کولاک برف و لغزندگی جاده‌های ۱۸ استان

سازمان هواشناسی کشور نسبت به لغزندگی جاده‌ها و کولاک برف در ۱۸ استان براثر بارش برف و باران هشدار داد و بر پرهیز از سفرهای غیر ضروری و اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی تاکید کرد.
کولاک برف و لغزندگی جاده‌های ۱۸ استان

به گزارش صنعت نویس، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ نسبت به تقویت سامانه بارشی همراه با بارش برف و مه آلودگی، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و کولاک برف هشدار داد.

این شرایط جوی در روز شنبه (۲۴ دی‌ماه) در کرمانشاه، لرستان، همدان، ارتفاعات شمال خوزستان، شمال ایلام، نیمه جنوبی کردستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، جنوب و غرب زنجان و روز یکشنبه (۲۵ دی‌ماه) در کرمانشاه، کردستان، لرستان، همدان، مرکزی، قم، قزوین، البرز، تهران، خراسان شمالی، غرب سمنان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، ارتفاعات شمال خوزستان، ارتفاعات گیلان و مازندران، شمال ایلام مورد انتظار است.

براثر این مخاطرات احتمال اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، تاخیر و احتمال لغو پروازها، خسارت به صنعت کشاورزی و اختلال در انتقال منابع انرژی به‌ویژه برق و گاز وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور پرهیز از سفرهای غیر ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، انجام اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از خسارات احتمالی، توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرایی مسئول، نمک‌پاشی معابر و مدیریت مصرف سوخت و انرژی را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ دیگری از تقویت فعالیت سامانه بارشی، بارش باران، در نواحی گرمسیر همراه بارعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در دامنه و ارتفاعات بارش برف هشدار داد.

این وضعیت جوی در روز شنبه(۲۴ دی‌ماه) در خوزستان، ایلام، بوشهر، نیمه غربی فارس و جنوب کرمانشاه و روز یک‌شنبه (۲۵ دی‌ماه) در خوزستان، بوشهر، ایلام، نیمه غربی فارس دور از انتظار نخواهد بود.

براثر این مخاطرات احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، صاعقه، اختلال در ناوگان حمل و نقل و خسارت به صنعت کشاورزی وجود دارد.

این سازمان برای کاهش اثرات مخرب ناشی از این شرایط جوی خودداری از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداریها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرایی مسئول، پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه های ورودی و خروجی آب استخرهای پرورش آبزیان را لازم می‌داند.

همچنین این سازمان نسبت به تداوم استقرار توده هوای سرد، یخبندان و لغزندگی جاده‌ها از صبح دوشنبه تا پیش‌از ظهر همان روز (۲۶ دی‌ماه) در زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، مرکزی، قزوین، قم، البرز، تهران، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سمنان، خراسان شمالی و خراسان رضوی هشدار داد.

براثر این مخاطرات لغزندگی جاده‌ها و اختلال در تردد انتظار می‌رود.

خودداری از تردد غیر ضروری و در صورت لزوم احتیاط لازم در عبور از خیابان‌ها، معابر و جاده‌ها، آمادگی لازم ارگان‌های امدادرسان به‌ویژه شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها و انجام اقداماتی نظیر شن و نمک پاشی در معابر و جاده‌ها و همراه داشتن زنجیر چرخ هنگام سفر به‌خصوص در خارج از شهر توصیه می‌شود.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید