هشدار سیل در کشور

سازمان هواشناسی نسبت به تقویت سامانه بارشی و بارش برف و باران، همچنین احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و آبگرفتی معابر در ۲۳ استان و وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج در شمال و جنوب کشور هشدار داد.
هشدار سیل در کشور

به گزارش صنعت نویس، سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی‌رنگ از تقویت سامانه بارشی، بارش برف یا باران، رخداد مه، کاهش دید، در نواحی با اقلیم گرم رگبار و رعدو برق و وزش باد شدید و در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف سنگین، وقوع بهمن و کولاک برف از چهارشنبه تا پنجشنبه ( ۱۲ تا ۱۳ بهمن) خبر داد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در نیمه شرقی خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب اصفهان، شمال و غرب فارس، بوشهر، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و روز پنجشنبه درآذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، جنوب استان‌های فارس و بوشهر پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره جوی انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌های مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه استان‌های واقع در رشته کوه البرز و زاگرس، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، صاعقه، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به صنعت کشاورزی، رخداد بهمن، اختلال در انتقالِ منابع انرژی به‌ویژه برق و گاز پیش‌بینی می‌شود.

برای کنترل آسیب‌های ناشی از این شرایط جوی آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف‌روبی و بازگشایی مسیرها، پرهیز از سفرهای خارج از شهر، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق، عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون‌شهری، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی از جمله نمک‌پاشی، توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها و ارگان‌های امدادی و مدیریت مناسب توسط سازمان آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول توصیه می‌شود.

رگبار و رعد وبرق در اکثر استان‌ها
سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زردرنگ از ادامه فعالیت سامانه بارشی، بارش باران و برف در مناطق مستعد کولاک برف،مه در نواحی با اقلیم گرم رگبار باران گاهی رعد و برق وزش باد شدید موقت از چهارشنبه تا جمعه ( ۱۲ تا ۱۴ بهمن) خبر داد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، سمنان، یزد، فارس، اصفهان، کرمان و هرمزگان، پنجشنبه در آذربایجان شرقی، زنجان، لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان، همدان، مرکزی، غرب و جنوب اصفهان، یزد، کرمان، بوشهر، هرمزگان، خراسان جنوبی، قزوین، البرز، تهران و جمعه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره کولاک برف در مسیرهای کوهستانی، احتمال انسداد محورهای روستایی، لغزندگی جاده‌ها، بارش برف یا باران، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر به‌طور محدود و احتمال رخداد بهمن دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی احتیاط در سفرهای برون‌شهری، فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ رو، عدم توقف و احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و پاک سازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاک‌سازی دهانه پل‌ها و انجام تمهیدات دیگر در جهت جلوگیری از خسارات احتمالی توصیه می‌شود.

کاهش دما تا ۷ درجه و ماندگاری هوای سرد در کشور
سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار نیز از کاهش دما بین ۳ تا ۷ درجه سانتیگراد و ماندگاری هوای سرد در غرب، شمال غرب، مرکز، شمال شرق و استان‌های قزوین، البرز، سمنان و تهران از چهارشنبه تا یکشنبه ( ۱۲ تا ۱۶ بهمن) خبر داد.

در اثر این مخاطره یخبندان و لغزندگی جاده‌ها، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی و افزایش مصرف سوخت پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات مدیریت مصرف سوخت و حامل‌های انرژی از جمله گاز احتیاط لازم و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی در سفرهای بین شهری به‌ویژه در مسیرهای کوهستانی، پرهیز از صعود و عدم اسکان در ارتفاعات، محافظت و عایق بندی لوله‌ها و منابع آب و آمادگی ارگان‌های ذی‌ربط، تامین سوخت کافی و جایگزین برای سالن‌های پرورش گلخانه و مرغداری‌ها باتوجه به افت دما توصیه می‌شود.

کولاک برف و احتمال سقوط بهمن در ارتفاعات
این سازمان در ادامه این هشدار زرد رنگ از افزایش شیو فشاری، وزش باد شدید در مناطق مستعد خیزش گردوخاک در ارتفاعات، کولاک برف و احتمال سقوط بهمن از چهارشنبه تا جمعه ( ۱۲ تا ۱۴ بهمن) خبر داد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در یزد، فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و جنوب اصفهان، پنجشنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان، جنوب اصفهان، فارس، یزد، کرمان، ایلام، لرستان، همدان، زنجان و مرکزی و جمعه نیز در آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، قم، شمال، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره جوی احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و سست، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پرواز دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات احتیاط در تردد، پرهیز از صعود به ارتفاعات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و سست، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و احتیاط در فعالیت کویرنوردی را توصیه می‌کند.

وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در شمال و جنوب کشور
سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ از افزایش ارتفاع در ساحل بین ۱ تا ۱.۵متر و در فراساحل و ۱.۵ تا ۲ متر از جمعه تا شنبه ( ۱۴ تا ۱۵ بهمن) خبر داد.

این شرایط جوی روز جمعه در دریای خزر، نواحی ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان و روز شنبه در نواحی دور از ساحل دریای خزر پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره خسارت به شناورهای سبک، تفریحی و با احتمال نیمه‌سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات اجتناب از عملیات تفریحی، غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و دور از ساحل را توصیه می کند.

این سازمان در ادامه این هشدار از وزش باد و افزایش ارتفاع موج از جمعه تا بعد از ظهر یکشنبه( ۱۴ تا ۱۶ بهمن) خبر داد.

سازمان هواشناسی در ادامه این اطلاعیه با اشاره به وزش باد نسبتا شدید حداکثر ۴۰ نات و افزایش ارتفاع موج در ساحل بین ۱ تا ۲ متر و در فراساحل و ۲ تا ۳ متر درخلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان از جمعه (۱۴ بهمن) تا یکشنبه ( ۱۶ بهمن) آورده است: در این شرایط جوی خسارت به شناورهای سبک، تفریحی و با احتمال نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی در این شرایط جوی اجتناب از عملیات تفریحی، غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و دور از ساحل را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید