رتبه دوم ذخایر گاز جهان در اختیار ایران

وزارت انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود، ایران را دومین دارنده بزرگ ذخایر گازی و سومین دارنده بزرگ ذخایر نفتی در جهان معرفی ...
رتبه دوم ذخایر گاز جهان در اختیار ایران

صنعت نويس: وزارت انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود، ایران را دومین دارنده بزرگ ذخایر گازی و سومین دارنده بزرگ ذخایر نفتی در جهان معرفی کرد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا وابسته به وزارت انرژی این کشور در جدیدترین گزارش خود از آمار ذخایر نفت و گاز جهان، کل ذخایر نفت ایران در پایان سال ۲۰۲۱ را ۲۰۹ میلیارد بشکه برآورد کرده که این رقم بیشتر از همه کشورهای جهان به‌جز دو کشور ونزوئلا و عربستان بوده است.

بر اساس گزارش این نهاد دولتی آمریکا، ایران سومین دارنده بزرگ ذخایر نفت جهان در سال ۲۰۲۱ بوده است. ونزوئلا با ذخایر ۳۰۴ میلیارد بشکه در رتبه نخست جهان از این نظر قرار داشته و عربستان با ۲۶۲ میلیارد بشکه در رتبه دوم قرار داشته است. ذخایر نفت ایران و ونزوئلا نسبت به سال قبل از آن تغییری نداشته اما عربستان با افزایش ۳ میلیارد بشکه‌ای ذخایر نفت خود در سال ۲۰۲۱ مواجه شده است.

کانادا با ذخایر ۱۶۸ میلیارد بشکه‌ای بعد از ایران در رتبه چهارم جهان قرار گرفته است و عراق با ۱۰۷ میلیارد بشکه، امارات با ۱۰۷ میلیارد بشکه، کویت با ۱۰۲ میلیارد بشکه، روسیه با ۸۰ میلیارد بشکه، آمریکا با ۶۱ میلیارد بشکه و لیبی با ۴۸ میلیارد بشکه به ترتیب پنجمین تا دهمین دارندگان بزرگ ذخایر نفتی جهان شناخته شده‌اند.

ذخایر نفت کانادا در این سال ۲ میلیارد بشکه کاهش و ذخایر نفتی امارات ۹ میلیارد بشکه افزایش یافته است. ذخایر نفتی آمریکا نیز ۸ میلیارد بشکه معادل ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده است. سایر کشورها همچون ایران تغییری در این زمینه نداشته‌اند.

ذخایر گازی ایران ۳ تریلیون فوت مکعب افزایش یافت
در میان دارندگان ذخایر گازی جهان، روسیه با ذخایر ۱۶۸۸ تریلیون فوت مکعبی در رتبه اول قرار داشته و ایران با ذخایر ۱۲۰۳ فوت مکعبی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

ذخایر گازی ایران در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل از آن ۳ تریلیون فوت مکعب افزایش یافته است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش سال قبل خود ذخایر گازی ایران را ۱۲۰۰ تریلیون فوت مکعب برآورد کرده بود.

قطر با داشتن ۸۴۳ تریلیون فوت مکعب گاز در رتبه سوم جهان از این نظر قرار داشته و آمریکا با ۴۳۳ تریلیون فوت مکعب، ترکمنستان با ۴۰۰ تریلیون فوت مکعب، عربستان با ۲۹۸ تریلیون فوت مکعب، امارات با ۲۷۳ تریلیون فوت مکعب، چین با ۲۴۷ تریلیون فوت مکعب، نیجریه با ۲۰۳ تریلیون فوت مکعب و ونزوئلا با ۱۹۷ تریلیون فوت مکعب به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم از این نظر قرار گرفته‌اند.

ذخایر گازی آمریکا نیز همچون ذخایر نفتی این کشور در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته و با افت ۵.۴ درصدی معادل ۲۵ تریلیون فوت مکعبی مواجه شده است. ذخایر گازی عربستان نیز ۱۰ درصد برابر با ۳۵ تریلیون فوت مکعب کاهش داشته است. ذخایر گازی ونزوئلا نیز ۳ تریلیون فوت مکعب افت داشته است؛ اما ذخایر گازی امارات ۲۶ درصد معادل ۵۸ تریلیون فوت مکعب افزایش پیدا کرده است. سایر کشورها تغییری در ذخایر گازی خود نداشته‌اند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید