پایان سقوط آزاد سنگ‌آهن ایران

متال بولتن در گزارش جدید خود قیمت سنگ‌آهن ایران را با افزایش یک دلار و 17 سنتی نسبت به هفته گذشته 49 دلار و 78 سنت اعلام کرد.

به گزارش اقتصادنیوز، پس از ماه‌ها افت قیمت سنگ‌آهن ایران، قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی به بالاترین سطح دو ماه اخیر رسیده است. اگرچه بنا بر اعتقاد فعالان بازار این رشد قیمتی سنگ‌‌آهن ممکن است با توجه به عرضه فراوان از سوی معدنکاران، رشد موجودی انبارها در بنادر چین و کاهش تولید فولاد را به یکباره سرکوب کند اما به نظر می‌رسد بازار سنگ‌آهن ایران تحت الشعاع این روند طی هفته‌های آینده رونق پیدا کند.

بر اساس اعلام متال بولتن، شاخص قیمت سنگ‌آهن‌ ریزدانه با عیار 60 درصد ایران برای تحویل در بندر کینگ‌دائو چین این هفته 49.78 دلار است؛ در حالی که هفته گذشته این مرجع بین‌المللی مواد معدنی، قیمت سنگ‌آهن ایران را 48.61 دلار اعلام کرده بود و از سه هفته پیش است که قیمت سنگ‌آهن از محدوده 40 دلاری به محدوده 50 دلار رسیده است.

بلومبرگ در گزارش هفته قبل اعلام کرد که در حالی که گمانه‌زنی‌ها در خصوص محرک‌های پولی در چین موجب کمک به افزایش قیمت‌ها شده است که بانک مک‌کوئری اعلام کرده که در مورد حمایت زیربنایی برای قیمت‌های بالاتر تردید دارد. بر اساس گزارش‌های جدید پیش‌بینی‌های گلدمن‌ساکس حاکی از آن است که قیمت هر تن سنگ‌آهن در سه‌ماهه چهارم سال به 40 دلار کاهش خواهد یافت در حالی که چشم‌انداز مورگان‌استنلی در همین مدت زمان سنگ‌آهن 35 دلاری بوده است.

با این حال همچنان معدنکاران سنگ‌آهن این افزایش یا کاهش‌ قیمت‌ها را مقطعی می‌دانند و معتقدند سنگ‌آهن باید محدوده 60 دلاری را رد کند تا وارد سرمایه‌گذاری در این عرصه و تقبل ریسک شوند. تجربه نشان داده در این مدت اغلب شرکت‌های معدنی دنیا تحت تاثیر سیاستگذاری چین بوده‌اند و هنوز هم تصمیمات اژدهای زرد در این حوزه تاثیرگذار است.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید