سرنوشت پروتون خودرو ملی مالزی

نجیب رزاق نخست روزیر مالزی در اظهاراتی اعلام کرد که تولید کننده خودرو ملی مالزی پروتون دیگر از حمایت دولت برخوردار نخواهد بود و چک سفیدی برایش صادر نخواهد شد.
سرنوشت پروتون خودرو ملی مالزی
 
نخست وزیر مالزی در مراسم رونمایی از یک مدل خودرو جدید پروتون با تاکید براینکه دوره مداخله دولتی در پروتون در زمان حکومت مهاتیر محمد خاتمه یافته گفت:384 میلیون دلاری که چند ماه پیش به این شرکت دچار بحران پرداخت شده مشروط بوده و ادامه نخواهد یافت.
 
وی خاطرنشان کرد این کمک در صورتی ادامه می یابد که اصلاحات اساسی در ساختار این شرکت انجام شود و روند کاهش فروش این شرکت متوقف شود.به گفته نخست وزیرمالزی این شرکت در طول سه دهه 14 میلیارد رینگیت از بودجه دولتی را دریافت کرده اما سهمش در بازار داخلی از 74 درصد در سال1993 به 15 درصد کاهش یافته است.این شرکت به گفته نخست وزیر مالزی دو کارخانه مجهز راه اندازی کرده که توان تولید چهارصد هزار دستگاه خودرو را دارد اما تنها 102 هزار دستگاه تولید می کند و پروتون در جایگاهی که انتظار می رفت باشد نیست.وی تاکید کرد که این شرایط نمی تواند ادامه یابد و باید حمایت های دولتی خاتمه یابد با حمایت از تولید کنندگان.طرح بازسازی صنعت خودرو سازی مالزی شامل مشارکت خارجی نیز می شود.
 
خودروسازی پروتون در سال 1983 در مالزی در دوره حکومت مهاتیر محمد با هدف صنعتی سازی کشور بنیانگذاری شد اما به دلیل محصولات غیر خلاقانه و کیفیت پایین در این هدف موفق نشد.مهاتیر محمد نخست وزیرسابق مالزی پس از کناره گیری از مقام های دولتی مدیریت این شرکت هولدینگ را برعهده داشت ولی اخیران استعفاداد.
 
پروتون در ایران نیز نمایندگی داشته و مشخص نیست که درحال حاضر چه سرنوشتی پیدا کرده است. این خودرو از ابتدا بر روی پلتفرم یک مدل از خودرو میتسوبیشی در مالزی راه اندازی شد و کار خودرا آغاز کرد ولی به دلیل فقدان بازار رقابتی و حمایت های بی پایان دولتی امروز در شرایطی است که نخست وزیر مالزی بخشی از آن را بیان کرده است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید