نگرانی و ترس از کرونا تا چه میزان معقول است؟

یک متخصص روانشناسی عنوان کرد: نگرانی و ترس از ویروس کرونا، تا اندازه عقلانی و منطقی است که بتوان هیجانات را کنترل و این بیماری را مدیریت کرد.

علیرضا آقایوسفی در گفتگو با ایسنا عنوان کرد: کنترل هیجانات منفی مردم در برابر کرونا نیاز به آموزش و حمایت روانی دارد، به ویژه در شرایطی که مردم به واسطه شیوع این بیماری در کشوری مانند چین، پیش‌زمینه بسیار منفی دارند و آن را یک بحران مهم برای سلامتی به شمار می‌آورند.
این متخصص روانشناس بیان کرد: با توجه به هشدارهای جدی در مورد این بیماری، باید به ابعاد روانشناختی آن نیز توجه داشت و نگرانی بیش از اندازه در جامعه را به خوبی مدیریت کرد تا دچار بحران‌های شدید روانی نشویم.
وی اظهار کرد: در مواقع بحران، سطح هیجانات منفی افزایش پیدا می‌کند و مردم با هیجاناتی چون ترس، اضطراب و غم روبرو می شوند و ممکن است این هیجانات بر روی منطق آنها نیز اثر بگذارد و توانایی شناختی و عقلانی را تحت تاثیر قرار دهد.
بازرس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور خاطرنشان کرد: هیجانات اگر به خوبی کنترل نشود منجر به روانشناختی و ضعف سیستم ایمنی در دراز مدت می‌شود و می‌تواند جسم را نیز درگیر کند و سلامتی را از میان ببرد.
وی گفت: مردم وقتی دچار هیجانات منفی می‌شوند، سعی می کنند این هیجانات و اضطراب ها و خشم را مرور کنند و در باره آن حرف بزنند تا از میزان استرس بکاهند.
آقایوسفی افزود: اگر چه این روش خوبی برای کنترل استرس است اما وقتی هیجانات مهار نشود و در فضاهایی مانند فضای مجازی به صورت منفی بزرگ و گسترده شود، موجب بروز شایعات و نگرانی‌های بیشتری می‌شود.
وی تصریح کرد: وقتی شایعات گسترش پیدا می‌کند، مردم ممکن است به دلیل نگرانی، رفتاری معقول از خود نشان دهند و به جای استفاده از روش‌های علمی در مقابله با ویروس، از روش‌های هیجانی استفاده کنند که تبعات بیشتری در گسترش نگرانی و هیجانات دارد.
این متخصص روانشناس بیان کرد: شهروندان باید بتوانند هوش هیجانی را در این شرایط بحرانی به کار بگیرند و در مورد احساساتشان در قالبی سازمان‌دهی شده حرف بزنند و با استفاده از مشاوره‌های متخصص روانشناسی و امدادی، بر هیجانات و نگرانی‌های بیش از اندازه غلبه کنند.
وی اظهار کرد: اتفاقات عجیب و غریب موجب ایجاد افکار متفاوت و ترس و اضطراب و نگرانی در جامعه می‌شود و این امری طبیعی است، در مواجهه با استرس‌ها، رویکردهای متفاوتی وجود دارد که برخی از آنها می‌تواند در ارتقای بهداشت مردم و مقابله علمی با این بیماری اثرگذار باشد.
آقایوسفی عنوان کرد: برای مقابله با استرس رویکرد دوری‌جویی، خودمهارگری،خویشتن داری،مسئولیت‌پذیری، حمایت اجتماعی، گریز یا اجتناب در موقعیت استرس زا و حل مدبرانه وجود دارد که استفاده از رویکردی مناسب می‌توان مانع از بیماری های روانشناختی و جسمی شود.
وی گفت: برخی از مردم در برابر ویروس ممکن است از رویکرد دوری جویی استفاده کنند و بدون رعایت بهداشت، زندگی عادی را دنبال کنند، این شیوه مناسبی برای مقابله با کرونا نیست زیرا در موقعیتی هستیم که با کرونا به عنوان پدیده ای خطرناک مواجه هستیم و با بی توجهی و عدم رعایت بهداشت می‌توانیم به خود و دیگران لطمه بزنیم.
این متخصص روانشناس تصریح کرد: برخی نیز ممکن است زندگی خود را تعطیل کنند و با دوری گزیدن از اجتماع با این بیماری به مقابله بپردازند، در حالی که این روش کارآمدی نیست و باید از مردم بخواهیم به منابع علمی مراجعه کنند.
وی بیان کرد: مردم باید نسبت به این ویروس و روش انتقال آن آشنا شوند و راههای پیشگیری را به دست بیاورند و بتوانند استرس و نگرانی خود را تا حد معقولی کنترل کنند تا بحران رفع شود.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید