سوددهی بورس ادامه دارد؟

عرضه‌های اولیه و سهام‌های جدید، رونق و گرمی بازار سرمایه را حفظ می‌کند و عاملی برای بهره برداری بیشتر از این بازار است.

شهاب جوانمردی فعال بازار سرمایه گفت: اگر حباب و یا افزایش قیمت نادرستی در بازار سرمایه وجود داشته باشد این قیمت‌ها به مرور و با عرضه‌های اولیه خود را تنظیم خواهد کرد و واقعی خواهد شد البته با توجه به این که طیفی از شرکت‌ها در بازار سرمایه وجود دارد باورم این است که در قیمت سهام تعداد کمی از شرکت ها، حباب وجود دارد.

وی اضافه کرد: اگر سرمایه جدید به بازار وارد شود، اما سهم جدید وارد نشود ممکن است نگرانی‌ها افزایش یابد از این رو باید از فرصت کنونی بازار سرمایه استفاده کرد و نهادهایی که شرکت‌هایی را در زیرمجموعه خود دارند با بهره برداری از این فرصت و عرضه بخشی از سهام شرکت‌های خود، برای طرح‌های ناتمام خود تامین مالی کنند و این طرح‌ها را به پایان برسانند.

جوانمردی گفت: البته می‌توان بازارهای دیگری را در کنار بازار سرمایه برای سرمایه گذاری‌های خطرپذیرتر ایجاد کرد که از جمله آن می‌توان به صندوق‌های مرتبط با صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های زمین و ساختمان اشاره کرد که هرچه این صندوق‌ها فعال‌تر شوند و حجم بازار بزرگتر شود امکان پذیرش نقدینگی بیشتری وجود دارد و می‌توان بهترین بهره برداری‌ها را انجام داد.

وی درباره علت رشد شاخص‌ها و افزایش معاملات در شرایط کنونی افزود: چند عامل در این باره دخیل بوده، عامل نخست این که عرضه پول انجام شده، اما در تقاضایی مشخص قیمت بالا رفته است، عامل دوم این که در اکثر شاخص‌های بازار سرمایه، قیمت‌ها واقعی نشده بود یعنی با توجه به افزایش قیمت ارز و دارایی‌هایی که بسیاری از این شرکت‌ها دارند قیمت‌ها تراز نشده بودند که در این اتفاقات اخیر بازار سرمایه در کنار این شرکت ها، برخی شرکت‌هایی که دارایی هایشان ارزشمند و یا به حد کفاف نبود هم افزایش قیمت‌ها را در بورس تجربه کردند.

این فعال بازار سرمایه گفت: معتقدم بازار سرمایه اکنون بخشی از سود سال آینده و یا دو سال آینده خود را پیش خور کرده است، اما این که انتظار داشته باشیم همیشه بازار سرمایه این میزان سوددهی داشته باشد انتظار نابجایی است.

جوانمردی افزود: البته بازار سرمایه این امکان را دارد برای ۴۰ تا ۵۰ درصد تورم راکد بازگشت سرمایه دهد، ارزش دارایی سرمایه گذار حفظ شود و نقدینگی به سمت تولید برود.

وی با بیان این که وضع فعلی که درآن عرضه کم است قدری به سمت سفته بازی پیش می‌رود اضافه کرد: در این شرایط نقدینگی جدید به سمت تولید نخواهد رفت از این رو وظیفه دولت تسهیل عرضه‌های اولیه و سهام جدید به منظور توسعه حجم بازار است البته در این بین بعضی از قوانین در بازار سرمایه باید تسهیل شود به طور نمونه محدود شدن دامنه نوسان به مثبت ۵ درصد تا منفی ۵ درصد موجب می‌شود فشار روانی دربازار یک دفعه تخلیه نشود و قیمت‌ها با قیمت واقعی تراز نشود.

جوانمردی گفت: باید کاری کنیم که نقدینگی جدید کمک حال گردش مالی شرکت‌های موجود باشد این در حالی است که وقتی ما با سرمایه گذار جدید وارد بازار می‌شویم و سهمی را می‌خریم این پول وارد آن شرکت نمی‌شود و کمکی به تولید آن شرکت نمی‌کند، اما اگر ابزاری مانند سهام خزانه و این که امکان صدور سهم جدید توسط خود شرکت وجود داشته باشد در کنار تسهیل برای افزایش سرمایه، کمک می‌کند تا نقدینگی وارد شرکت‌ها شود و در عمل هدایت به سمت تولید صورت بگیرد.

وی با تاکید بر این که باید از فرصت تامین مالی بازار سرمایه برای تولید استفاده کرد افزود: در این باره باید سازوکارهای متنوعی ایجاد کرد از جمله این که دولت با فروش دارایی‌ها و شرکت هایش و انتشار اوراق آن‌ها بتواند نقدینگی را برای طرح‌های ناتمام خود تامین کند یا این که هلدینگ‌ها بتوانند با فروش بخشی از سهام شان، طرح‌های دیگر خود را تامین مالی کنند ضمن این که خود شرکت‌ها هم باید با امکان بهره گیری از انواع ابزارهای بازار سرمایه، تامین مالی طرح‌های خود را انجام دهند.

این فعال بازار سرمایه بابیان این که باید برای توسعه بازار و صنایع نوآورانه فکر جدی تری داشت گفت: هم اکنون سه تا چهار شرکت در حوزه اقتصاد نوآوری و استارتاپ‌ها می‌خواهند به بازار سرمایه وارد شوند، اما در این ایام نفس تامین مالی در بخش اقتصاد نوآوری به شماره افتاده و بسیار کمتر از چیزی که انتظار می‌رود و نیاز این حوزه است پول وارد این بخش می‌شود.

جوانمردی افزود: با گسترش صندوق‌های سرمایه گذاری خطرپذیر می‌توان از طریق بازار سرمایه منابع سرمایه گذاران این صندوق را به سمت اقتصاد نوآوری و استارتاپ‌ها هدایت کرد و یا این که می‌توان سبدی از این استارتاپ‌ها را توسط یک مجموع بزرگتر بالادستی ایجاد و با مدیریت ریسک آن، به تامین مالی اقدام کرد.
منبع:تسنیم

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید