برنامه اقدامات زیربنایی ایران خودرو در 99

ایران خودرو نقشه راه خود در حوزه های کلیدی از جمله موتور، گیربکس، تکمیل سبد محصولات و ورود به بازار های صادراتی را تدوین کرد و براین اساس دستیابی به استاندارد های کاهش آلایندگی ها و مصرف سوخت تا سال ۱۴۰۷ تدارک دیده شده است.

ورود به بازارهای جدید علاوه بر تاثیر مستقیمی که می تواند بر اقتصاد بگذارد، زمینه رقابتی شدن محصولات در بازارهای برتر جهانی را درحوزه خودرو فراهم می کند.

اهداف، همیشه عامل پیش برنده سازمان ها و شرکت ها محسوب می شوند، از این رو اهداف کلان شرکت ایران خودرو در سال 99 با تلاش هیات مدیره تدوین شده و به تمامی حوزه ها نیز ابلاغ شده است و بدین ترتیب انتظار می رود تا درسال جاری، شاهد توسعه همه جانبه دراین شرکت باشیم.

سال 98 دریک نگاه

افزایش سرمایه شرکت و خروج از ماده141:

در راستای این اقدام، سرمایه شرکت از 1530 میلیارد تومان با افزایشی تقریبا 20 برابری به حدود 30 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

پیشبرد نهضت داخلی سازی

برنامه ریزی جهت خودکفایی و ساخت داخل تعداد 118 پروژه، شامل قطعه و مواد اولیه با کاهش ارزبری 93 میلیون یورو (بر اساس تیراژ یکسال) برای سال 98 با مشارکت قطعه سازان، صنایع دفاع و شرکتهای دانش بنیان تعریف شده و در دست انجام می باشد. تا کنون 85 پروژه - قطعه از این برنامه در قالب میزهای 1 تا 3 وزارت صمت برگزار شده است که از مجموع برنامه های مورد اشاره تعداد 52 قطعه و 8 آیتم مواد اولیه ) جمعا 60 آیتم) با کاهش ارزبری 74 میلیون یورویی داخلی سازی شده و به تولید انبوه رسیده است . همچنین در راستای کاهش ارزبری ، تعداد 44پروژه بهینه سازی طراحی با کاهش ارزبری 58 میلیون یورو در سال 98 انجام شده است .

جمع کل میزان کاهش ارزبری محقق شده در سال 98 ، شامل پروژه های ساخت داخل و بهینه سازی طراحی به رقم132 میلیون یورو می رسد.

شکسته شدن رکوردهای تولید: رکورد تولید روزانه و ماهانه پس از 20 ماه در آذر و دی ماه شکسته شد. در نتیجه، تولید مکانیکی 370 هزار دستگاه و تولید تجاری 410 هزار دستگاه در سال 1398 محقق شد.

برقراری تعامل شفاف و سازنده با تامین کنندگان: پرداخت روزانه به سازندگان و تامین کنندگان مواد اولیه از حدود 30 میلیارد تومان در ابتدای مهرماه به 80 میلیارد تومان افزایش یافت.

تدوین نقشه راه در حوزه های کلیدی: ایران خودرو نقشه راه خود را در حوزه های کلیدی از جمله موتور،گیربکس، تکمیل سبد محصولات و ورود به بازارهای صادراتی تدوین کرده و بر این اساس برنامه های لازم جهت تحقق اهداف و دستیابی به استانداردهای مورد نظر در مسیر کاهش آلاینده ها و مصرف سوخت تا سال 1407را نیز تبیین نموده است.

ورود به بازارهای جدید، علاوه بر تاثیر مستقیمی که می تواند بر اقتصاد بگذارد، زمینه ارائه محصولات مناسب و بروزتری را برای مشتریان ایرانی به ارمغان می آورد. در تدوین نقشه راه در حوزه های مختلف، علاوه بر تامین نیازمندی های داخلی، به راهکارهای لازم جهت جذب و ورود به بازارهای جدید و توسعه صادرات توجه شده است. طراحی پلتفرم که شالوده و پایه اساسی تولید یک یا چند خودرو را تشکیل می دهد، نیازمند توجه به روند تقاضا و الزامات شرکت در دستیابی به تولید در مقیاس اقتصادی است ، لذا در راستای سیاست راهنمای سودآوری، اهداف و برنامه های کلان شرکت در سال 99 با دقت و درایت و تلاش اعضای هیات مدیره تدوین و به تمامی حوزه ها ابلاغ شد تا توسعه همه جانبه ای در کل گروه صنعتی ایران خودرو محقق شود.

تطبیق محصولات تولیدی با استاندارد یورو 5:

از سال 2008 اهمیت توجه به محیط زیست و در پی آن کاهش آلاینده ها در راستای عمل به وظایف و مسوولیت های اجتماعی خودروسازان جهانی سبب تعریف استانداردهای ویژه از جمله استاندارد یورو 5 به منظور کاهش آلاینده‌ های خودرویی شده است. با برنامه ریزی های صورت گرفته از دی ماه سال گذشته در ایران خودرو تولید محصولات با موتور TU3 و رعایت استاندارد یورو 5 آغاز شده است و براساس اطلاعات موجود، برنامه ریزی جهت تولید محصولات با استاندارد مذکور درحال انجام است.

توسعه محصولات جدید و عرضه به بازار: مشتریان همیشه به دنبال محصولات جدیدتر هستند و از سوی دیگر پیشرفت تکنولوژی مانع از آن می شود تا یک شرکت بر تولید یک محصول خاص تکیه کند. عرضه هفت محصول رانا پلاس، سورن پلاس، سمند بهینه، دناپلاس اتوماتیک ، 207 پانوراما دستی و اتوماتیک و K132 از برنامه های توسعه محصول برای امسال در ایران خودرو خواهد بود.

تولید نخستین گیربکس شش دنده دستی و اتوماتیک

نخستین گیربکس شش دنده دستی و AMT با تکیه بر دانش فنی داخلی و بدون همکاری شرکت های خارجی با هدف کاهش وابستگی و کاهش مصرف سوخت و همچنین پاسخگویی به نیاز مشتریان تولید شده است. نقشه راه بومی سازی فناوری تولید این نوع گیربکس ها با همکاری ایران خودرو ‌و شرکت های دانش بنیان تدوین شده و در حال اجراست.

نصب گیربکس اتوماتیک شش سرعته بر روی دنا پلاس و 207

هم اکنون 27 درصد خودروهای تولیدی در دنیا با گیربکس دستی و 73 درصد خودروها با گیربکس اتوماتیک تولید می شوند وقرار است تا سال 2030 تولید خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک به 82 درصد افزایش یابد. در آخرین روزهای سال گذشته نخستین گیربکس شش سرعته دستی و اتوماتیک ساخت داخل رونمایی شد و به زودی خودروهای سمند، رانا و 206 با گیربکس شش سرعته اتوماتیک AMT نیز به بازار عرضه خواهد شد. به گفته فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ، تولید هرگیربکس داخلی حدود 700 یورو صرفه جویی ارزی دارد و قرار است تا سال 1404 نیمی از محصولات تولیدی در ایران خودرو با گیربکس اتوماتیک و نیمی دیگر با گیربکس دستی تولید و روانه بازار شود.

معرفی پژو 207 پانوراما اتوماتیک

دی ماه سال گذشته، ایران خودرو محصول جدید خود را از خانواده پژو 207 معرفی و رونمایی کرد که مطابق برنامه ریزی ها قرار است امسال با نصب گیربکس اتوماتیک شش سرعته و شیشه پانوراما به بازار عرضه شود. رانا سال، سمند سال و سورن سال، از دیگر محصولات معرفی شده در ماه های پایانی سال گذشته به مشتریان می باشند. اقدامات حوزه خودروهای تجاری: طبق آمار ارایه‌ شده، در سال گذشته حدود 72 هزار دستگاه انواع محصول تجاری سبک و سنگین شامل کامیون، کشنده، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و وانت توسط تجاری‌سازان خصوصی و شرکت‌های وابسته به خودروسازان نیمه دولتی تولید شده است. این آمار از افزایش حدود 14 درصدی تولید تجاری‌ها نسبت به سال 97 حکایت دارد. داخلی سازی قطعات خودرو یکی از سیاست های وزارت صمت بوده و ایران‌خودرو توانسته در اجرای این سیاست اقدام نماید. این شرکت علاوه بر داخلی سازی قطعات خودرو های سبک، به داخلی سازی و عقد قرارداد مجموعه ای با ارزبری 7 هزار یورویی ATS(After Treatment System) با شرکت های دانش بنیان اقدام کرده است. همچنین برای نخستین بار در شرکت ایدم تبریز برای ارتقای موتورهایOM355، OM364و OM457 بهCommon Rail به یورو 5 برنامه ریزی شده است.

ایجاد تغییرات برروی گیربکس داخلی S6-90 به جهت استفاده در WH:2624 از دیگر فعالیت های ایران‌خودرو در حوزه خودروهای تجاری است.

طراحی و اخذ مجوزهای قانونی اتوبوس شهری دیزلی آتروس با موتور بنز

در راستای منویات مقام معظم رهبری و با در نظر داشتن اقتصاد مقاومتی، طراحی تولید اتوبوس های شهری که سهم بسزایی در کاهش آلایندگی ها و ترافیک شهری دارند آغاز شد، از این رو اتوبوس های شهری دیزلی آتروس با موتور بنز از مرداد ماه امسال با سطح آلایندگی یورو 4 و فیلتر DPFبه تولید انبوه خواهند رسید و برای تولید هزار دستگاه از آن در سال جاری برنامه ریزی شده است. تولید مینی بوسی با طول 7 متر و قابلیت ارایه در دو مدل تک و دو در نیز در دستور کار این شرکت می باشد.

برای رسیدن به این اهداف، طراحی و ‌‌تولید گیربکس 16 سرعته سنگین در شرکت چرخشگر که علاوه برکاهش قیمت تمام شده و ارزبری، نیاز کل خودروسازان تجاری را مرتفع خواهد کرد در مسیر تحقق این اهداف است. همچنین خودکفایی قطعات و مجموعه های محصولات فوتون از جمله محورها و گاردان ها از طریق شرکت های تابعه و نیز شرکت ساپکو میسر شده است.

ارایه محصولی در کلاس ون مسافربری

در این محصول، موتور ملی گاز سوز ایران خودرو منطبق با الزامات قانونی ‌به کار گرفته شده است و در آن حداکثر بهره از سیستم های توسعه یافته و خودکفا برده شده است. همچنین در این محصول از فیچرهای مناسب با کلاس مرتبط، جهت جذب حداکثری مشتریان استفاده شده است.

عرضه کشنده تک و جفت واگن هود

از آن جا که تولید کشنده ها و کامیون ها نقش بسزایی در فعالیت های عمرانی دارند، ایران خودرو، تولید کشنده تک و جفت واگن هود را در برنامه های خود دیده و تولید آن را آغاز کرده است. این کشنده، ساخت داخل بوده و با داشتن اتاقی مجهز برای خواب می تواند کشور را از واردات قابل توجه کشنده های خارجی بی نیاز کند و در صنایع نظامی نیز پرکاربرد باشد.

واگذاری اموال و دارایی ها :

براساس دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت های خودرو سازی برای تامین نقدینگی خود باید اموال تولیدی مازاد خود را واگذارکرده و به فروش برسانند. منظور از اموال تولیدی مازاد، واگذاری سهام یا شرکت‌های تولیدی است که نگهداری آن برای خودروسازان ضرورتی ندارد، اما در کنار فروش اموال غیرتولیدی و تولیدی مازاد، خودروسازان واگذاری سهام خود را تا دو سال آینده باید در دستور کار قرار دهند.

تا ‌پایان سال 98 حدود 500 میلیارد تومان از سهام شرکت های غیر مولد به فروش رسیده است.

برای واگذاری سهام بانک پارسیان نیز برخلاف اقدامات انجام شده و مکاتبات با نهادها و سازمان های متولی، به دلیل نبود مشتری، واگذاری سهام در سال 98 میسر نشد، ولی این واگذاری با جدیت در دست پی گیری است.
ایکوپرس

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید