رونمایی از نسخه اولیه طرح جامع مس؛ بزودی

رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: نسخه اولیه طرح جامع مس آماده و به زودی رونمایی می‌شود و می‌توان آن را برای اقدامات بعدی، در سطوح بالاتر حاکمیتی ارایه کرد.

به گزارش صنعت نویس به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)؛ آقای وجیه اله جعفری در نشست با هیئت مدیره انجمن مس افزود: باید افق وسیع تری برای طرح جامع مس ترسیم و در نظر گرفته شود، این طرح می‌تواند بستر مناسبی را برای توسعه بلند مدت در همه ابعاد صنعت مس فراهم کند.

وی گفت: اکتشاف جدید در سال‌های اخیر با راهبری ایمیدرو آغاز شده و دستاورد‌هایی داشته است، اما باید شرایط هدایت و افزایش سرمایه گذاری به این حوزه اساسی را فراهم کرد.

جعفری افزود: بخش خصوصی باید بتواند در مناطقی که شرایط سرمایه گذاری در اکتشاف فراهم شده فعال‌تر ظاهر شود که نمونه این امر معادن خراسان جنوبی است.

بسته سرمایه گذاری؛ روش فعال سازی معادن کوچک

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تقویت جایگاه معادن کوچک گفت: روشی که اخیراً با همکاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در پیش گرفته، فعال سازی معادن کوچک در قالب بسته‌های سرمایه گذاری است به طوری که به جای فراخوان یک محدوده، تعدادی از محدوده‌ها همراه با واحد‌ها و امکانات موجود، در اختیار سرمایه گذار قرار داده می‌شود.

وی همچنین درباره حقوق دولتی معادن، چالش‌های تأمین سوخت (گازوئیل) و همچنین ماشین آلات گفت: این امور به صورت مکتوب به ایمیدرو اعلام شود تا این سازمان در کارگروه‌های تخصصی و با حضور هیئت مدیره انجمن مس مطرح کند تا راهکار‌های مناسب ارایه شود.

جعفری تاکید کرد: برخی از این امور نیاز به هماهنگی با ستاد وزارت صنعت معدن و تجارت و حتی نهاد‌های دیگر دارد که قابل پیگیری و برطرف شدن هستند.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو ادامه داد: موضوع تأمین ماشین آلات از شورای معاونان وزارتخانه پیگیری می‌شود.

جعفری تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که در اخذ حقوق دولتی ایجاد شده، ارجاع به اصل قانون معادن، می‌تواند چالش‌های فعلی را برطرف سازد.

در این نشست، آقای بهرام شکوری رئیس انجمن مس ابتدا با برشمردن ضرورت تشکیل انجمن و تقویت جایگاه آن، گفت: این تشکل هفت کمیته تخصصی شامل اکتشاف و استخراج، فرآوری و تکنولوژی، انرژی، آموزش، ماشین آلات و تجهیزات، صنایع پایین دستی و بین الملل و تجارت است.

وی افزود: کمک به جایگاه معادن کوچک، تقویت سرمایه گذاری در اکتشاف، استخراج و فرآوری و توسعه زیرساخت‌ها از جمله اموری است که با کمک ایمیدرو برطرف خواهد شد.

شکوری ادامه داد: این تشکل در حال طراحی برنامه‌ای برای آماده سازی صنایع مرتبط با مس در افق تولید یک میلیون تن کاتد مس است.

وی تاکید کرد: برای توسعه صنعت مس به ۱.۵ میلیارد دلار ماشین آلات نیاز داریم در حالی که تولید داخل بخش کوچکی از آن را پاسخ می‌دهد، از این رو ضروری است که شرایط واردات به منظور توسعه صنعت مس فراهم شود.

شکوری همچنین گفت: معادن کوچک مشکلات متعددی برای تأمین سوخت به ویژه در روز‌های پایانی ماه پیدا می‌کنند و چنانچه حتی با قیمت‌های بالاتر اقدام به تهیه و انتقال آن از مناطق مجاور کنند، با برخورد نهاد‌های حاکمیتی مواجه می‌شوند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید