این این حوزه دنبال این هستیم که برمبنای عرضه، قیمت را کاهش دهیم البته پیش از این نرخ سود اوراق کاهش یافته است.

وی افزود:من خیلی اعتقادی به مداخله ندارم،به نهادسازی اعتقاد دارم ، بنابراین نمی خواهیم با مداخله، نرخ سود اوراق مسکن را کاهش دهیم.

وی درباره انتقادها به مسکن مهر نیز گفت: در حال حاضر تقریبا تمام شهرها را پوشش داده ایم؛هرچند چالش هایی درباره مسکن مهر پردیس داشته ایم که تدابیر ویژه ای برای این بخش خواهیم داشت.

آخوندی ادامه داد: البته نمی خواهم این انتظار را ایجاد کنم که سقف تسهیلات افزایش می یابد،چون دنبال این موضوع نیستیم، بلکه دنبال افزایش امکانات زیرنبایی هستیم.

وزیر مسکن و شهرسازی همچنین درباره زمان اجرای مسکن اجتماعی نیز گفت: قرار است مقدمات این طرح را با توسعه ای شدن بانک مسکن فراهم کنیم و اجرای مسکن اجتماعی بعداز اتمام مسکن مهر خواهد بود.

رشد 9 برابری جمعیت شهری ظرف 60 سال

عباس آخوندی در همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران اظهار داشت: اصلی‌ترین مساله در حوزه مسکن این است که برای هر نوع سیاست‌گذاری، ما باید موضوع و صورت‌مساله را خوب بفهمیم.

وی افزود: اولین نکته‌ای که در خصوص صورت‌مساله مسکن وجود دارد، فهم از تحولات ساختاری شهرنشینی در ایران است. این یک بحث بسیار مهم است؛ چراکه ما هنوز در ایران در این زمینه به اجماع نرسیده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: جمعیت شهری ایران که در دهه 30 کمتر از 6 میلیون نفر بود، در دهه 90 به حدود 55، 56 میلیون نفر رسید. یعنی ظرف 60 سال، جمعیت شهری حدود 9 برابر شد.

آخوندی عنوان کرد: این رشد شتابان شهری، یک نوع سیاست‌گذاری اقتصادی، شهرسازی و مسکن را طلب می‌کرد.

وی افزود: سوالی که مطرح است، این‌که آیا رشد شتابان شهری همچنان ادامه دارد یا این‌که رشد جمعیت شهرها به یک ثبات رسیده است؟ به دلیل این رشد سریع، سیاست‌گذاران، مدیران و جامعه عادت کرده‌اند دنبال راهکارهایی باشند که پاسخ‌گوی آن رشد سریع باشد. این رشد سریع ایجاب می‌کرد شهرها بزرگ و ساخت انبوه مسکن را داشته باشیم. اما در حال حاضر در اکثر شهرها جمعیت به یک تعادل رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر به خاطر داشته باشید پیش از این تصور بر این بود که مسکن، یک مساله پروژه‌محور است و پروژه‌های انبوه مسکن تعریف شده بود.

ساختمان‌های خالی چگونه ایجاد شده‌اند؟

آخوندی گفت: این‌که در تهران ساختمان خالی وجود دارد، برای چیست؟ قطعا این برداشت را می‌توان داشت که این تعداد خانه با انتظارات سوداگرانه ایجاد شده و متناسب با تقاضای بازار نبوده است.

وی با بیان این‌که هنوز هم تصور بر این است که می‌توانیم اقدامات پروژه‌محور داشته باشیم، افزود: نکته مهم دیگر در خصوص صورت‌مساله مسکن، توجه به سلسله نهادها است؛ از نهاد خانواده تا بانک‌ها.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ما در سال 1392 در دولت یازدهم شاهد این بود که بازار نهادی نهادی مسکن، مثل بازارها و خانه‌هایی که در سوریه و یمن بمباران می‌شوند، یک بازار بمباران شده و با اختلالات روانی واقعا وحشتناک بود. این وضعیت اصلا با سال 1372 که من همین مسوولیت را داشتم، قابل مقایسه نبود.

نهادهای بازار منهدم شد

آخوندی تصریح کرد: عمده‌ترین اتفاقی که در دولت قبل افتاد، منهدم کردن نهادهای بازار مسکن بود. این در حالی بود که بازار مسکن یک‌سری نهادهای عرضه‌کننده داشت که صددرصد بخش خصوصی بودند، بنابراین ما یک سیستم نهادی داشتیم که با همه ضعف‌ها، می‌توانست نهادهای بازار را تعریف کند.

وی ادامه داد: اما یک‌دفعه یک آقایی آمد و گفت 500 تومان پول بدهید، خانه بخرید. این کار، مفهوم پس‌انداز را از بین برد. حالا شما ببینید چه اتفاقی در نهاد اقتصاد مسکن رخ داد.

وزیر راه و شهرسازی متذکر شد: ما در بخش مسکن نیاز به یک رژیم اقتصاد خانوار داریم و بدون آن صحبت راجع به بخش مسکن غیرممکن است.

آخوندی تصریح کرد: فکر می‌کنم بین سال‌های 1382، 1383 رقم پس‌اندازکنندگان به 3 میلیون نفر هم رسیده بود. حالا یک‌دفعه یک آقایی گفت پس‌انداز نکنید. نتیجه این شد که کل سیستم انتظارات و برنامه‌ریزی از بین رفت.

وی با بیان این‌که اصلی‌ترین مشکل، عدم تلاقی عرضه و تقاضا بود، گفت: شرایط به نحوی شد که یک بازار صددرصد خصوصی -در دوره‌ای که مخابرات و صنایع بزرگ به بخش خصوصی واگذار می‌شد- در اختیار دولت قرار گرفت و یک مداخله عظیم دولتی اتفاق افتاد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: وقتی رفتار یک جامعه اقتصادی مختلف شود، حالا باید به انبوه‌سازان فهماند که انبوه‌ساز، پیمانکار نیست.

بازار مسکن نیازمند برنامه‌ریزی نهادی است

آخوندی با بیان این‌که مسکن‌مهر و 2 میلیون واحد مسکونی، کل نهاد مهندسی و شهرسازی را زیر سوال بود، تصریح کرد: بازار مسکن نیاز به یک برنامه‌ریزی نهادی دارد و رفتارها و عادت‌های بد ایجاد شده، اصلاح شود.

وی با بیان این‌که صورت‌مساله دیگر مسکن، سوداگری و مدیریت شهری است، گفت: بخش مسکن مثل هر بخش دیگری نیازمند سیاست‌گذاری است. این‌جا هم ما همان بازار بمباران شده را داریم.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: وقتی نهاد شهری از یک نهاد مدیریت شهری به یک نهاد تجارت شهری تبدیل شود و شهرداری تجارت‌پایه را داشته باشیم، دارایی‌ها کشش به سمت سوداگری پیدا می‌کند. شما فکر می‌کنید این موضوع در شهر چه شرایطی ایجاد می‌کند؟ اما این وضعیتی است که ما در شهرها داریم؛ شهری از هم پاشیده و بخش حمل‌ونقل هم گرفتاری‌های اساسی ایجاد کرده است. قابلیت زندگی نیز زیر سوال است.

آخوندی با اشاره به فاجعه مدیریت شهری در ایران، عنوان کرد: من عید قربان به یک شهر با 7 هزار نفر جمعیت رفتم. در این شهر یک آقا یک ساختمان ساخته بود با 7 طبقه. این خانه زندگی مردم و همسایه‌ها را مختلف می‌کند.

وی با بیان این‌که ما هم‌اکنون با چالش مدیریت شهری مواجه هستیم، گفت: نتیجه این سوداگری، عدم تعادل‌های وحشتناک اجتماعی شهری بوده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بر این اساس، ما باید صورت‌مساله مسکن را خوب تعریف کنیم. آیا پاسخ مشکل مسکن، پروژه تولید انبوه مسکن است؟ اگر پاسخ شما تولید انبوه چند میلیونی مسکن است، باید دنبال صنعت پیشرفته بروید. اما آنچه که من فکر می‌کنم، یک نقشه‌ای از شهر است که می‌گوید به صورت ظاهری میزان خانوار و خانه در سطح کلان نسبتا برابر است. اما وقتی وارد جزییات می‌شوید، می‌بینید 30 درصد از جمعیت یا در حاشیه‌ها یا در بافت‌های فرسوده یا در روستاها زندگی می‌کنند.

آخوندی تاکید کرد: به این ترتیب، اگر صورت‌مساله، بافت‌های ناکارآمد شهری، بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای است، آن زمان تراکم‌فروشی در منطقه 22 هیچ دردی را درمان نمی‌کند و فقط صورت‌مساله را بیشتر می‌کند و جنگ فقیر و غنی را افزایش می‌دهد.

وی گفت: ما اگر قبول کنیم مساله مسکن، مساله 30 درصد جمعیت بدمسکن است، بنابراین هر نوع برنامه‌ریزی شهری، فنی، اقتصادی، مالی، تولیدی و... باید پاسخ این مساله را بدهد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ما در این مدت تلاش کردیم که به مفهوم پس‌انداز برگردیم و صندوق پس‌انداز را زنده کنیم و بانک مسکن را به نهاد توسعه‌ای برگردانیم و به نظرم حکمروایی مدیریت شهری برگردیم تا مجددا بتوانیم حس خوب زندگی شهری را در ایران پیدا کنیم.

خبرآنلاین

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید