اوضاع بازار خودرو در سال آینده

یک کارشناس بازار مسکن گفت: سال ۱۴۰۰ بازار مسکن شرایط آرام و باثباتی را سپری کرد اما به دلیل کمبود ساخت و ساز و تکانه‌های اقتصادی که بین سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ با آن مواجه بود از دسترس متقاضیان واقعی خارجی شد و به ثبات قیمت رسید. ادامه این وضعیت برای سال آینده نیز محتمل است.

به گزارش صنعت نویس، حسن محتشم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بازار املاک نوسانات سینوسی را از اواخر سال ۱۳۹۶ تا پایان ۱۳۹۹ تجربه کرد اما در سال ۱۴۰۰ تقریبا به ثبات رسید. به نظر می‌رسد سالهای آینده نیز همین روال ادامه پیدا کند.

وی افزود: در خصوص پیش‌بینی سال ۱۴۰۱ باید گفت تا نتیجه مذاکرات وین مشخص نشود نمی توان نظر قطعی ارایه داد؛ چرا که تحریم روی همه بازارهای اقتصادی اثرگذار است و اگر برداشته شود احتمالا با تقویت پول ملی و کاهش قیمت دلار، کاهش قیمت اکثر کالاها بخصوص کالاهای وارداتی مواجه می‌شویم و انتظار افت قیمت مسکن را هم داریم. اگر روال کنونی که بازارها در حالت تعلیق قرار دارند پیش برویم هم به نظر نمی‌رسد با افزایش قمیت مواجه باشیم؛ چرا که ظرفیت رشد در بازار مسکن وجود ندارد؛ حداقل تا شش اول سال آینده نمی‌توان رشدی را متصور بود.

محتشم با اشاره کاهش قیمت دلار در ماههای اخیر گفت: در حال حاضر قیمت ارز مقداری دچار برگشت شده و نرخ رشد سالیانه قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم عمومی بوده و به حدود ۱۵ درصد رسیده است. یعنی با وجود تورم بالای ۴۰ درصد و افزایش قیمت اسمی مسکن، قیمت واقعی آن کاهش یافته است. اما اجاره‌بها روند صعودی داشت و بیش از ۵۰ درصد رشد کرد.

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: با یک تقاضای بالقوه در بازار مسکن مواجهیم که بین سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ امکان خرید پیدا نکرد. از آن طرف ازدواجها و طلاقها را داریم که به ازای هر کدام تقاضا برای سکونت ایجاد می شود. انعکاس این موضوع به شکل فشار در بازار اجاره واحدهای کوچک متراژ و ارزان قیمت بروز کرده و احتمالا در سال آینده این فشار ادامه خواهد داشت.

محتشم با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن با هدف ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور گفت: دولت از سه سال قبل طرح اقدام ملی را آغاز کرد. امسال هم نهضت ملی مسکن را در برنامه قرار داد. ۱۴ سال قبل هم مسکن مهر را داشتیم. این طرحها اگر به نتیجه برسد قطعا اثرات مثبتی خواهد داشت به شرطی که به موقع محقق شود. در غیر این صورت کارایی خود را از دست می دهد و اثرات آن به شکل نوسانات قیمتی در بازار مسکن بروز می‌کند.

وی یادآور شد: اوایل دهه ۹۰ ساخت و ساز رونق گرفته بود تا جایی که سال ۱۳۹۲ با اوج تولید مسکن مواجه بودیم که برای ۸۰۹ هزار واحد مسکونی در کشور پروانه ساختمانی صادر شد. اما این روند در سالهای اخیر متوقف شده و در یکی دو سال اخیر با کمبود تولید نسبت به تقاضا مواجه شده‌ایم.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه ساخت و ساز در شهر تهران حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است، گفت: در سالهای گذشته معمولا حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در تهران ساخته می شد که در حال حاضر ۶۰ درصد کاهش یافته است. این مساله باعث فشار تقاضای سکونت بخصوص در بخش مصرفی شده است. این اقشار فعلا توان خرید ندارند، اما اگر تقویت شوند قطعا در سالهای آینده با مشکل مواجه می‌شویم.

قیمت هر متر خانه در تهران ۳۳ میلیون تومان

بنابراین گزارش، در بهمن ماه ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۳ میلیون و ۶۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۴ و ۱۶.۴ درصد افزایش یافته است. بر اساس اعلام بانک مرکزی تعداد معاملات انجام شده نیز در این ماه حدود ۸.۵ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل ۱۳.۱ درصد کاهش و در مقایسه با ماه مشابه در سال گذشته ۱۱۷.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید