انجام 90 درصد ساخت و سازها توسط افراد فاقد صلاحیت

«بساز بفروش‌ها» تهدید جدی در بازار مسکن

ساخت‌و‌ساز توسط افراد بدون صلاحیت یا همان «بساز بفروش‌ها» کنترل مقررات ملی ساختمان و بهبود کیفیت ساخت‌و‌ساز در کشور را تهدید می‌کند؛ حکمرانی این افراد بر بازار مسکن به حدی زیاد است که رییس سازمان نظام مهندسی می‌گوید بیش از 90 درصد از فعالان بازار را تشکیل می‌دهند.
«بساز بفروش‌ها» تهدید جدی در بازار مسکن

به گزارش صنعت نویس، ساخت‌و‌ساز توسط افراد بدون صلاحیت یا همان «بساز بفروش‌ها» کنترل مقررات ملی ساختمان و بهبود کیفیت ساخت‌و‌ساز در کشور را تهدید می‌کند؛ حکمرانی این افراد بر بازار مسکن به حدی زیاد است که رییس سازمان نظام مهندسی می‌گوید بیش از 90 درصد از فعالان بازار را تشکیل می‌دهند. رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران روز گذشته در نشست‌ خبری با بیان اینکه ۹۰ درصد ساخت‌وسازهای شهر تهران توسط سرمایه‌گذار و افراد فاقد صلاحیت ساخته می‌شود، گفت: تقریبا 90 درصد ساختمان‌هایی که در تهران ساخته می‌شود، توسط سرمایه‌گذار و افراد فاقد صلاحیت احداث می‌شود، بنابراین تلاش ما در یک سال گذشته این بوده است که افراد دارای صلاحیت وارد عرصه ساخت‌وساز شود. وی ادامه داد: در شش ماه گذشته نسبت به سال 95 ورود افراد دارای صلاحیت به عرصه ساخت‌وساز تقریبا 100 درصد رشد داشته است.
حسن قربانخانی اضافه کرد: ساختمان‌هایی که توسط افراد فاقد صلاحیت ساخته می‌شود، نمی‌توان با قاطعیت از رعایت مقررات ملی ساختمان در این ساختمان‌ها صحبت کرد. بنابراین وقتی افراد فاقد صلاحیت وارد عرصه ساخت‌وساز می‌شوند، برخی از مقررات ملی ساختمان در آن رعایت نمی‌شود. به گفته وی رشد قارچ‌گونه مال‌سازی و مجتمع‌های تجاری بزرگ چیزی جز گرفتاری برای شهر نداشته است. رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: کسانی که در روزهای اخیر ادعا کردند از پروانه مهندسان متوفی استفاده شده یا امضافروشی گسترده در سازمان نظام مهندسی انجام می‌شود در پیشگاه خداوند استغفار کنند، در غیراین صورت علیه آنها طرح شکایت می‌کنیم.
حسن قربانخانی اظهار کرد: از سال ۱۳۶۹ که سازمان نظام مهندسی شکل گرفته ۲۸۸ نفراز همکاران ما جان خود را از دست داده‌اند. به محض اینکه فوت می‌کنند پروانه آنها باطل می‌شود‌ اما اینکه کسانی ادعا می‌کنند از پروانه افراد فوت شده استفاده شده، قطعا آمار و ارقامی که ارائه می‌دهند هیچ مستنداتی ندارد، اگر دارند ارائه دهند.
وی افزود: کسانی که این ادعاها را در روزهای اخیر مطرح کردند در پیشگاه خداوند استغفار کنند. ما ۱۲۰ هزار نفر مهندس در استان تهران داریم که اصلا مدعی نیستیم اصلا در چنین جامعه گسترده‌ای تخلف وجود ندارد ولی اینکه کسی ادعا کند اکثر این افراد در پاکدستی زندگی نمی‌کنند جفایی به جامعه مهندسی است. الان پل‌ها، ساختمان‌ها و بسیاری ابنیه را در سطح شهر نگاه کنید ببینید همه اینها را مهندسان ساخته‌اند. لذا کسانی که به جامعه مهندسی اتهام وارد می‌کنند استغفار کنند در غیر این صورت علیه آنها طرح شکایت خواهیم کرد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: اگر کسی اطلاعات و آماری دارد به مراجع ذی‌صلاح جهت شکایت مراجعه کنند. به جای اینکه به همدیگر اتهام بزنیم و ایرادات کار را به گردن همدیگر بیندازیم بهتر است به نظام ساخت‌و‌ساز در ایران که نیازمند تغییرات اساسی است کمک کنیم. در این شرایط باید هرکسی خود را با شرایط به روزرسانی کند. به جای فرافکنی، بیاییم جاهایی که ایراد دارد را اصلاح کنیم.
وی درخصوص پرونده تخلف ۴۰ میلیارد تومانی گفت: آن پرونده در دادگاه در حال رسیدگی است. آخرین اتفاق اینکه قاضی پرونده به بانک شهر دستور داده حق ندارد به آن پول دست بزند بانک هم هر ماه سود پول ما را می‌دهد. صرفا نمی‌توانیم به دلیل مشکلاتی که برایمان ایجاد کردند پولمان را جابه‌جا کنیم.
قربانخانی در پاسخ به این سوال که در زمان وقوع تخلف ۴۰ میلیارد تومانی چه سمتی در سازمان نظام مهندسی داشته است، گفت: در زمانی که ۴۰ میلیارد تومان اتفاق افتاد عضو هیات‌مدیره بودم. طرح اولیه این بود که گفتند بانک شهر در بافت فرسوده وام می‌دهد و اگر نظام مهندسی پول خود را به آنجا ببرد به بحث اشتغال و نیز ساخت‌و‌ساز در بافت فرسوده خدمت می‌کند. نیت هیات‌مدیره نظام مهندسی هم این بود‌ اما در عمل مسوولان بانک برگه‌های سفید امضایی را از مسوولان وقت سازمان گرفتند و سپرده ما را وجه تضمین یک شرکت قرار دادند. هیات‌مدیره به هیچ‌وجه تاییدی برای این کار نداده بودند. لذا تخلف صورت گرفته بخش عمده‌ای از آن متوجه بانک است.
وی درباره نظر سازمان نظام مهندسی درخصوص اصلاحیه آیین‌نامه کنترل ساختمان گفت: این آیین‌نامه هم می‌تواند موارد مثبت و منفی داشته باشد‌ ولی شهرداری‌ها نشان دادند به این قوانین تمکین نمی‌کنند. مجری دارای صلاحیت را داریم ولی تقریبا تمام شهرداری‌ها این را انجام نمی‌دهند. تجربه ۲۲ ساله نشان داده که سازمان نظام مهندسی به ساخت‌و‌ساز کمک کرده است اما شهرداری بخش‌هایی را عمل می‌کند که برایش مزایا و محاسنی داشته باشد و در پروسه ساخت‌و‌ساز قطعا آن مواردی را که دوستان مدنظر دارند اصلاح شود انجام نخواهد شد.
قربانخانی با اشاره به آمار خدمات ارائه شده توسط سازمان نظام مهندسی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۲ به بعد ۳۲ هزار بازدید گودبرداری شهر تهران داشتیم که از این تعداد ۲۱۰۰ مورد مربوط به سال ۹۶ است. ۶۲ درصد کاهش در گودبرداری شهر تهران داشتیم که کمک کرد اتفاقات ناگوار کم شود. ۱۴ هزار و ۵۰۰ بازدید موردی داشتیم که از این تعداد دو هزار مورد در سال ۹۶ بوده است. ما باید ساختمان‌هایی داشته باشیم که ایمنی، بهداشت، روشنایی‌ و صرفه‌جویی در مصرف انرژی آنها بالا باشد.
رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران ادامه داد: طی دو سال اخیر در بازدیدهای خود رشته‌های معماری، برق، مکانیک و مصالح را اضافه کردیم. ما با موسسه استاندارد تفاهمنامه‌ای داشتیم که مصالح مصرفی در ساختمان‌ها را در محل مصرف کنترل کنیم. در بخش تیرچه اقدامات خوبی داشتیم. در بحث بتن، سازه‌های فولادی، شرایط بهتری پیدا کرده‌ایم. در این راستا سازمان نظام مهندسی میلیاردها تومان هزینه بازدیدها را داشته بدون اینکه ریالی از دولت پول بگیرد.
قربانخانی خاطرنشان کرد: طی چهار سال گذشته ۱۸۰ هزار ارجاع در رشته‌های مختلف به اعضا داشتیم. اعضای دارای پروانه ما در سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۱۱ هزار نفر بودند در سال ۱۳۹۵ این عدد به ۶۰ هزار نفر رسیده است. یعنی طی این مدت پنج برابر شده است. در صورتی که در سال ۱۳۹۲ در شهر تهران ۲۰ میلیون متر مربع پروانه ساختمانی صادر شده و در سال ۱۳۹۵ این عدد به ۱۰ میلیون متر رسیده است که نشان می‌دهد پروانه‌های ساختمانی نصف شده است. رییس نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به آمار شکایت‌های مطرح شده از این سازمان گفت: از پنج هزار مورد پرونده تشکیل شده برای سازمان نظام مهندسی در مراجع قضایی تنها دو هزار مورد منجر به محکومیت شده که خیلی از این موارد را خود نظام مهندسی پیگیری می‌کند. وی یادآور شد: مقام معظم رهبری تقویت سازمان نظام مهندسی را راهکار مقابله با حوادث و بلایای طبیعی و مسکن و شهرسازی دانسته‌اند، لذا معتقدیم هرکس با هر نیتی باعث تضعیف سازمان نظام مهندسی شود قطعا خلاف سیاست‌های کلی نظام حرکت کرده است.
منبع: جهان اقتصاد

افزودن نظر جدید