تیتر امشب؛

"تورم انفجاری" از مهمترین عواقب افزایش نقدینگی

یک کارشناس اقتصادی با ابراز نگرانی از عملکرد بانک ها در اقتصاد کشور، تاکید کرد: در حال حاضر بانک ها به طور بالقوه و در آینده حتمی انفجار تورمی بزرگ در اقتصاد کشور ایجاد خواهند کرد.
"تورم انفجاری" از مهمترین عواقب افزایش نقدینگی

به گزارش صنعت نویس؛ احمد حاتمی یزد کارشناس اقتصادی در برنامه تیتر امشب در خصوص رشد نقدینگی 23 درصدی کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ارائه تعریفی از نقدینگی تصریح کرد: حجم نقدینگی معادل قدرت خرید در کشور است که البته با توجه به سرعت گردش پول در کشور انتظار می رفت بیش از این ها بشود خرید کرد.

او با بیان اینکه بالابردن حجم نقدینگی در اقتصاد کشور بالقوه خطرناک است، خاطرنشان کرد: در اقتصاد پول دارای مفاهیم و معنایی خاص است که با آنچه در اذهان عامه مردم وجود دارد، مغایر است.

حاتمی یزد ادامه داد: در کشور ما 95 درصد پول در گردش فاقد پشتوانه لازم است که این شامل سایر کشورها و سایر واحدهای پولی مثل دلار می شود.

او گفت: وقتی بهره بانکی را بالا می برند، به سپرده ها 20 درصد سود و یا به مردم وام می دهند، در حقیقت نقدینگی را بالا می برند و نقدینگی بانک های ما در این دولت دو برابر شده، اما درآمدها بالاتر نرفته است و در برابر این نقدینگی کالایی هم وجود ندارد که بتوان آنها را هزینه کرد؛ بنابراین باید منتظر یک تورم انفجاری باشیم.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با ابراز نگرانی از عملکرد بانک ها در اقتصاد کشور، تاکید کرد: در حال حاضر بانک ها به طور بالقوه و در آینده حتمی انفجاری بزرگ در اقتصاد کشور ایجاد خواهند کرد.

او خاطرنشان کرد: اگر این نقدینگی را کنترل نکنیم، فجایع بزرگی در انتظار ماست که منحصر به این دولت نیست و از دولت قبل شروع شده است.

حاتمی ادامه داد: رشد نقدینگی و خطرات آن را مردم طی سال های 80 تا 90 در ارز دیدند در و این مردم را متضرر کرد چر اکه واردات را برای مردم از تولید به صرفه تر کرد و به نظر می رسد درباره نقدینگی هم این اتفاق بیفتد.

او گفت: صنایع ما هیچ کدام قادر نیستند سود 15 درصد را هم تحمل کنند، این شرایط شکننده نتیجه سودهای بانکی است و اگر گفته می شود تسهیلات 18 درصد، تنها روی کاغذ است ولی در اصل مبالغ بیش از این حرف هاست.

حاتمی تاکید کرد: امروز بانکها از بی کفایتی رنج می برند و حتی سرمایه برخی از این بانکها به زیر صفر رسیده است.

یوسف کاووسی کارشناس اقتصادی دیگر میهمان برنامه با اشاره به اینکه رشد نقدینگی متناسب با ایجاد تورم است، تصریح کرد: این امر مبتنی بر دو عامل است: یکی کاهش نرخ سود بانکی و دیگری منابع بازار غیرمتشکل پولی (که حدود 25 درصد آن بنابر اعلام بانک مرکزی جزء منابع قابل اداره این بانک محسوب نمی شود).

او گفت: وقتی دولت به بانک ها بدهکار می شود دامنه اش وسیع می شود که البته هنوز برای بازپرداخت آن به بانک ها و به تبع بانک مرکزی برنامه مدونی طراحی نکرده است.

او در تکمیل سخنان حاتمی یزد اظهار کرد: رشد نقدینگی مانند آب پشت سدی است که اگر سد از بین برود یک فاجعه تورمی در انتظار اقتصاد کشور خواهد بود.

کاووسی با اظهار امیدواری درباره تعدیل نرخ سود در بودجه 97، افزود: رشد نقدینگی بسته به اقتصاد یک کشور می تواند مثبت یا منفی باشد و اگر تولید ناخالص داخلی در حالت خوشبینانه 5 یا 6 شود تورم 15 درصد منطقی است؛ اما در غیر این صورت خطرناک خواهد بود.

او ادامه داد: امروز هزینه های تولید در کشور بالاست و همین امر موجب شده تا تولیدکننده به سود 20 درصد هم دست نیابد و اگر تولیدکننده بخواهد از تسهیلات استفاده کند باید سود بیش از 30 درصد داشته باشد که در واقعیت هم به آن دست نمی یابد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اگر برجام به پیش فرض هایی که داشت دست می یافت، سرمایه گذار خارجی به ایران می آمد و بحث های اشتغال و بهره وری هم دنبال می شد؛ البته این تصور دولت بود که اگر مسائل برجام محقق می شد می توانست به بازپرداخت سود 20 درصد هم امیدوار شود.

منبع: سایت شبکه خبر

افزودن نظر جدید