مدير مهندسی معكوس و ساخت داخل گل گهر:

تلاش بومی‌سازی گل‌گهر برای کاهش ارزبری و افزایش توان ساخت داخل

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر تلاش دارد با فرآیند بومی‌سازی، ارزبری زنجیره تولید فولاد را تا حد امکان و منطقی کاهش دهد. بدین منظور در ریسک ساخت بار اول با سازندگان توانمند کشور مشارکت کرده که نتیجه این رویکرد؛ بومی‌سازی ۷۵ درصدی قطعات (از بعد تعداد) در منطقه گل گهر است.
تلاش بومی‌سازی گل‌گهر برای کاهش ارزبری و افزایش توان ساخت داخل

صنعت نویس: مدير مهندسي معكوس و ساخت داخل شرکت گل گهر گفت: به‌منظور کاهش اثرات تحریم‌ها و تامین دشوار و هزینه‌بر قطعات یدکی، واحد بومی‌سازی و در برخی موارد عدم امکان تامین، در شرکت گل گهر تشکیل شد. این واحد تلاش دارد با فرایند بومی‌سازی ارزبری زنجیره فولاد را از ۱۰۰ یورو به ۴۰ یورو به ازای هر تن تولید فولاد کاهش دهد.

جلال سلیمان‌نژاد ادامه داد: شرکت گل گهر در راستای قانون حداکثر استفاده از توان داخل، تأمین قطعات و تجهیزات را در وهله اول از داخل کشور در دستور کار خود قرار داده و در صورت عدم امکان تأمین از داخل، تلاش نموده تا به‌صورت موازی هم فرایند بومی‌سازی و هم فرایند تأمین از خارج را دنبال نماید و در صورت موفقیت پروژه‌های بومی‌سازی، تأمین از خارج را متوقف و تامین کردن از سازنده توانمند داخلی، را در اولویت دهد.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه افزود: تأمین قطعات از خارج دشوار، هزینه بر و در برخی موارد تقریبا غیرممکن است و می توان گفت تنها راه در دسترس و اقتصادی، توسعه تأمین و خرید از داخل کشور است. امیدواریم باهم افزایی شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی کشور که نقش لوکوموتیو اقتصاد کشور را دارند، شاهد توسعه بیش‌ازپیش فرایند تأمین از داخل کشور باشیم.

سلیمان نژاد تصریح کرد: واقعیت امر این است که با توجه به ضعف کیفیت در برخی کالاهای ساخت داخل، اعتماد به کالای ایرانی دچار خدشه شده است و اگر مصرف‌کننده امکان انتخاب بین نمونه داخلی و خارجی را داشته باشد، نمونه خارجی را انتخاب می‌کند. با این شرایط، شرکت گل گهر تلاش نموده در راستای قانون استفاده حداکثری از توان ساخت داخل، تأمین قطعه از داخل را تسریع نماید.

هرچند که تولید کالای باکیفیت داخلی تابع مجموعه‌ای از عوامل است و سازنده داخلی به تنهائی نمی‌تواند مسئولیت کیفیت را بپذیرد بلکه نیاز است کلیه بخش‌های جامعه به‌درستی نقش خود را ایفا نمایند.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین چالش پیش روی بومی‌سازی موضوع زمان است، افزود: با توجه به تحریم‌ها، مشکل تأمین مواد اولیه گریبان گیر سازندگان داخلی شده است و از سوی دیگر عدم ثبات نرخ ارز نیز باعث تأخیر در تصمیمات سازندگان شده است و مجموعه این عوامل باعث طولانی شدن زمان ساخت و از سوی دیگر ضعف در مستندسازی و عدم امکان حفظ کیفیت و تداوم کیفیت محصولات داخلی گردیده است.

مدير مهندسي معكوس و ساخت داخل گل گهر ادامه داد: با توجه به تحریم‌ها، در صورت بومی‌سازی زمان تأمین قطعات بشدت کاهش پیدا می‌کند و همچنین امکان خدمات پس از فروش و تضمین نیز به وجود می‌آید که مجموعه این عوامل باعث کاهش بهای تمام‌شده محصولات زنجیره فولاد می‌شود.

سلیمان نژاد گفت: شرکت گل گهر به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد اولیه فولاد کشور، تلاش نموده ارز حاصل از فرآیندهای بومی سازی را به طرح های توسعه خود اختصاص دهد و علاوه بر صرفه جویی ارزی، در زمینه توانمندسازی سازندگان داخلی گامی اساسی بردارد.

مدير مهندسي معكوس و ساخت داخل گل گهر در پایان بیان کرد: با داخلی سازی و خرید ساخت داخل امکان ایفای بهتر این نقش به وجود خواهد آمد. از سوی دیگر با حمایت شرکت‌های بزرگ معدنی از سازندگان خرد، رویکرد توسعه SME ها نیز بهتر اجرا می‌شود و درنتیجه امکان اشتغال‌زائی بیشتر با توسعه کسب‌وکارهای کوچک یا همان SME ها به وجود خواهد آمد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید