ادامه بلاتکلیفی کارگران

در آذرآب چه خبر است؟

سال ۱۴۰۰ به پایان رسید، قرن جدید آغاز شد، اما هنوز شرکت صنایع آذراب اراک در مرداب مشکلات خود باقی مانده است و متاسفانه هیچ تغییری در شرایط این صنعت عظیم حاصل نشده است.
در آذرآب چه خبر است؟

به گزارش صنعت نویس، 32 سال، تنها 32 سال از عمر آذراب به عنوان یکی از بزرگترین صنایع ایران می گذرد، 32 سالی که 8 سالش در تب و بیماری گذشت، تبی که در آخر آذراب جوان را فلج و گوشه نشین کرد!

تب خصوصی سازی مثل تب کرونا که اینروزها دنیا را فرا گرفته و علاوه بر عموم مردم، سرمایه های انسانی بزرگی را از ما گرفته، سالهاست که در میان صنایع کشور شیوع پیدا کرده و سرمایه های صنعتی عظیمی را در این کشور از پای درآورده است و آذراب تنها یکی از آنهاست که در چنبره مشکلات گرفتار شده است.

۲۵ بهمن ماه سال گذشته، خبرگزاری ایسنا، در گزارشی با عنوان "در آذراب صدای سقوط می آید" به تشریح تمامی مشکلات و مطالبات کارگران و پرسنل این شرکت پرداخت، کارگرانی که به دنبال رونق تولید و کار در این شرکت هستند، اما ظاهرا چالش های این غول صنعتی تمامی ندارد.

شرکت صنایع آذراب به مانند شرکت هپکو با طناب پوسیده خصوصی سازی نادرست به قعر چاهی رفت که امروز توان بیرون آمدن از آن را ندارد، چاهی که به نظر می رسد دیگر شرکت اراکی هم سرنوشت آذراب، "هپکو" توانسته تا حدودی از آن خارج شود یا حداقل در مسیر خروج قرار بگیرد و امروز پس از گذشت ۱۰ سال به گل نشستن، گوش شیطان کر، کشتی تولید را به آب انداخته و در مسیر کار و اشتغال قرار دارد، اما در آذراب از این خبرها نیست.

این واحد عظیم صنعتی که فعالیت خود را از سال ۱۳۶۸ در اراک آغاز کرد با انتقال فناوری از شرکت IHI ژاپن در زمینه طراحی و مهندسی، ساخت، نصب و راه اندازی بویلرهای با سیستم گردش طبیعی و ‌سوخت گاز، گازوئیل و مازوت در کشور فعال شد و تا دهه ۸۰ یکی از غول های بزرگ خاورمیانه در تولید این محصولات بود، اما با خصوصی سازی در سال ۱۳۸۲ به شکل فاجعه باری از ریل تولید خارج شد و از سال ۱۳۹۵ تا امروز عملا به صنعتی نیمه تعطیل تبدیل شده است.

به گفته اعضای شورای اسلامی کار شرکت آذراب آنچه امروز در شرکت دیده می شود نابودی و بحران جدی است، سکوت خطوط تولید آذرآبِ صنعت ساز که می تواند پتروشیمی و پالایشگاه بسازد را احاطه کرده و قلب آذرآب نمی تپد و تا امروز هیچ اقدام مثبت و امیدوارکننده ای برای بازگشت به زندگی این کارخانه انجام نگرفته است.

ارثیه شوم پرنا

رییس شورای اسلامی کار شرکت صنایع آذرآب بهمن ماه سال گذشته به ایسنا گفته بود: بانک ها برای کمک به شرکت های بزرگ و اعطای تسهیلات، باید ضمانت نامه دریافت کنند، اما آذرآب به دلیل وجود چک های برگشتی زمان مدیریت فریبرز پرنا و عدم وجود نقدینگی، نمی تواند ضمانت نامه دریافت کند و عملا پروژه ها و قراردادها روی زمین باقی مانده است.

عسگری بیان کرده بود: عصبانیت کارگران را با خواهش و تمنا کنترل کردیم و آنها تمام سختی ها را در این شرایط بد اقتصادی به جان خریدند، مسلما اگر آذرآب بر مدار کار قرار گیرد حقوق ۵ میلیون تومانی یک کارگر ۷.۵ میلیون تومان می شود، اما به دلیل کار نداشتن افزایش حقوقی لحاظ نمی شود و با کف حقوق زندگی می کنیم.

غلامی نایب رییس شورای اسلامی کار شرکت نیز بیان کرده بود: آذرآب براساس سابقه خود در داخل کشور و حتی خارج از کشور مانند سوریه و عراق، توانمندی های بالای خود را به نمایش گذاشته است، اما ادامه دار بودن این سابقه درخشان مستلزم حمایت مسئولین است تا مشکلات و موانع در سال مانع زدایی رفع شود.

به گزارش ایسنا، سال ۱۴۰۰ که شعار پشتیبانی و مانع زدایی را یدک می کشید تمام شد و شرکت صنایع آذراب اراک و کارگران این شرکت کوچکترین رفتار کمک کننده ای را برای تحقق شعار سال حداقل برای این کارخانه ندیدند.

از نظر دبیر شورای کار شرکت، یکی از مهمترین مشکلات آذراب به رفتار بانک مرکزی باز می گردد.

علی بخشی معتقد است که شرکت در حال حاضر به شدت دچار چالش است، خطوط تولید خالی از کار شده اند، در حالی که آذرآب توانایی بالقوه دارد و حمایت دولت را می خواهد، امروز همه امور آذرآب در بانک مرکزی گیر کرده، بانک مرکزی حاضر به دادن ضمانت نامه به آذرآب نیست، در حالی که اگر حکم حکومتی باشد و دولت از این صنعت حمایت کند، می توان آذرآب را به مانند هپکو نجات داد.

وی اعتقاد دارد که مشکل اساسی شرکت، بدهی هاست، بدهی ها به بیمه تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، بانک ها، سازمان و ... شرکت را قفل کرده است و می گوید: البته هیات مدیره های مختلف شرکت، برای رفع این مشکل راهکارهایی داشتند، به عنوان مثال در برخی از سال ها، ضمانت نامه همراه با تنفس صادر می شد، اما هیات مدیره جدید مسئله تهاتر بدهی ها در قالب سهام را مطرح کرد به شکلی که معوقات بانکی از طریق صرف سهام پرداخت شود، همچنین مسئله آورده نقدی نیز پیشنهاد شد، اما سهامداران کاری نکردند چراکه تنها به فکر سود خودشان هستند.

می فروشند، اما با شرایطی که خریدار ندارد!

به گزارش ایسنا؛ بانک کشاورزی سهامدار عمده شرکت است و به قول داوود فراهانی یکی از اعضای شورای کار شرکت این بانک از همان ابتدا مکررا عنوان کرد که بالاجبار وارد این ماجرا شده و این سهامداری اجباری تا امروز ادامه داشته است، بانک تمام راهکارها برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت را به کار گرفته و دائما تکرار می کند که ما چنین سهامی را نمی خواستیم و هرساله بلوک سهام را برای فروش عرضه می کند، اما به دلیل شرایطی که در فروش سهام در نظر می گیرد، خریداری ورود نمی کند.

امروز ۶۵ روز از گزارش اخیر ایسنا از آخرین وضعیت شرکت صنایع آذراب می گذرد، قطعا این زمان برای رسیدگی به چالش های ریشه دار شرکت فرصت کمی است، اما نکته قابل تامل این است که در این روزها حتی یکبار از سوی مسئولان استان و کشور نامی از آذراب به عنوان یک صنعت عظیم دارای چالش بزرگ برده نشد و حتی شنیده نشد که جلسه ای ویژه آذراب جهت بررسی مشکلات برگزار شود.

کارگران شرکت آذراب این روزها بیش از هر زمانی دیگری احساس ناامیدی می کنند، چراکه صدای سقوط شرکت شان را کسی نمی شنود.

نه قراردادی هست، نه پولی!

رییس شورای اسلامی کار شرکت آذراب در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه وضعیت آذراب در سال جدید هیچ تغییری نسبت به سال گذشته نداشته است، گفت: این شرکت در حال حاضر هیچ قراردادی ندارد و هیچ منبع مالی و پولی برای انجام کار در اختیار نیست.

داوود عسگری تصریح کرد: درست است که مدیریت عامل و اعضای هیات مدیره تلاش خود را برای حفظ شرکت می کنند، اما تمامی مشکلات به سهامدار و آورده نقدی برمی گردد که تا امروز هیچ کدام از وعده ها و تعهدات خود را عملیاتی نکرده است.

سهامدار دغدغه آذراب را ندارد

وی با بیان اینکه مسلما با داشتن نقدینگی، امکان گرفتن کار، قرارداد جدید، تامین مواد اولیه و ... میسر می شود، افزود: متاسفانه سهامدار کنونی دغدغه ای نسبت به شرکت ندارد و از طرفی به دلیل چک های برگشتی آذراب، بانک ها هم امکان صدور ضمانت‌نامه که لازمه عقد قرارداد است، را ندارند.

عسگری با اشاره به بازدید هفته گذشته فرماندار و دادستان اراک و رییس کل دادگستری استان از این شرکت، گفت: اینکه مسئولان برای بهبود وضعیت تلاش کنند، قابل قدردانی است، اما اصل کار و تغییر این شرایط صرفا متوجه سهامدار شرکت است که حداقل به وعده های خود عمل کند، سال گذشته سهامدار ۱۸۰۰ درصد افزایش سرمایه را به تصویب رساند و قول داد که ۵۰۰ میلیارد تومان آورده نقدی برای شرکت داشته باشد که این رقم انجام نشد و امسال باید ۷۰۰ میلیارد تومان به شرکت تزریق کند.

آذراب دیگر نفسی ندارد/فاجعه نزدیک است

وی بیان کرد: اعضای شورای کار با معاون حقوقی بانک کشاورزی ملاقات کردند و او قول داد که با باقی سهامداران مذاکره داشته باشد که تزریق نقدینگی به شرکت انجام گیرد تا حداقل این نفس های پایانی آذراب قطع نشود، اما تا امروز اقدامی نشده است.

رییس شورای اسلامی کار شرکت آذراب با تاکید بر اینکه دیگر نفسی برای آذراب باقی نمانده چراکه کار و قراردادی ندارد، گفت: متاسفانه این وضعیت آذراب برای سهامدار مهم نیست و متوجه نیستند که چه فاجعه ای در حال رخ دادن است، در حالی که تزریق نقدینگی به آذراب حیات ۱۲۰۰ کارگر که با احتساب خانواده تعداد آنها به ۵ هزار نفر می رسد، را نجات می دهد.

وی در خصوص وضعیت پرداختی شرکت بیان کرد: در حال حاضر هنوز حقوق اسفندماه پرداخت نشده و در واقع پرداخت هایی هم که انجام می شود قطعا از قراردادهای گذشته انجام می گیرد.

عسگری با بیان اینکه ادامه این وضعیت می تواند بار دیگر اعتراضات کارگری را در اراک به دنبال داشته باشد، افزود: وضعیت بسیار بغرنج است، محور اعتراضات سال ۹۶ و ۹۸ صرفا عدم پرداخت حقوق بود، اما امروز کارگران نه تنها حقوق دریافت نمی کنند، بلکه کاری هم در شرکت وجود ندارد.

بانک کشاورزی تمایل ندارد، واگذار کند

رییس شورای کار شرکت آذراب گفت: متاسفانه سهامدار عمده شرکت(بانک کشاورزی) در نهایت بی توجهی کناری نشسته است و هیچ واکنشی در قبال به شماره افتادن نفس های آذرآب ندارد، سهم بانک کشاورزی از ۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی که باید سال گذشته به شرکت تزریق می شد، شاید حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان بود که این رقم برای چنین بانکی عددی نیست، ولی برای آذراب همچون آب حیات است که البته متاسفانه بانک تا امروز اقدامی برای تزریق این رقم به آذراب انجام نداده است.

وی تاکید کرد: اگر بانک کشاورزی تمایلی به سهامداری این شرکت ندارد این سهام را واگذار کند تا حداقل آذراب تکلیف خود را بداند.

به گزارش ایسنا، ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ در جریان رونمایی از یکی از محصولات جدید تولیدشده در شرکت هپکو، تنها جمله ای که از سوی استاندار مرکزی در خصوص صنایع مشکل دار استان مرکزی عنوان شد این بود که "تلاش می شود مسائل و مشکلات شرکت آذراب را با کمک و مساعدت قوه قضاییه، قوه مقننه و در واقع قوای سه گانه به زودی حل کنیم".

رئیس کل دادگستری نیز که اخیرا از این شرکت بازدید کرده گفته است: شرکت آذرآب چه از حیث تجمع و تراکم دانش فنی و مهندسی و دانش بنیان بودن و چه از حیث سخت افزار و تجهیزات یک مجموعه بی بدلیل در صنایع کشور محسوب می شود که در سال های اخیر متأسفانه با اتخاذ تصمیمات غلط و بی تدبیری ها گرفتار مشکلاتی شده که به چرخه تولید در این شرکت صدمه زده، امیدواریم با پیگیری هایی که در بعد استانی و ملی در حال انجام است بزودی شاهد مرتفع شدن این مشکلات باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالمهدی موسوی با بیان اینکه حمایت همه جانبه از تولید و رفع مشکلات مجامع صنعتی استان در اولویت کار دادگستری قرار دارد، افزود: رئیس قوه قضاییه در اولین جلسه شورای عالی قضایی، سیاست ها و سرفصل های اولویت دار15 گانه قوه قضائیه در سال ۱۴۰۱ را اعلام کرده است که یکی کمک به دولت برای فائق شدن به مشکلات اقتصادی و یاری کردن دولت در اجرای برنامه ها و دیگری حمایت همه جانبه در تحقق و اجرایی شدن شعار سال است که به جد توسط دستگاه قضایی دنبال خواهد شد.

وی افزود: دادگستری استان مرکزی بر مبنای تعیین اولویت ها توسط ریاست معظم قوه، تجارب و شناختی که از مجامع صنعتی استان داشته و مشاوره ای که با اهل فن صورت داده سعی کرده در سال ۱۴۰۱ برای حل مشکلات صنایع و واحدهای تولیدی یک هم افزایی و تعامل جامع و کاربردی بین مسئولین استان ایجاد و با کم کاری مسئولان و مدیران در این حوزه و کارشکنی هایی که موجب اخلال در پیگیری و رفع مسائل و مشکلات می شود برخورد قضایی کند.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی بیان کرد: سعی ما در این است که از طریق انجام مذاکرات و بحث و بررسی موضوعات، مشکلات مجامع صنعتی استان را حل و فصل کنیم، اما اگر احساس کنیم مدیرانی با ترک فعل هایی درصدد ایجاد نابسامانی در حوزه تولید و اشتغال زایی هستند حتما پشت این نگاه تنگ نظرانه و منفعل متوقف نخواهیم شد و برخورد مناسب قانونی و قضایی صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در بحث انعکاس مسائل و مشکلات واحد های تولیدی و صنعتی به مسئولین کشوری نیز باید هماهنگی و یک صدایی در زیر مجموعه های قوای سه گانه در استان وجود داشته باشد تا نتیجه کار و اتخاذ تصمیمات کلان نیز به نفع استان باشد که با تغییرات مدیریتی استان در دولت جدید، تعامل و وحدت خوبی در میان مسئولین اجرایی و قضایی استان به جهت حل مشکلات صنایع و واحدهای تولیدی ایجاد شده است.

به نظر می رسد در خصوص شرکت هایی همچون آذراب با حجم عظیم سرمایه های مادی و تعداد قابل توجه کارگرانشان نیازمند تسریع در اقداماتی هستند که مسئولان می گویند در حال انجام است، داستان آذراب داستان مرگ و زندگی است و دیگر با ابراز امیدواری و نامه نگاری و ... کاری برای این شرکت در استانه سقوط، از پیش نمی رود.

کارگران آذراب، حدود ۵ سال است که جملاتی با مفهوم "مشکلات در حال پیگیری است" را شنیده اند و این روزها و در این شرایط اقتصادی کاسه صبرشان لبریز شده است. باید به سرعت برای تعیین تکلیف آذراب کاری کرد تا هم غول صنعت ساز کشورمان را از دست ندهیم و هم سرریز کاسه صبر کارگران دوباره به تجمعات کارگری کف خیابان های اراک نینجامد. تجربه ناخوشایندی که اراک بارها درخصوص شرکت های به گل نشسته اش شاهد بوده و تحمل تکرار آن واقعا برای اراکی ها دردناک است، هرچند متاسفانه کارگران این کار را تنها راهکار رساندن صدای سقوط آذراب به گوش مسئولان ارشد کشور و سهامدار عمده آن می دانند.
منبع: ایسنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید