درخواست ایران خودرو از استادان دانشگاه و اقتصاددانان برای کمک به سامان‌دهی بازار خودرو

به دنبال سخنان اخیر مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو مبنی بر ضرورت تبیین دیدگاه‌های صاحب نظران و کارشناسان اقتصادی در راستای نحوه عرضه خودرو و کنترل قیمت‌ها در بازار، جمعی از فعالان رسانه‌ای حوزه اقتصاد و صنعت خودرو در بیانیه‌ای اعلام کردند: با توجه به فضای ملتهب حاکم بر بازار خودرو کشور، لازم است تا استادان دانشگاه، صاحب‌نظران و اقتصاددانان، با تبیین راهکارهای اثربخش و اظهارنظر در زمینه سامان‌دهی بازار و روند عرضه و تقاضا، مسوولان ذیربط را برای تصمیم گیری صحیح و عادلانه همراهی و یاری کنند.

به گزارش صنعت نویس، در این بیانیه آمده است: در حال حاضر عرضه خودرو به صورت قرعه‌کشی و یا طرح‌های دیگری از این قبیل، تنها به رونق بازار دلالی و واسطه‌گری کمک می‌کند و رانت و فساد گسترده‌ای را به نفع سودجویان ایجاد می‌کند که در حقیقت به زیان مصرف‌کننده واقعی است و رشد پی‌درپی قیمت‌ها در سطح بازار را به دنبال خواهد داشت.
در ادامه این بیانیه آمده است، در عین حال نمی‌توان روند فزاینده رشد نرخ ارز را در افزایش قیمت‌ها بی‌تاثیر دانست و در شرایط کنونی که اراده‌ای برای آزادسازی قیمت خودرو وجود ندارد، عرضه محصولات خودروسازان از طریق بورس کالا تنها راه حلی است که می‌تواند قیمت کارخانه را به قیمت بازار نزدیک کند و فضا را به نفع خریداران و مصرف‌کنندگان واقعی تغییر دهد.
در بخش دیگری از این بیانیه به این موضوع اشاره شده است که عرضه خودرو در بورس کالا به سرعت معضل قیمت‌گذاری را برطرف و زمینه کاهش زیان انباشته خودروسازان را فراهم خواهد کرد، زیرا در شرایط فعلی و عرضه خودرو به صورت قرعه‌کشی، نه تنها سود حاصل از افزایش قیمت‌ها در سطح بازار به نفع خودروساز نیست، بلکه سرمایه خریداران واقعی و سهام‌داران به جیب دلالان و واسطه‌ها سرازیر می‌شود.
در ادامه آمده است، در شرایط فعلی تجمیع دیدگاه‌های صاحب‌نظران اقتصادی در زمینه نحوه عرضه و قیمت‌گذاری خودروهای داخلی راه‌گشا خواهد بود، زیرا در حال حاضر اختلاف قیمت کارخانه و بازار برخی از محصولات به بیش از دوبرابر رسیده و این بدان معناست که خودروساز یک چمدان پول نقد معادل ارزش خودرو و حتی بالاتر را در صندوق عقب خودرو قرار داده و تحویل مشتری می‌دهد.
در همین حال به این موضوع اشاره شده، در شرایطی که تولید برخی از خودروها با زیان همراه است، نمی‌توان انتظار داشت این سود هنگفت به جیب دلالان و واسطه‌ها سرازیر شود و در مقابل خودروساز برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان، اجرای طرح‌های توسعه‌ محصول و دیگر برنامه‌های خودکفایی با مشکلات نقدینگی مواجه نباشد.
از سوی دیگر به نظر می رسد، التهاب قیمت‌ها در بازار هیچ ارتباطی به عرضه خودرو در بورس کالا ندارد و به طور حتم افزایش قیمت ارزهای خارجی و شکل‌گیری انتظارات تورمی نقش یک به یک، خطی و مستقیم در افزایش قیمت خودرو در سطح بازار دارد و ارتباط دادن آن به عرضه خودرو در بورس کالا یک اشتباه تحلیلی است.
در چنین شرایطی نیازمند دیدگاه‌های اقتصاددان مبتنی بر مولفه‌های علم اقتصاد هستیم و به همین منظور فعالان رسانه در راستای شفاف‌سازی و کمک به بهبود اقتصاد کشور و فضای حاکم بر بازار خودرو، پذیرای نظارت و دیدگاه‌های استادان دانشگاه و اقتصاددانان خواهند بود.
ایکوپرس

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید