سردار رمضان شریف پاسخ داد:

سپاه به خودروسازی می آید؟

سخنگو و مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران دیروز اعلام کرد این نهاد نظامی قصدی برای ورود به خودروسازی ندارد اما می تواند فناوری خود را به این صنعت منتقل کند.
سپاه به خودروسازی می آید؟

به گزارش صنعت نویس، در نگاه اول، اظهارات سردار رمضان شریف، از بی میلی سپاه برای ورود به خودروسازی حکایت دارد، با این حال وی در بخشی دیگر از صحبت هایش مشکل این صنعت را مدیریتی و سیاست گذاری عنوان می کند، موضوعی که شاید بتوان آن را علاقه خاموش این نهاد نظامی به حضور در "جاده مخصوص" از مسیر سهامداری ایران خودرو و سایپا تعبیر کرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال حضور سپاه در خودروسازی، گفته که فرمانده کل سپاه و مجموعه تصمیم‌گیران آن هیچ قصدی برای ورود به خودروسازی به معنی مصطلح ندارند، با این حال از هیچ کمکی در حوزه انتقال دانش فنی به این صنعت و سایر صنایع دریغ نمی کنیم. سردار شریف اما در عین حال تاکید کرده که مشکل صنعت خودرو غیر فنی و غیر مهندسی و ناشی از سیاست گذاری کلان و مدیریت آن است. سخنگوی سپاه که در جمع پرسنل شرکت تام ایران خودرو صحبت می کرده، توضیحی درباره این اظهارنظر خود نداده، اما در ادامه به حضور برخی مدیران دارای سابقه سپاهی، در خودروسازی اشاره و از منوچهر منطقی (مدیرعامل سابق ایران خودرو و معاون فعلی وزیر صمت) نام برده است.

موضوع حضور نظامیان به خصوص سپاه در خودروسازی از چند سال پیش و حتی اواخر دهه 80 نیز کم و بیش مطرح بوده و در این سال های تحریم و البته همزمان با افزایش بعد رسانه ای تولیدات نظامی در کشور از جمله موشک و پهپاد، اوج گرفته است. برخی با پیش کشیدن موضوع ساخت موشک و پهباد توسط سپاه، این پرسش را مطرح کرده اند که چرا وقتی موشک ساز خوبی هستیم، خودروساز خوبی نیستیم؟ کار تا جایی پیش رفته که گاهی پویش ها و هشتگ هایی مبنی بر ورود سپاه به خودروسازی به راه افتاده است. به عنوان مثال، همین چندی پیش خبرگزاری فارس در گزارشی عنوان کرد " مطالبه مردم برای رسیدن به خودروی با کیفیت و عدم تحقق این مطالبه موجب شده تا مردم با ثبت پویش‌های مختلف در این رسانه با عناوینی مثل درخواست از سپاه برای ساخت خودرو با کیفیت و درخواست ورود سپاه به خودروسازی، از این نهاد نظامی برای ساخت خودروی با کیفیت و ورود به این عرصه تقاضا کنند. در این پویش‌ها با اشاره بی مسئولیتی و عدم اصلاح روند کنونی خودروسازان در ساخت محصولات بی کیفیت با قیمت‌های نجومی، از سپاه پاسداران خواسته‌ شده تا در این عرصه با ورودی جهادی، تحولی ایجاد کنند". طبق گزارش فارس، در بخشی از بیانیه یکی از این پویش‌ها آمده است: "سپاه با وجود بودجه بسیار ناچیز که از سوی دولت‌ و تحریم توسط آمریکا، با تکیه بر جوانان نخبه تحصیل کرده در همین خاک توانسته ایران را جز ۱۰ کشور قدرتمند دنیا قرار دهند. پس سپاه می‌تواند مشکل صنعت خودرو را هم به خوبی حل کرده و خودرویی تولید کند که لایق مردم باشد." ورود سپاه به خودروسازی اما حتی در حد مسوولان ارشد کشور نیز مطرح شده، چه آنکه مثلا ابراهیم رییسی رئیس جمهور در یکی از مصاحبه‌های انتخاباتی خود گفت: "متاسفانه فناوری صنایع دفاعی به بخش خودروسازی منتقل نمی‌شود. امروز جوان ما می‌پرسد چرا وقتی موشک می‌سازیم، نمی‌توانیم خودروی با کیفیت تولید کنیم؟"

از آن سو اما گاهی اعضای سپاه نیز به این ماجرا ورود و اظهارات مختلفی را درباره حضور این نهاد نظامی در صنعت خودرو مطرح کرده اند. به عنوان مثال، سردار یحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور رهبری طی مصاحبه ای در سال 97 و در پاسخ به پرسشی مبنی بر حضور این نهاد نظامی در خودروسازی گفته بود که "خودروسازی یک اُختاپوس است که اصلاً سپاه را به بدنه خود راه نمی‌دهد". یا مثلا سردار اسماعیل کوثری نیز چندی پیش در مصاحبه ای گفت: "سپاه در سال 71 یا 72 به خودروسازی ورود کرد و خودرویی را ساخت که در نمایشگاه بین‌المللی به نمایش درآمد. حتی مقام معظم رهبری نیز سوار بر آن خودرو شدند اما بهزاد نبوی وزیر وقت صنایع از ورود سپاه به خودروسازی انتقاد کرد و از رهبری خواست سپاه به این صنعت ورود نکند و کار ساخت خودرو را خودروسازان انجام دهند. رهبری نیز تأکید کردند که براساس قانون سپاه، کار ساخت خودرو به‌ خودروسازان واگذار شود. اگر گذاشته بودند {سپاه به خودروسازی ورود کند} مسئله تولید خودروی ملی، باکیفیت و ارزان اکنون در کشور برطرف شده بود".

این قبیل اظهارات در کنار صحبت های دیروز سخنگوی سپاه، این پرسش را ایجاد کرده که عدم ورود سپاه به خودروسازی تا به امروز، کاملا از سر بی میلی این نهاد نظامی است یا اینکه اگر شرایط لازم فراهم شده و رهبری نیز مجوز لازم را صادر کنند، سبزپوشان به "جاده مخصوص" خواهند آمد؟ دقیقا همین جاست که پرسش مربوط به سهامداری احتمالی سپاه مطرح می شود. از نظر مسوولان سپاه، مشکل صنعت خودرو، مدیریتی و سیاست گذاری کلان است، موضوعی که سرنخ آن به دولت (به عنوان سهامدار قدرتمند خودروسازی) می رسد. بنابراین مواضع مسوولان سپاه به ویژه اظهارات دیروز سردار شریف (وجود مشکل مدیریتی در خودروسازی) را شاید بتوان این گونه تعبیر کرد که این نهاد نظامی احتمالا بی میل به مدیریت دومین صنعت بزرگ کشور و سهامداری در آن نیست. این البته تنها یک فرضیه است و فعلا و طبق آنچه رسما از سوی سخنگوی سپاه مطرح شده، این نهاد نظامی نمی خواهد به خودروسازی ورود کند.
منبع:خودرونامه

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید