احتمال عرضه شرکت‌های خودرویی و فلزی‌ در دومین صندوق‌ ETF

با وجود اینکه پیش از این، بارها از عرضه مرحله دوم صندوق‌های ETF متشکل از پالایشی‌ها صحبت شده بود، اما اکنون به نظر می‌رسد تغییراتی در این طرح رخ داده و گروه خودرو و فلزی‌ها (خودرو، خساپا، فملی و فولاد) پیش از پالایشی‌ها عرضه شود.

صنعت نويس: یکی از برنامه‌های مهم پیش‌روی دولت برای بازار سهام، عرضه صندوق‌های قابل معامله (ETF) به بورس است که خیلی از کارشناسان معتقدند این اقدام دولت در کنار دیگر حمایت‌هایی که صورت گرفته می‌تواند در راستای عمق بخشیدن به معاملات بازار و جهش قیمت سهام شرکت‌های دیگر تاثیرگذار باشد.

با توجه به چنین تصمیمی، پذیره‌نویسی نخستین مرحله واگذاری سهام دولتی در قالب صندوق‌های قابل معامله بورسی که شامل سهام سه بانک ملت، تجارت و صادرات و دو بیمه البرز و اتکایی بود از روز یکشنبه (۱۴ اردیبهشت) آغاز و تا ساعت ١٦ (۳۱ اردیبهشت) ادامه داشت.

با توجه به تصمیمات اتخاذ شده، هر کد ملی می‌توانست تا سقف دو میلیون تومان مالک واحدهای این صندوق سرمایه‌گذاری باشد که یکی از مزیت‌های این واگذاری، بهره‌مندی ایرانیان از تخفیف ۲۰ درصدی برای خرید این صندوق‌ها اعلام شده است.

بانک ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات ایران و قرض‌الحسنه مهر ایران از جمله بانک‌هایی بودند که برای پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله ویژه سهام دولتی (ETF) انتخاب شده بودند و اشخاص که دارای کد معاملاتی (کدبورسی) بودند علاوه بر بانک‌های منتخب می‌توانستند از طریق کارگزاری‌های بورس و سامانه‏‌های آنلاین معاملاتی اقدام به پذیره‌نویسی این صندوق‌ها کنند.

در روزهای نخست پیش‌فروش این صندوق‌ها میانگین قیمتی سهام پرتفوی این صندوق پایین‌تر بود اما با رشد قیمتی سهام موجود در این صندوق ها ارزش آن به رقم قابل توجهی رسیده است.

از چند وقت گذشته صحبت‌هایی از مرحله دوم عرضه صندوق‌های ETF با سهام پالایشی‌ها (شتران، شپنا، شبندر و شبریز) مطرح شده بود اما در مورد زمان دقیق آن اختلاف‌نظرهای بسیاری وجود داشت.

در این زمینه وزیر اقتصاد و دارایی در خرداد ماه از عرضه مرحله دوم این صندوق‌ها در مرداد ماه خبر داده بود در حالی که معاون وزیر، زمانی متفاوت با زمان اعلام شده از سوی وزیر را مطرح و اعلام کرد مرحله دوم عرضه این صندوق‌ها (سهام پالایشی‌ها) در تیر ماه و مرحله سوم (سهام خودرو و فلزی‌ها) در مرداد ماه عرضه خواهد شد.

اکنون با وجود گذشت نیمی از روزهای تیر ماه همچنان خبری از زمان دقیق عرضه مرحله دوم این صندوق‌ها وجود ندارد و براساس پیگیری‌های صورت گرفته از سوی خبرنگار ایرنا، مسئولان سازمان بورس و سازمان خصوصی سازی نسبت به این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

در این زمینه یک مقام مسئول در سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده که مشکلی برای عرضه دومین مرحله از صندوق های ETF وجود ندارد اما با توجه به اینکه این مرحله از عرضه مربوط به گروه پالایشی‌ها است، وزارت نفت باید اقدامات مربوطبه آن را به عهده بگیرد تا بتوان هر چه زودتر شاهد عرضه این صندوق‌ها در بورس باشیم.

با توجه به اینکه بارها صحبت از عرضه مرحله دوم صندوق‌های ETF در گروه پالایشی‌ها مطرح شده بود اما طبق گفته علی صحرایی، رییس شرکت بورس تهران تغییراتی در تصمیمات اتخاذ شده، ایجاد و گروه خودرو و فلزی‌ها (خودرو، خساپا، فملی و فولاد) پیش از پالایشی‌ها در مرحله عرضه قرار خواهند گرفت اما همچنان اطلاع دقیقی از زمان عرضه این صندوق‌ها در دست نیست.

با توجه به رشد بسیار خوبی که این صندوق‌ها به دنبال روند صعودی بورس به دست آورده است، اکنون بیش از نیمی از فعالان بازار مشتاق عرضه هر چه زودتر مرحله دوم این صندوق‌ها و مشارکت برای پذیره‌نویسی آن هستند.
ايرنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید