از مالیات بر عایدی سرمایه چه می دانید؟

رییس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی کشور بر این نکته تاکید کرد که مالیات بر عایدی سرمایه شامل یک درصد افراد جامعه خواهد شد.
از مالیات بر عایدی سرمایه چه می دانید؟

به گزارش صنعت نویس، مهدی موحد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه شامل چهارگروه از دارایی‌ها می‌شود، توضیح داد: این دارایی‌ها شامل ملک و سرقفلی، انواع خودروهایی که امکان شماره گذاری دارند، طلا و فلزات گرانبها و همچنین انواع ارز است. از انجایی که مالیات بر عایدی سرمایه مالیات بر عایدی مابه‌تفاوت قیمت فروش و قیمت خرید است، این مالیات شامل حال همه افرادی می‌شود که میخواهند دارایی خود را به فروش برسانند. برای مثال اگر فرد خانه‌ای به مبلغ پنج میلیارد تومان خریداری کرد و آن خانه را ۶ میلیارد تومان فروخت، یک میلیارد مابه‌تفاوت خرید و فروش آن خانه مشمول مالیات خواهد شد.

وی ادامه داد: البته برخی معافیت‌هایی شامل این افراد می‌شود. برای مثال فردی که به تعداد اعضای خانواده آن یعنی فرزندان بالای ۱۸ سال و همسر فرد چهار نفر باشد، تا سقف حداکثر چهار ملک یا خودرو معاف از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه است. برای مثال اگر یک فردی دو فرزند بالای ۱۸ سال داشته باشد، به اضافه همسر و خودش، یعنی یک خانواده چهار نفره باشند تا سقف چهار ملک یا خودرو معاف از مالیات هستند و فقط برای فروش ملک پنجم مشمول مالیات می شوند.

رییس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از مردم معاف از مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند، گفت: زیرا بسیاری از مردم شاید حتی یک مسکن هم نداشته باشند. مالیات بر عایدی سرمایه شامل یک درصد افراد جامعه خواهد شد. زیرا یک درصد از افراد جامعه هستند که ممکن است چهار خودرو یا ملک داشته باشند.

موحد در ادامه به این سوال که اشخاص حقیقی که اقدام به خرید دلار می‌کنند، چگونه شناسایی خواهند شد، پاسخ داد: طبق طرح امکان ثبت دلار در یک صرافی مجاز برای فرد وجود دارد. یعنی زمانی که فرد دلار میخرد باید صورت حساب الکترونیک ثبت شود که چه میزان دلار را با چه نرخی و در چه زمانی خریداری کرده است، زمان فروش نیز این اطلاعات باید ثبت شود تا بررسی شود مشمول مالیات خواهد شد یا خیر. اگر صورت حساب الکترونیکی صادر نشود، و منابع حاصل از فروش دلار به حساب فرد واریز شود، پولی که به حساب واریز شده است مشمول مالیات بر درامد اتفاقی می‌شود.

بر اساس این گزارش، نمایندگان مجلس یازدهم دی ماه وارد بررسی طرح ۲۷ ماده‌ای مالیات بر عایدی سرمایه شدند و موادی از این طرح را تصویب کردند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید