هشدار سازمان هواشناسی بابت بارندگی های پیش رو

سازمان هواشناسی نسبت به بارندگی در مناطق مختلف کشور و تشدید بارش در ۱۵ استان همچنین احتمال آبگرفتگی معابرو لغزندگی جاده‌ها هشدار داد.

به گزارش صنعت نویس، این سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آورده است: وقوع رگبار باران، رعدوبرق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک موقت روز دوشنبه (۵ اردیبهشت) در چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، جنوب همدان، شمال خوزستان، ارتفاعات جنوبی اصفهان، نیمه جنوبی آذربایجان شرقی و شرق کهگیلویه و بویراحمد و روز سه‌شنبه (۶ اردیبهشت) در چهارمحال و بختیاری، شمال خوزستان، لرستان، ایلام، کرمانشاه، زنجان، آذربایجان شرقی، قزوین، ارتفاعات تهران، البرز و مازندران پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی آبگرفتگی معابر، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه، لغزندگی جاده‌ها، خیزش گردوخاک موقت و کاهش دید، آسیب به سازه‌های موقت، شکستن درختان فرسوده و آسیب به صنعت کشاورزی وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به خودداری از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و بستر مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، پاکسازی دهانه پل‌ها و آبروها، احتیاط در تردد بین شهری، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره، خودداری از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمانهای نیمه کاره توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد رنگ با اشاره به نفوذ سامانه بارشی آورده است: رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد رویداد تگرگ در روز یکشنبه (۴ اردیبهشت) برای استان‌های ایلام، لرستان، کرمانشاه، غرب کردستان، جنوب اردبیل، شمال خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، جنوب آذربایجان غربی، البرز و ارتفاعات تهران و قزوین و دوشنبه (۵ اردیبهشت) برای استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، غرب اصفهان، همدان، زنجان، قزوین، البرز، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، جنوب اردبیل و ارتفاعات تهران پیش‌بینی می‌شود.

حاکمیت این شرایط جوی سه‌شنبه (۶ اردیبهشت) برای استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، مرکزی، قم، تهران، البرز، همدان، کردستان، آذربایجان غربی، اردبیل، غرب و ارتفاعات سمنان، چهارشنبه (۷ اردیبهشت) برای استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران و پنج‌شنبه (۸ اردیبهشت) برای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و ارتفاعات زنجان دور از انتظار نیست.

در این وضعیت احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و ریزش تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی معابر به‌طور محلی، احتمال خیزش موقت گردوخاک و کاهش دید محلی، احتمال آسیب به سازه‌های موقت وجود دارد و برهمین اساس نسبت به احتیاط در هرگونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو توصیه می‌شود.

به گزارش ایسنا، در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید