بهترین استراتژی در مقابل قطع همکاری خودروسازان خارجی

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: وقتی که به دلیل تحریم‌های آمریکا شنیده می‌شود که برخی خودروسازان خارجی ممکن است همکاری خود را با خودروسازان داخلی متوقف کنند اولین اقدام لازم در این زمینه مقابله به‌مثل و ممنوع کردن واردات این خودروها است.
بهترین استراتژی در مقابل قطع همکاری خودروسازان خارجی

به گزارش صنعت نویس، ابوالفضل خلخالی اظهار کرد: این احتمال مطرح شده که به دلیل شرایط تحریم ممکن است خودروسازان کره‌ای و ژاپنی تحویل قطعه به خودروسازان داخلی را متوقف کنند.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی اولین کار لازم ممنوع کردن واردات خودرو از شرکت‌های مربوطه است، خاطرنشان کرد: در شرایط خاص باید متناسب با شرایط تصمیم گرفت و هم‌اکنون نیز زمان اتخاذ تصمیمات خاص است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: گذشته از آن ممنوعیت واردات خودرو در این شرایط فشار بر منابع ارزی کشور را کاهش می‌دهد و با این کار منابع ارزی به جای واردات کالاهای غیرضروری خرج کالاهای اساسی می‌شود.

وی افزود: البته نکته مهم در این شرایط این است که خودروسازان داخلی تمرکز بیشتری بر حفظ و افزایش کیفیت خودروهای تولیدی خود داشته و نیاز مردم به خودروهای با کیفیت و ایمن را تامین کنند.

خلخالی با بیان اینکه ما در شرکت‌های خودروسازی دانش فنی خوبی داریم اما متاسفانه قطعه‌سازان هم پای صنعت خودرو رشد نکرده‌اند، تصریح کرد: در این زمینه هم وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم خودروسازان باید ابزارهای نظارتی خود را تقویت کنند تا قطعه‌سازان نیز مجبور به ارتقای کیفیت قطعات تولیدی خود شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به تاریخ سی‌ام خرداد ماه جدیدترین مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را برای اجرا به سازمان توسعه تجارت ابلاغ کرد.

براساس این ابلاغیه، ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ ردیف تعرفه‌ای کالا که شامل بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا است ممنوع شد. خودرو نیز جزو کالاهای ممنوعه وارداتی قرار دارد. 
 

منبع:ایسنا

دیدگاه‌ها

بهتر است این آقای استاد بفرمایند از اجرائی شدن پیشنهاد ایشان چی نصیب کشور می گردد؟ بهتر نیست بجای دعوا ، منع و تحریم ، شرکت های خارجی را موظف نمود در صورت ترک ایران نقشه های فنی ، تکنولوژی ، پلتفرم ، قالب ها ، ماشین آلات و دانش فنی تولید خودروهائی را که میبایست بصورت محصول مشترک تولید گردند در اختیار قطعه سازان و خودرو سازان ظرف قرارداد قرار دهند تا شرکت های داخلی بتوانند راسا تولید خودرو مورد نظر را با حفظ کیفیت اصلی ادامه دهند؟

افزودن نظر جدید