آنچه كه درباره لنت ترمز بايد بدانيم

در گذشته بیشتر لنت ترمزها از ماده ای به نام آزبست ساخته می شدند. اما امروزه دیگر از آزبست به خاطر سرطانزا بودن، استفاده نمی شود.
آنچه كه درباره لنت ترمز بايد بدانيم
به گزارش صنعت نويس به نقل از كانال رسمي فرهنگ خدمت ايساكو، امروزه لنت ترمز خودروها از ترکیبات متنوعی ساخته می شوند. لنت ها از ماده اي با اصطکاک بالا ساخته شده که به صفحه ای فلزی در پشت آن متصل مي شوند. 
 
این اتصال بسیار محکم و مقاوم است. همچنین جنس این صفحه آنقدر محکم است که در برابر فشارهاي وارد شده، مقاومت بالايي دارند. هنگامی که پدال ترمز خودرو را می فشارید، سطح لنت ترمز با دیسک ترمز تماس پیدا كرده و سرعت خودرو کم می شود. 
مواد تشکیل دهنده لنت ترمزهای امروزی معمولا در یکی از این موارد قرار می گیرند:
 
لنت هاي توليد شده با مواد سازگار محيط:
این لنت ها برای استفاده در شهر بسیار مناسب هستند، چرا كه میزان ساييده شدن آنها قابل قبول است، صدای مزاحم و ناهنجار توليد نمي كنند، دیسک ترمز را نمی سایند و ذرات معلق مضر برای سلامتی شما و اطرافیان در فضا پراکنده نمی کنند. این لنت ها مناسب خودروهای شخصی هستند چرا كه به هنگام سردشدن نيز، به خوبي ترمز می گیرند. البته این نوع لنت ها به دليل كاهش قدرت ترمزگيري در زمان داغ شدن، مناسب مسابقات رانندگي نيستند.
 
 
لنت هاي توليد شده نیمه فلز/نیمه سینتر:
این نوع لنت ها مناسب رانندگي در جادههاي برون شهري و پیست هاي مسابقه اي هستند. عملكرد این نوع لنت ها وقتی که سرد هستند به خوبی لنت های ارگانیک نیست. بنابراین در اولین ترمزها باید کمی احتیاط کنید تا لنت ها گرم شود. این نوع لنت ها هنگامی که داغ هستند، کارایی بسیار خوبی دارند. 
 
لنت هاي توليد شده فلزی:
این نوع لنت ترمزها مخصوص خودروهاي مسابقه اي هستند و در رانندگی در شرایط سخت مورد استفاده قرار می گیرند. آنها به شدت ساييده شده و توليد دود، بوي نامطبوع و صوت می کنند. جنس آنها سخت بوده و به مرور از ضخامت دیسک ترمز می کاهند. این لنت ها وقتی که سرد هستند به خوبي عمل نمی کنند.
 
لنت هاي سرامیکي:
در لنت ترمزهای سرامیکی، فیبرهای فلزی وجود دارند. اما در آنها به جای استفاده از فولاد از مس استفاده شده است. استفاده از مس باعث شده که ساييدگي لنت کمتر شده و گرما بهتر منتقل شود. اين نوع لنت ها راحت تر خنک می شوند، عمر بیشتر دارند و بسیار کم صدا هستند چون صدایی که تولید می کنند از دامنه فرکانس شنوایی انسان خارج است. اما سگ ها  از این صدا دیوانه می شوند. همچنین گرد و غبار آن تیره نیست و باعث سیاه شدن چرخ ها نمی شود.
 

 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید