ايران از ادامه رايزني ها براي تثبيت بازار نفت حمايت مي كند

نماينده ايران در هيات عامل اوپك گفت: ايران با حمايت از هرگونه تلاش در جهت تثبيت بازار نفت و تشويق به همكاري ميان اعضاي اوپك و غير اوپك، توليدكنندگان را به مساعي جمعي از قبيل تداوم رايزني ها تشويق مي كند و پشتيباني خود را از آن اعلام مي دارد.
ايران از ادامه رايزني ها براي تثبيت بازار نفت حمايت مي كند

 

به گزارش صنعت نویس حسين كاظم پور اردبيلي افزود: اجلاس دوحه كه با شركت جمعي از توليدكنندگان نفت و با هدف تثبيت توليد نفت در ژانويه 2016تشكيل شده بود پس از 14 ساعت گفت و گوي پر تشنج، بدون حصول به نتيجه‌اي پايان يافت.

وي اضافه كرد: تلاش مشترك قطر و ونزوئلا و دعوت از عربستان در روسيه و توافق حاصله بين اين چهار كشور مبني بر تثبيت توليد نفت در سطح ژانويه ٢٠١٦ و رايزني‌هاي قطر و ونزوئلا با ايران و عراق در تهران و با بسياري ديگر از كشورهاي توليدكننده به تشكيل جلسه 17 آوريل (يكشنبه، ٢٩ فروردين ماه) در دوحه انجاميد.

كاظم پور اردبيلي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران همواره از اين اقدام به عنوان گام اول، گرچه كوچك و دير در جهت تثبيت بازار نفت حمايت كرده و با طرح شرايط ويژه كشورمان در رسيدن به سهم توليد قبل از تحريمهاي ظالمانه تاكيد داشته است.

وي گفت: كشورهايي كه تمام تلاش خود را درناكامي گفت و گوهاي هسته‌اي ايران و 1+5 به كار گرفته بودند تا تحريم هاي ظالمانه بين المللي عليه جمهوري اسلامي ايران تداوم يابد، اين بار خواستار توقف ايران در بازپس گيري سهم خود از بازار جهاني نفت شدند و در اين توهم كه ايران انتخابي جز پذيرش ادامه داوطلبانه تحريم ها ندارد پيشنهاد تثبيت توليد اعضا را در ژانويه 2016 مطرح كردند.

وي با بيان اينكه در رايزني‌هاي دوجانبه و چندجانبه و همچنين در مكاتبات رسمي درون اوپك و كشور ميزبان، ايران بر مواضع اصولي خويش مبني بر بازگشت به سطح توليد قبل از تحريم ها تاكيد كرده است، اضافه كرد: مواضع ايران مورد پذيرش اكثر اعضاي اوپك و غير اوپك در سطح جهان بوده است. ضمن اين كه قصد حضور در پشتيباني از تلاشهاي مشترك اعضا به جهت تثبت بازار نفت را نيز داشته است.

كاظم پور با بيان اينكه ما همواره برضرورت خروج عرضه اضافي نفت در بازار نه فقط از تاريخ ژانويه ٢٠١٦ بلكه ژانويه ٢٠١٠،‌٢٠١١، ٢٠١٢ و غيره به اين دليل كه سبب اشباع بازار نفت شده تاكيد داشته ايم، گفت: سهم ايران و ليبي به ديگران داده شده است.

وي گفت: اين كشورها از پذيرش از نظام سهميه بندي ميان اعضاي اوپك خودداري كرده‌اند تا مشخص نشود چه كسي چه ميزان تخلف مي‌كند و حتي بيش از دو ميليون بشكه در روز به صورت مداوم به ذخيره مصرف كنندگان اضافه كرده‌اند و در شرائطي كه ديگر ظرفيت عرضه اضافي نفت وجود ندارد ما را نصحيت به پذيرش و تلاش نكردن براي كسب سهم بازارمان مي‌كنند و در كمال تعجب در اين توهم باقي مانده‌اند كه ممكن است ايران چنين موضعي را بپذيرد.

نماينده ايران در هيات عامل اوپك تاكيد كرد: ما با حمايت از هرگونه تلاش در جهت تثبيت بازار نفت و تشويق به همكاري بين اعضاي اوپك و غير اوپك، توليدكنندگان را به تلاش جمعي از قبيل تداوم رايزني ها تشويق كرده و پشتيباني خود را از آن اعلام مي داريم.

به گزارش ايرنا، وزيران كشورهاي عضو و غيرعضو سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) نتوانستد بر سر طرح فريز نفتي (تثبيت توليد نفت خام در سطح ماه ژانويه) به توافق برسند.

18 كشور توليدكننده نفت از جمله روسيه و عربستان ديروز (يكشنبه) در شهر دوحه پايتخت قطر گرد هم آمده بودند تا توليد نفت را تا اكتبر 2016 (مهر-آبان 95) در سطح توليد ماه ژانويه (دي-بهمن 1394 ) گذشته تثبيت كنند.

قرار بود در نشست دوحه كه سه ماه پس از توافق اوليه بهمن ماه گذشته اعضاي اوپك و غير اوپك با شركت روسيه، عربستان سعودي، ونزوئلا و قطر در همين شهر، برگزار شد، ميزان توليد نفت جهان در سطح ماه ژانويه (دي- بهمن) تثبيت شود.

علت اصلي شكست نشست دوحه كارشكني عربستان و متحدانش و اصرار آنها بر حضور ايران در طرح فريز نفتي اعلام شده است؛ در واقع عربستان تلاش داشت كه از طرح فريز نفتي به عنوان ابزاري براي اعمال فشار به ايران استفاده كند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید