اعلام ارقام سود و زیان ایران خودرو در فروش محصولات

دو خودروساز بزرگ ایران در شرایطی متحمل زیانی ۵/ ۵ هزار میلیارد تومانی در نیمه نخست امسال شدند که طبق صورت‌های مالی موجود، ریشه اصلی این ضرر هنگفت در هزینه‌های مالی آنها قرار دارد. طبق صورت‌های مالی اظهار شده، ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور، تا پایان شهریور امسال زیان ۲ هزار و ۵۶۷ میلیارد تومانی را به ثبت رساند، حال آنکه کل سرمایه ثبتی آن، یک هزار و ۵۳۰میلیارد تومان است.
اعلام ارقام سود و زیان ایران خودرو در فروش محصولات

به گزارش صنعت نویس،سایپا نیز طبق آنچه به بورس اظهار کرده، در ۶ ماه ابتدایی امسال بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان زیان حاصل کرده و این در حالی است که سرمایه ثبتی این شرکت، حدود ۳ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان است. با این حساب، دو خودروساز بزرگ داخلی در مجموع طی ۶ ماه ابتدایی امسال پنج هزار و ۴۶۷ میلیارد تومان زیان به ثبت رسانده‌اند.

در صورت تداوم چنین روندی تا پایان امسال و ثبت زیان بیش از نصف سرمایه، دو خودروساز بزرگ کشور مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌شوند و باید با تشکیل فوری جلسه هیات‌مدیره، نسبت به ادامه فعالیت یا انحلال، تصمیم‌گیری کنند. اما نگاهی می‌اندازیم به آمار فروش و بهای تمام شده محصولات تولیدی خودروسازان در ۶ ماه ابتدایی امسال، تا مشخص شود ایران‌خودرو و سایپا در این بازه زمانی چه عملکردی (در حوزه‌های فروش و مالی) به ثبت رسانده‌اند. ابتدا از ایران‌خودرو شروع می‌کنیم، شرکتی که طبق اطلاعیه منتشر شده در بورس، به جز یک خودرو، سایر محصولاتش در نیمه نخست امسال با زیان فروخته شده‌اند.

بر این اساس، ایران‌خودرو در «گروه پژو» فروشی ۱۲۷ هزار و ۶۰۸ دستگاهی را در نیمه نخست امسال به ثبت رسانده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، کاهشی ۶۹ هزار و ۵۷۵ دستگاهی را متحمل شده است. طبق اعلام ایران‌خودرو، محصولات پژویی این شرکت با متوسط قیمت ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش رفته‌اند. با توجه به آمار فروش ۶ ماهه گروه پژو، بزرگ‌ترین خودروساز ایران در مجموع درآمدی بیش از ۴ هزار و ۳۲۵ میلیارد تومان نصیب این شرکت از ناحیه محصولات پژویی شده است. این در حالی است که بهای تمام شده پژوهای ایران‌خودرو در نیمه ابتدایی امسال، حدود ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است. با این حساب، ایران‌خودرو در بخش محصولات پژویی خود و بدون احتساب هزینه‌های مالی و فروش و اداری و...، متحمل زیانی حدودا ۴۶۸ میلیارد تومانی شده است.

اگر این عدد را بر تعداد پژوهای فروخته شده تقسیم کنیم، آبی‌های جاده مخصوص روی هر دستگاه پژو به طور متوسط و بدون احتساب هزینه‌های مالی و فروش و اداری و... حدود ۳ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان ضرر می‌کنند. در گروه سمند نیز ایران‌خودرویی‌ها تولیدی ۲۵ هزار و ۹۰۹ دستگاهی داشته‌اند که نرخ فروش آنها به طور متوسط بیش از ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است.

درآمد حاصله ایران‌خودرو از فروش این تعداد سمند، بیش از ۷۰۲ میلیارد و ۵۱۳ میلیون تومان بوده، حال آنکه بهای تمام شده به بالای ۹۷۷ میلیارد تومان می‌رسد. بنابراین، آبی‌های جاده مخصوص در مجموع زیانی بیش از ۲۷۵ میلیارد و ۱۹۴ میلیون تومانی را از ناحیه فروش گروه سمند به ثبت رسانده‌اند. اوضاع ایران‌خودرو در خانواده L۹۰ نیز تعریفی ندارد، چه آنکه این شرکت در فروش این محصول متحمل زیان بیش از ۵۰ میلیارد و ۳۰۹ میلیون تومانی شده است. در مجموع تنها ۷ هزار و ۸۷۷ دستگاه از این گروه خودرویی در ۶ ماه ابتدایی امسال به فروش رفته و درآمد حاصله ایران‌خودرو از آن، بالای ۳۰۲ میلیارد و ۷۶۶ میلیون تومان بوده است.ایران‌خودرویی‌ها محصولات خانواده L۹۰ را با قیمت متوسط ۳۸ میلیون و ۳۸۸ هزار تومان فروخته‌اند.

طبق اطلاعات منتشره در بورس اما ایران‌خودرو در فروش دنا و رانا نیز متحمل زیان شده است. این شرکت ۱۷ هزار و ۵۷۴ دستگاه دنا را در ۶ ماه نخست امسال به فروش رسانده و متحمل زیانی بیش از ۱۴۴ میلیارد و ۵۵۲ میلیون تومانی شده است. متوسط قیمت فروش این محصول در نیمه نخست امسال حدود ۳۹ میلیون تومان بوده است. در مورد رانا نیز صورت‌های مالی ایران‌خودرو از زیان بیش از ۵ میلیارد و ۸۷۶ میلیون تومانی حکایت دارند. ایران‌خودرویی‌ها در نیمه نخست امسال یک هزار و ۶۶۱ دستگاه رانا را با قیمت متوسط ۳۰ میلیون و ۵۷۳ هزار تومان فروخته‌اند. آبی‌های جاده مخصوص همچنین در وانت آریسان نیز زیان کرده‌اند، چه آنکه طبق صورت‌های مالی منتشره در بورس، حدود ۱۴ میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان ضرر مختص این محصول بوده است.

در مجموع طی ۶ ماه نخست امسال ۳ هزار و ۷۵۱ دستگاه وانت آریسان با قیمت ۲۵ میلیون و ۱۵۳ هزار تومان به فروش رفته است. سری هم اما به محصولات مونتاژی ایران‌خودرو بزنیم. در این بین، سوزوکی گرندویتارا زیانی بیش از ۵۰ میلیارد و ۹۰۵ میلیون تومانی روی دست ایران‌خودرو گذاشته است. آبی‌های جاده مخصوص یک هزار و ۸۳۸ دستگاه از این محصول را با قیمت بیش از ۱۳۶ میلیون تومان در نیمه نخست امسال فروخته‌اند. این در حالی است که هایما به‌عنوان شاسی‌بلند چینی ایران‌خودرو، سودی حدودا ۲۵ میلیارد تومانی را نصیب این شرکت کرده است. طبق آمار، هایما فروشی ۷ هزار و ۸۵۸ دستگاهی را با قیمت ۸۸ میلیون و ۹۴۱ هزار تومان داشته و تنها محصول ایران‌خودرو بوده که سوددهی را به ثبت رسانده است. در نهایت دیگر محصول چینی ایران‌خودرو یعنی دانگ فنگ، زیانی بیش از ۲۰۶ میلیارد و ۶۴۴ میلیون تومانی را برای ایران خودرو به همراه داشته است. ایران‌خودرویی‌ها ۱۰ هزار و ۳۹۲ دستگاه از این محصول را با قیمت بیش از ۴۲ میلیون تومان فروخته‌اند.

از ایران‌خودرو بگذریم و به سایپا برویم و ببینیم صورت‌های مالی آنها در ۶ ماه نخست امسال چه می‌گوید. بر این اساس، دومین خودروساز بزرگ ایران در مجموع ۸۳ هزار و ۳۸ دستگاه انواع پراید را در نیمه نخست امسال به فروش رسانده و در نهایت متحمل زیانی بیش از ۴۳ میلیارد و ۵۲۳ میلیون تومان شده است. مبلغ فروش پرایدهای سایپا در بازه زمانی تحت بررسی، حدود یک هزار و ۵۵۶ میلیارد تومان بوده که نشان می‌دهد سایپایی‌ها این محصول را به طور متوسط با قیمت بیش از ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته‌اند. طبق اعلام سایپا، بهای تمام شده تولید خانواده پراید (بدون احتساب هزینه‌های مالی و اداری و...) بیش از یک هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان بوده است.

دیگر محصول زیان‌ده سایپا آریو نام دارد، خودرویی چینی که زیانی بیش از ۲۵۲ میلیارد تومان را روی دست سایپا گذاشته و این شرکت در ۶ ماه نخست امسال، ۵‌هزار و ۳۲۴ دستگاه از آن را با قیمت متوسط حدودا ۴۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فروخته است. به جز پراید و آریو، تولید دیگر محصولات سایپا همراه با سود بوده است. در این بین، فروش ۸۸ هزار و ۶۹۲ دستگاه تیبا در نیمه نخست امسال، سودی بیش از ۴۱۸ میلیارد تومانی را نصیب سایپایی‌ها کرده است. قیمت متوسط این محصول بالای ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است. سایپایی‌ها در فروش محصول مونتاژی کره‌ای خود یعنی سراتو نیز سودی بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان را حاصل کرده‌اند. در مجموع ۹ هزار و ۵۰۴ دستگاه از این خودرو با قیمت متوسط ۱۰۶ میلیون تومان به فروش رفته است.

همچنین چانگان به‌عنوان یکی از خودروهای چینی کشور، بیش از ۷۹ میلیارد تومان سود نصیب دومین خودروساز بزرگ ایران کرده است. ۷ هزار و ۵۴۴ دستگاه از این محصول با قیمت متوسط بیش از ۶۶ میلیون تومان در نیمه نخست امسال به فروش رفته است. آمار سود و زیان خودروهای داخلی طی ۶ ماه نخست امسال اما در شرایطی است که این ارقام بدون احتساب هزینه‌های مالی و اداری و فروش و... محاسبه شده است. به عبارت بهتر، اگر هزینه‌های مربوط به تسهیلات بانکی و فروش و دستمزد بخش اداری و سایر موارد مرتبط را به ارقام ذکر شده در این گزارش بیفزاییم، سود و زیان خودروها اعداد متفاوتی را ثبت خواهد کرد. شرایط به شکلی است که حتی برخی خودروهای سودده در این گزارش، پس از احتساب سایر هزینه‌ها، عملا زیان‌ده خواهند بود.

دنیای اقتصاد

برچسب‌ها :

دیدگاه‌ها

اینها همش رقم سازی و حساب سازی می باشد. گول این شیاطین فرغون ساز رو نخورید

افزودن نظر جدید