ابرقطعه ساز کشور به کدام سو می رود؟

حواشی عظیم عظام

حواشی شرکت عظام یکی از قطعه سازان بزرگ ایرانی این روزها به اوج خود رسیده است. از یک اخبار ضد و نقیض درباره مدیران این شرکت و تخلفات احتمالی منتشر می شود و از سوی دیگر، صحبت از بدهی عظام به ایران خودرو مطرح است.
حواشی عظیم عظام

به گزارش خبرنگار صنعت نویس، گروه صنعتی عظام یکی از دو قطعه ساز بزرگ ایران به شمار می رود که این روزها در حاشیه گرفتار شده است. ابتدا اظهارات سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر ارسال پرونده تخلف منتسب به عباس ایروانی مالک گروه صنعتی عظام به دادگاه، نام این شرکت را بر سر زبان ها انداخت و در ادامه بحث بدهکار بودن عظام به ایران خودرو نیز مطرح شد.

در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه، از اژه ای پرسیده شد که "شنیده شده پرونده عباس ایروانی به اتهام قاچاق قطعات خودرو به میزان 700 میلیون دلار به زودی در قوه قضاییه بررسی می شود، وی همچنین متهم است با همکاری برخی از مدیران بانکی بدون ارائه وثیقه معتبر مبلغ 3 هزار میلیارد تومان از بانک ها تسهیلات دریافت کرده و به اتهام افساد فی الارض محاکمه می شود." سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش گفت: بله این پرونده کیفرخواست خورده و‌ به دادگاه رفته اما هنوز تعیین وقت نشده است البته من اعداد و رقم ها را درست خاطرم نیست. پس از این اظهارات خبرهای دیگری نیز مبنی بر بازداشت مدیران عظام و آزادی به قید وثیقه برخی از آنها منتشر شد که البته هیچکدام فعلا به تایید مسوولان قضایی نرسیده است.

به فاصله نسبتا کوتاهی از این ماجرا، روزنامه همشهری در گزارشی عنوان کرد که شرکت عظام مبلغ 461 میلیارد تومان به ایران خودرو بدهکار است. انتشار این خبر در شرایطی که قطعه سازان حدود هفت هزار میلیارد تومان از خودروسازها طلب دارند، این پرسش مهم را مطرح کرد که چرا وقتی ایران خودرو با زیان انباشته ای هنگفت مواجه و به بیشتر قطعه سازان بدهکار است، طلبش از عظام صاف نمی شود؟ پرسش دیگر اینجا بود که وقتی عظام چنین رقمی را به ایران خودرویی ها بدهکار است، چرا سرمایه خود را در پروژه های گردشگری هزینه می کند و بدهی اش را نمی پردازد. بنابر اطلاعات موجود، عظام پروژه ای بزرگ را در کیش به اتمام رسانده و پروژه بزرگ دیگری به نام هزار و یک شهر را نیز در غرب تهران آغاز کرده است. منتقدان بر این باورند که عظام به عنوان یک گروه صنعتی فعال در قطعه سازی، نباید سرمایه خود را خارج این صنعت صرف پروژه های گردشگری کرده و در عین حال به خودروسازان کشور بدهکار باشد. نکته دیگری که منتقدان به آن اشاره می کنند، ریاست نماینده عظام در انجمن قطعه سازان ایران است. به گفته آنها، این انجمن به عنوان یک نهاد صنفی، باید پیگیر مطالبات قطعه سازان باشد، حال آنکه عظام خود جزو بدهکاران به خودروسازی است و بنابراین شاید چندان دلش به حال شرکت های قطعه ساز کوچک نسوزد و به دنبال حل مشکلات و چالش های آنها نباشد.

در پاسخ به این انتقادات اما یکی از مدیران عظام در گفت و گو خبرنگار صنعت نویس می گوید:در انتشار ارقام بدهی عظام به ایران خودرو، لیست بستانکاری این شرکت مورد توجه قرار نگرفته است. وی با بیان اینکه عظام به ایران خودرو بدهکار نیست، می افزاید:البته ممکن است در برخی مقاطع، شرایط به شکلی پیش برود که قطعه ساز به خودروساز بدهکار نیز بشود. این گفته وی در شرایطی است که پیش تر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از بدهی بیش از 400 میلیارد تومانی یک قطعه ساز بزرگ داخلی به خودروسازان صحبت به میان آورده بود.

اما این مدیر ارشد شرکت عظام در پاسخ به این پرسش که چرا بخشی از سرمایه این شرکت به سمت پروژه های تفریحی رفته، گفت:پروژه مربوط به جزیره کیش به اتمام رسیده و پروژه هزار و یک شهر نیز از حدود دو سال پیش خوابیده است.

هرچه هست، عظام این روزها با حواشی زیادی دست و پنجه نرم می کند و باید منتظر ماند و دید سرانجام این حواشی به خصوص در مورد اتهامات مربوط به مدیران ارشد این ابرقطعه ساز داخلی به کجا خواهد رسید.  

 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید