جزئیات تفاهم‌ ایمیدرو با ایتالیا/ تعیین تکلیف آلومینیوم المهدی

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با تشریح جزئیات تفاهم‌نامه 6.5 میلیارد یورویی ایمیدرو و ایتالیایی‌ها از تعیین تکلیف وضعیت آلومینیوم المهدی در هفته آینده خبر داد.
جزئیات تفاهم‌ ایمیدرو با ایتالیا/ تعیین تکلیف آلومینیوم المهدی

به گزارش صنعت نویس،مهدی کرباسیان صبح امروز - دوشنبه - در نشست خبری با بیان این‌که ایران تنها کشور مستقل بین کشورهای در حال توسعه است، اظهار کرد: در ایران همه تصمیمات توسط ایرانی‌ها گرفته می‌شود، البته ممکن است برخی از این تصمیمات درست نباشد اما به هرحال در داخل کشور گرفته می‌شود.

وی با بیان این‌که در طول 30 سال پس از انقلاب حدود 100 هزار کیلومتر کار اکتشافی در کشور انجام شد، ادامه داد: کار اکتشاف حدود 250 هزار کیلومترمربع را در دولت یازدهم آغاز کردیم که برخی از آنها انجام شده است که براین اساس 300 محدوده امیدبخش معدنی در 30 استان به دست آوردیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اکتشاف 76 محدوده امیدبخش در حوزه سنگان تصریح کرد: به دنبال معادن بزرگ سنگ آهن در سنگان بودیم، اما جالب است که اخیرا به یک معدن بزرگ روی در این منطقه رسیده‌ایم.

کرباسیان با بیان این‌که کار اکتشافی مرز شرقی کشور با عرض 20 کیلومتر آغاز شده است، اظهار کرد: اگر معادنی در این مناطق کشف شود امنیت مرزها نیز حفظ می‌شود، چرا که هرجا اقتصاد رونق بگیرد، امنیت نیز ایجاد خواهد شد.

به گفته وی در جلسه با مسئولان افغانستان قرار شده است تا با کمک ایران عرض 20 کیلومتری مرز افغانستان و ایران نیز مورد اکتشاف قرار گیرد.

رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: در زابل معدن آنتیموان داریم و کارخانه کوچکی نیز در آنجا احداث شده است که حدود یکی دو ماه است کار آن آغاز شده است و به تبع همین موضوع در محدوده وسیع از این معدن امنیت منطقه تامین شده است، چرا که مردم آنجا حافظ امنیت منطقه هستند.

کرباسیان با اشاره به اکتشاف 12 محدوده امید‌بخش در سیستان و بلوچستان، 16 محدوده در خراسان جنوبی، 60 محدوده در پهنه مرکزی و 10 محدوده در اردبیل گفت: در این محدوده‌ها معادن مهمی از جمله زغال‌سنگ، طلا، مس، آنتیموان و ... به دست آوردیم که بعد از این مرحله دولت به دنبال این است که معادن را برای کامل کردن به بخش خصوصی واگذار کنند که شروع آن با معدن نیکویه قزوین است که چند شرکت خارجی و داخلی نیز تاکنون برای شرکت در این مناقصه اعلام آمادگی کردند.

وی با اشاره به پروژه‌های متوقف شده‌ای که در دو سال اخیر راه‌اندازی شدند، اضافه کرد: پتاس خوروبیابانک، استفاده از شورابه دریاچه نمک، دو برابر شدن ظرفیت اسکله بندر‌عباس برای ظرفیت صادرات، افتتاح قطران زرند، شروع عملیات اجرایی آلومینیوم جنوب و ... از پروژه‌هایی بود که در این مدت به مرحله اجرا رسید.

رییس هیات عامل ایمیدرو بیان کرد: در زمینه‌ آموزشی و پژوهشی نیز تاکید بسیاری داریم و تز‌های دکتری و فوق لیسانس را که مرتبط با حوزه معدن باشد حمایت می‌کنیم؛ به‌طوری که در سال جاری حدود 12 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این رابطه شده است.

کرباسیان همچنین از رونمایی از چهار تا پنج محصول جدید عناصر نادر خاکی در اسفند‌ماه خبر داد و گفت: با مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای تفاهم‌نامه‌ای را امضاء کردیم که در تمام استان‌هایی که ظرفیت معدنی دارند به کارگران معادن مختلف آموزش‌های لازم داده شود.

وی در ادامه درباره پروژه روی مهدی‌آباد که متوقف شده است، ادامه داد: ما در این زمینه به سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانی شانس دادیم که در برهه‌ای عمانی‌ها سهم استرالیایی‌ها را خریدند و برای کارهای اجرایی یکسال مهلت خواستند اما با توجه به اختلاف بین شرکا و این‌که سرمایه‌گذاران به وظیفه قانونی‌شان عمل نکردند، ما طبق روال این پروژه را به مزایده بین‌المللی گذاشتیم که تاکنون کنسرسیوم‌های سوئیسی - ایرانی و چینی - ایرانی برای شرکت در این مزایده به صورت شفاهی اعلام آمادگی کردند.

رییس هیات عامل ایمیدرو درباره‌ی پروژه متوقف شده تیتانیوم در کشور بیان کرد: اگر نتوانیم در این زمینه سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم سعی می‌کنیم با اوراق مشارکت بورس تامین سرمایه انجام دهیم وعملیات آن را آغاز کنیم از سوی دیگر افتتاح پروژه آزمایشی پیگمنت نیز با ارمنی‌ها نهایی و انجام شده است.

کرباسیان با بیان این‌که رسیدن به تولید 55 میلیون تن فولاد کاری شدنی و درست است، اظهار کرد: می‌توانیم برخی محصولات فولادی را به محصولات با ارزش افزوده بالاتر تبدیل کنیم و از این 55 میلیون تن باید حداقل 14 میلیون تن ظرفیت صادراتی ایجاد کنیم. بنابراین با توجه به این‌که مصرف فولاد در دنیا سالانه 2.5 درصد افزایش پیدا می‌کند افزایش تولید فولاد در ایران کار درستی است.

وی همچنین با اشاره به تفاهم‌نامه 6.5 میلیارد یورویی ایمیدرو با ایتالیایی‌ها در حاشیه سفر رییس جمهور به این کشور، گفت: طرح توسعه فولاد هرمزگان، طرح فولاد مبارکه و فولاد سفید‌دشت چهارمحال و بختیاری از مواردی است که در این تفاهم‌نامه مورد تاکید قرار گرفته و اولین واحد تولید آهن اسفنجی هفت طرح فولادی در اسفندماه به افتتاح و بهره‌برداری می‌رسد.

رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین از ایجاد شرکت‌های مشترک بین ایمیدرو و کشورهایی چون ایتالیا و قزاقستان برای همکاری‌های مشترک معدنی خبر داد و اظهار کرد: در سال آینده 10 میلیون تن به ظرفیت گندله‌سازی کشور اضافه می‌شود که یکی از آنها در کرمان و دیگری در سنگان است و به این ترتیب نیاز کشور تامین خواهد شد و برنامه ما این است تا پایان سال 1395 یا اوایل سال 1396 توازن چرخه فولاد برقرار می شود و نیاز به واردات گندله و آهن اسفنجی نداشته باشیم.

کرباسیان همچنین با تاکید بر افزایش سرمایه صندوق بیمه معدنی ادامه داد: این صندوق بخش خصوصی کوچک و متوسط را برای سرمایه‌گذاری تضمین می‌کند که در سال جاری سرمایه آن به 110 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان این‌که پیشنهاد ما این است که از منابع آزاد شده حداقل 500 میلیون دلار به این صندوق تعلق بگیرد و در صورت کمبود منابع حداقل در سال اول 100 میلیون دلار افزایش سرمایه برای صندوق بیمه معدنی در نظر گرفته شود.

رییس هیات عامل ایمیدرو از پیشنهاد این سازمان برای بودجه یک میلیارد دلاری در راستای اکتشافات در کشور خبر داد.

کرباسیان با بیان این‌که هنوز شرکت‌های آمریکایی برای ورود به صنایع معدنی ایران تماسی نداشته‌اند، ادامه داد: در عین حال شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و استرالیایی که درصدی از سهامدارانشان آمریکایی هستند برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کردند.

وی افزود: در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری خارجی باید این را در نظر داشته باشیم که در برخی پروژه‌ها تا 70 درصد از ظرفیت داخلی استفاده می‌شود و به هرحال ما باید برخی تکنولوژی را یاد بگیریم که در سفرهای بعدی رییس جمهور به آلمان و اتریش قرار‌داد‌های جدیدی برای همکاری‌های بین‌المللی امضاء خواهد شد.

به گفته رییس هیات عامل ایمیدرو، از مجموع قرار‌داد 6.5 میلیارد یورویی ایران با ایتالیا در زمینه‌ی معادن دو میلیارد یورو مربوط به سرمایه‌گذاری مشترک و مابقی آن بحث فاینانس است.

کرباسیان همچنین درباره آخرین وضعیت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال نیز گفت: این شرکت در راستای خصوصی‌سازی واگذار شده بود که سازمان بازرسی و دیوان محاسبات به نحوه قیمت‌گذاری آن اعتراض کردند و قرار است هیات داوری تا هفته آینده نتیجه این موضوع را اعلام کند.

به گفته وی، در حال حاضر ایمیدرو به نیابت از وزارت اقتصاد مدیریت این مجموعه را برعهده دارد.

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان این‌که دولت باید برای سال آینده حقوق دولتی و حق انتفاع معادن را کاهش دهد، اظهار کرد: پیشنهادات خوبی در این زمینه داده‌ایم که ان‌شا‌ءالله تصویب می‌شود در مورد هفت طرح فولادی نیز مشکلاتی به وجود آمده بود و به هرحال بخش خصوصی مشکل نقدینگی دارد، اما پیش‌بینی ما این است که به زودی همه این مشکلات حل می‌شود.

منبع:ایسنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید