اسلامی خبر داد:

تولید ۱۰ هزار مگاوات برق اتمی در کشور

رئیس سازمان انرژی اتمی توسعه تولید برق و انرژی پاک از نیروگاه اتمی را از برنامه‌های مهم سازمان انرژی ایران دانست و گفت: تا ۱۰ هزار مگاوات تولید برق در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار دارد.
تولید ۱۰ هزار مگاوات برق اتمی در کشور

به گزارش صنعت نویس، در سومین روز از هفته دولت صبح امروز با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نماینده ولی فقیه در استان، امام جمعه بوشهر، استاندار و مسئولان اجرایی استان، ساخت آب‌شیرین‌کن در نیروگاه اتمی بوشهر آغاز شد.

محمد اسلامی در آیین آغاز ساخت تأسیسات آب‌شیرین‌کن نیروگاه اتمی بوشهر با گرامیداشت هفته دولت و با بیان اینکه امروز یکی از وعده‌های رئیس جمهور آیت‌الله رئیسی و یک مطالبه دیرینه مردم بوشهر به این مرحله رسیده است اظهار داشت: در این راستا عملیات اجرایی آب‌شیرین‌کن نیروگاه اتمی بوشهر به ظرفیت 70 هزار مترمکعب در هفته دولت، هفته میثاق با شهدا، تبعیت از الگو خدمت بی منت آغاز شده است.

معاون رئیس جمهور با قدردانی از نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی و همه دست‌اندرکاران اجرا طرح آب‌شیرین‌کن بوشهر تصریح کرد: هیچ شان و جایگاهی جز خدمتگزاری برای مردم نداریم، عدالت و پیشرفت با تدابیر مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی نظام یک اتفاق نیست یک جریان پر ظرفیت و پرقدرت است که باید با توجه به اهداف و برنامه‌های تدوین شده به‌صورت پیوسته دنبال شود و با تغییر ‌مدیریت دستگاه‌ها و تغییرات دولت این برنامه‌ها دچار نوسان و رکود نشود.

وی توسعه و بهره‌برداری از ظرفیت‌های منابع غیر فسیلی را مورد تأکید قرار داد و افزود: با توجه به تکالیفی که به لحاظ قانونی داریم، تولید برق پایدار و انرژی پاک یک تکلیف بر فلسفه وجودی سازمان انرژی اتمی ایران است و اصولا فلسفه وجودی این سازمان این است که بتواند از این هدیه ارزشمند و فوق‌العاده الهی بهره بگیرد و انرژی پایدار برای کشور تأمین کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با ستایش از کسانی که در سال‌های اخیر در این عرصه فعالیت کرده‌اند گفت: زحمات خدمات دست‌اندرکاران در این عرصه قابل تقدیر ولی متناسب با نیاز کشور ارائه نشده است و در تولید برق و انرژی پاک از طریق نیروگاه‌‌های اتمی غفلت شده است.

وی اضافه کرد: ما امروز تنها یک نیروگاه اتمی یک‌هزار مگاواتی داریم، باید چند عدد هزار مگاواتی تا امروز می‌داشتیم و باید سهم سبد کشور در تولید برق و انرژی پاک از نیروگاه اتمی روز افزون می‌کردیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه دشمنی‌ها، مزاحمت‌ها، عدم همکاری و همراهی‌ها نباید ما را در این گذشته‌ای که طی کردیم متوقف کند افزود: حرکت تحولی ما این است که بدون نگاه بیرون با باور به توانستن داخلی و عنایت الهی و اعتماد به نیروهای جوان، متعهد و دانشمند خودمان از ظرفیت‌های علمی، تحقیقاتی و صنعتی کشور باید جریان طراحی، مهندسی و ایجاد نیروگاه‌های اتمی را به یک جریان مقتدر و به ظرفیت تعیین کننده تبدیل کنیم.

اسلامی اضافه کرد: کسانی که دارای یاس و ناامیدی هستند و فکر می‌کنند ما نمی‌توانیم باید با این فکر خداحافظی کرد چراکه همین تفکر ما را در این سطح و تراز نگه داشته است.

وی شان، تراز، ظرفیت و مردم ایران را بسیار بالا دانست و تأکید کرد: نباید این تصور داشته باشیم چون بیگانگان همکاری نمی‌کنند و این تجربه نداریم ما نمی‌توانیم، برعکس ما می‌توانیم و اگر قدرتمند با باور به توانایی حرکت خود را روز افزون کرده‌ایم تمام کسانیکه دیروز با همکاری نمی‌کردند از این لحظه قوی‌تر و مشتاقانه‌تر با ما همکاری خواهند کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شکستن باور نمی‌توانیم و عبور از این تفکر و ارتقا قابلیت‌های موجود را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: با هدف‌گذاری انجام شده با سرعت در تولید 10 هزار مگاوات برق جدید در سایر سایت‌هایی که پیش‌بینی شده در دستور کار قرار دارد و این مهم یک برنامه عملی و شدنی است و به هیچ وجه مشکل منابع اعتباری نخواهد داشت، در ساز و کار تأمین منابع اعتباری این پروژه‌ها متفاوت و متناسب با خودش دارد.

اسلامی ادامه داد: بودجه ساخت نیروگاه اتمی از محل تملک دارایی نیست بلکه در درون خودش منابع و ثروت دارد و ثروت آفرین و یک خدمت بزرگ و ماندگار است.

معاون رئیس جمهور با قدردانی از تلاش دست‌اندرکاران نیروگاه اتمی بوشهر که به شایستگی آن را اداره می‌کنند به طرح آب‌شیرین‌کن پرداخت و خاطر نشان کرد: امروز بالاترین ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های دنیا بر اساس آمار و اطلاعات موثق و معتبر از منطقه خلیج‌فارس تأمین می‌شود.

وی ادامه داده بر اساس آمارهای جهانی، بیشترین و بالاترین ظرفیت‌های آب‌شیرین‌کن جهان در منطقه خلیج فارس نصب شده که کمترین سهم آن به ایران رسیده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تحقق مطالبه مردم استان بوشهر در تأمین آب شرب را مورد تأکید قرار داد و اضافه کرد: آنچه قول داده شده که 70 هزار مترمکعب ظرفیت تولید آب ایجاد کنیم امروز اجرایی شده که از خدمات همه دست‌اندرکاران قدردانی می‌شود.

معاون رئیس جمهور توجه به زیرساخت‌های زیست محیطی را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: برای پیشبرد برنامه توسعه سازمان انرژی ایران نیاز به توجه به الزامات زیست محیطی داریم و به عنوان مسئولیت‌های اجتماعی به آن توجه ویژه داریم.

ساخت آب‌شیرین‌کن در 9 هکتار اراضی نیروگاه اتمی بوشهر

مجری نیروگاه اتمی بوشهر هم با بیان اینکه این طرح در زمینی به مساحت 9 هکتار در نیروگاه اتمی بوشهر اجرا شده تصریح کرد: با ساخت این پروژه روزانه با 70 هزار متر مکعب آب دریا خلیج‌فارس شیرین و در شبکه آبرسانی بوشهر منتقل می‌شود.

مسعود نصوری بیان کرد: با ساخت این پروژه به‌صورت مستقیم هر ثانیه 2.5 تا 3.5 مترمکعب آب دریا شیرین‌سازی می‌شود که ظرفیت آن تا 105 هزار متر مکعب در روز قابل توسعه است.

عزم جدی دولت برای رفع مشکل آب استان بوشهر

استاندار بوشهر در آیین آغاز عملیات احداث آب‌شیرین‌کن 70 هزار متر مکعبی بوشهر با بیان اینکه موضوع آب، اصلی‌ترین موضوع کشور است اظهار داشت: دولت تمرکز خاصی برای رفع مشکل آب شرب استان بوشهر در برنامه دارد.

احمد محمدی‌زاده افزود: در استان بوشهر همه اقدامات هم راستا و در کنار هم انجام می‌شود تا مشکل دیرینه کمبود آب در این استان، ساماندهی و رفع شود. وی گفت: مهار روان آب‌ها، ساخت سد، تصفیه پساب‌های شهری، اجرا طرح آبخیزداری ساخت آب‌شیرین‌کن و حتی جمع‌آوری آب کولرها برای مصارف غیر شرب را به موازات هم پیش می‌بریم.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید