حذف ثبت سفارش در مبادی ورودی منتفی شد

بعد از حواشی اخیر درباره حذف مطالبه ثبت سفارش در مرزهای زمینی، این تصمیم لغو شد و گمرک ایران به گمرک‌های اجرایی اعلام کرد که درصورت نیاز به اصلاح ثبت‌سفارش ارائه شده در گمرک ورودی، اقدامات در مقصد انجام شود. پیش از این گمرک بخشنامه‌ای با این مضمون صادر کرده بود.
حذف ثبت سفارش در مبادی ورودی منتفی شد

به گزارش صنعت نویس، ماجرا از تصمیم وزارت صمت برای حذف مطالبه ثبت سفارش برای ورود کالا به گمرک از طریق مرزهای زمینی شروع شد که جهت اجرا به گمرک ابلاغ و در جریان قرار گرفت، این اقدامات از این جهت قابل توجه بود که طبق بند ١ مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۹۷ "واردات کلیه کالاها به صورت تجاری به کشور اعم از مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و سایر مبادی ورودی بدون ثبت سفارش ممنوع است. این ممنوعیت هرچند در سایر مرزها رعایت نمی شود ولی در مرزهای زمینی اجرا می‌شد.

اگرچه ظاهرا ابلاغ این تصمیم در ۱۴ اسفندماه در دستور کار گمرک قرار داشت ولی اعلام وکیلی - مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران - حاکی از آن بود که با وجود تصمیم وزارت صمت، گمرک به دلیل تبعات آن ابلاغی در این رابطه نداشته و بخشنامه دیگری صادر کرد که اصلاح ثبت سفارش را مورد تاکید قرار داده است.

اصلاح ثبت سفارش در گمرک مقصد

در بخشنامه ابلاغی گمرک ایران در ۱۸ اسفندماه با اشاره به مصوبه سال ۱۳۹۷، تاکید شده است که "با توجه به اینکه بعضا مغایرت‌هایی در ثبت سفارش‌های ارائه شده در گمرکات مبدا یا کالاهای وارده مشاهده شده که مطالبه ثبت سفارش اصلاحی موجب ماندگاری کالا در گمرکات مرزی شده و ایجاد اختلال در روند ورود و خروج کامیون‌های حامل را به دنبال داشته است، در صورت ارائه ثبت سفارش و مطابقت نوع کالا با مجوز صادره، موارد اصلاحی که نیاز به ویرایش ثبت سفارش دارد در گمرک مقصد با رعایت سایر مقررات پیگیری و توجه لازم به گمرک مربوطه داده شود."

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید