توافق ایران با ۱۰ بانک مطرح روسیه

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه از توافقات جدید بانکی،‌حل مشکل روادید تجار ایرانی با روسیه و افزایش تعداد پروازها به ۳ شهر روسیه خبر داد.

اسدالله عسگراولادی در دیدار با هیئت تجاری روسیه اظهار داشت: حجم دو میلیارد دلاری مبادلات تجاری ایران و روسیه شایسته روابط دو کشور نیست، زیرا هم اکنون ما با کشورهای همسایه تا 10 میلیارد دلار و با برخی کشورها به ویژه چین تا 40 میلیارد دلار در سال مبادله تجاری و اقتصادی داریم.

به گزارش فارس وی افزود‌: مشکلات زیادی در راه روابط اقتصادی دو کشور وجود داشت که تا کنون مشکلات روادید، حمل و نقل و به ویژه حمل و نقل هوایی در حوزه مسافری و باری حل شده است، اما تعرفه‌های گمرکی همچنان شفاف نیست.

عسگراولادی نقل و انتقال پولی را یکی دیگر از مشکلات سر راه توسعه روابط دو کشور دانست و افزود: نمی‌توانیم برای خرید کالا به صورت چمدانی پول حمل کنیم، از این رو بانک‌هایی باید میان دو کشور فعال باشند، تا ریال را در کشور ما و روبل را در روسیه بیمه کند.

وی سفر اخیر پوتین رئیس جمهور روسیه به ایران را نقطه عطفی در روابط میان دو کشور برشمرد و گفت: امیدواریم با بهره گیری از نتایج این سفر مبادلات دو کشور افزایش و روابط میان دو کشور بازسازی شود.

در این همایش تفاهم نامه همکاری میان اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی اورال روسیه امضا شد.

برقراری پروازهای مستقیم هوایی ایران و سه شهر روسیه

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه هم گفت: به منظور تسهیل در تردد بازرگانان ایران و روسیه و افزایش مبادلات تجاری،پروازهای منظم هوایی میان ایران و فرودگاه های مسکو، سن پترزبورگ و سوچی برقرار شده است، ضمن اینکه پروازی میان ایران و آستاراخان نیز به زودی برقرار می شود.

قدیر قیافه هم در حاشیه همایش فعالان اقتصادی ایران و استان چلیابینسک روسیه در جمع خبرنگاران اظهار داشت:  هفته ای شش پرواز میان ایران و مسکو انجام می‌شود که به زودی به 10 پرواز در هفته افزایش می‌یابد، ضمن اینکه دو تا سه پرواز در هفته به مقصد سن پترزبورگ وجود دارد و به مقصد فرودگاه سوچی نیز سه تا پنج پرواز در هفته به زودی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جدید شمسی پرواز ایران به مقصد آستاراخان با هفته ای یک پرواز برقرار می‌شود.

قیافه با اشاره به اینکه مشکلات ویزا ، تعرفه، گمرک و بانکی مهمترین مشکلات در راه توسعه میان ایران و روسیه بود، گفت : مشکل ویزا میان دو کشور حل شد و فعالان اقتصادی می توانند، با دریافت معرفی‌نامه از اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، سه روزه ویزای خود را بگیرند و مشکل تعرفه هم در اصل به قیمت‌گذاری از سوی گمرک روسیه مربوط می شد که با مذاکرات انجام شده برطرف شد.

توافق با 10 بانک مطرح روسیه

وی افزود: برای رفع مشکل بانکی نیز هفته گذشته معاون بانک مرکزی ایران به همراه مدیران عامل بانک های مطرح ایران به روسیه سفر کردند و با 10 بانک مطرح روسیه توافقات خوبی انجام دادند که امیدواریم به زودی نتایج آن را در تسهیل روابط اقتصادی و تجاری دو کشور شاهد باشیم.

قیافه همچنین تصریح کرد: روابط تجاری ایران و روسیه به دلیل استفاده فعالان اقتصادی دو کشور از کشورهای ثالث برای مبادلات کالایی، کاهش یافت، اما با تسهیلات انجام شده امیدواریم بتوانیم مبادلات تجاری دو کشور را تا یک سال آینده از دو میلیارد دلار در سال به سه میلیارد دلار افزایش دهیم و پس از آن سالانه 35 درصد افزایش مبادلات میان دو کشور روی دهد.

 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید