تبعات افزایش قیمت شیر و لبنیات در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: سهم مواد اولیه و موثر ایرانی در تولید داروی کشور به ۶۷ درصد رسیده است که در مقایسه با کشورهای هم سطح ایران، رکورد کم نظیری است.
تبعات افزایش قیمت شیر و لبنیات در کشور

ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی، در ابتدا به ارائه گزارشی از وضعیت حوزه سلامت کشور پرداخت و در ادامه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود. وی در ارتباط با وضعیت بازار دارویی کشور، گفت: به رغم تمام تهدیدات و تحریم ها علیه ایران، میزان خودکفایی در تولید دارو و مواد اولیه دارویی در کشور در سال های اخیر به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه ۸۸ درصد مقدار عددی و ۷۰ درصد مقدار ریالی داروی مصرفی کشور تولید داخل است، افزود: هم اکنون سهم مواد اولیه و موثر ایرانی در تولید داروی کشور به ۶۷ درصد رسیده است که در مقایسه با کشورهای هم سطح مان، رکورد کم نظیری است، در سال ۹۵ این سهم ۵۴ درصد بوده است. حریرچی ادامه داد: سیاست وزارت بهداشت کماکان حمایت از تولید داخلی دارو و مواد اولیه و موثر ایرانی است و از مردم و پزشکان عزیز درخواست همکاری بیشتر و حمایت از دانشمندان و داروسازان متعهد کشور خودمان در تولید داروی مورد نیاز کشور را داریم.

وضعیت مراکز درمانی مناطق زلزله زده کرمانشاه

سخنگوی وزارت بهداشت، در آستانه سالگرد حادثه زلزله کرمانشاه، به تشریح آخرین وضعیت مراکز بهداشتی و درمانی در این مناطق پرداخت و گفت: اعزام ۷۳۵۰مصدوم کمتر از ۲۰ ساعت در شرایط قطع برق و تاریکی، استقرار ۶ بیمارستان سیار در کمتر از ۱۵ ساعت، انجام ۱۹۸۰عمل جراحی در کمتر از سه رو، انجام موفق حدود ۱۰۰ عمل جراحی پیوند عضو، عدم وجود کمبود دارو و تجهیزات برای اولین بار با توجه به وسعت حادثه، عدم وجود کمبود خون و فرآورده های خونی با توجه به تعداد مصدومین، کنترل کامل بیماری‌های واگیر و...، از جمله اقدامات درمانی در روزهای اولیه این حادثه بود. حریرچی به تعمیر کامل ۱۹۰ باب واحد بهداشتی درمانی آسیب دیده تا خرداد ۹۷ اشاره کرد و افزود: ساخت ۴۵ باب خانه بهداشت و ۷ مرکز جامع سلامت جدید به همت خیّرین که ۳۰ واحد آنها قابل افتتاح است و مابقی تا خرداد ۹۸ افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: مقاوم سازی و بازسازی بیمارستان آسیب دیده سرپل ذهاب که از اول آذر بهره برداری خواهد شد و در این فاصله در بیمارستان موقت بانگر با ظرفیت بیشتر از تخت های قبلی شهرستان خدمت رسانی انجام می شد. حریرچی با اعلام اینکه تعمیر و بازسازی بیمارستان قصر شیرین که در حال اتمام است، افزود: شروع به احداث یک بیمارستان ۵۰ تختی توسط خیّرین کاشان در سرپل ذهاب و یک بیمارستان ۹۶ تخته توسط خیّرین و بانک ها در اسلام آباد غرب، بیمارستان ۳۲ تخته شهرستان ثلاث باباجانی در حال اتمام است و بیمارستان موقت در ثلاث باباجانی تا آخر آبان ۹۷ راه اندازی خواهد شد.

کاهش مصرف شیر و لبنیات در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص وضعیت مصرف لبنیات در کشور، گفت: گرانی شیر و لبنیات از جمله موضوعات مهم در در چند ماهه اخیر است. در حالی که، میزان مصرف سرانه شیر و فرآورده های لبنی یکی از شاخص های مهم توسعه اقتصادی اجتماعی است. وی ادامه داد: افزایش رشد، ارتقای هوش و قدرت فراگیری، افزایش توان کاری، افزایش طول عمر و پیشگیری از کارافتادگی زودهنگام از مزایای مصرف روزانه شیر و لبنیات است. شیر به دلیل دارا بودن ترکیبات خاص تنها ماده شناخته شده در طبیعت است که می تواند به طور متعادل تمام نیازهای بدن شامل رشد، تامین انرژی، ساخت و ترمیم بافت ها را تامین کند. حریرچی گفت: به رغم اینکه حدود ۶۰ درصد مردم ایران چاق هستند یا اضافه وزن دارند و مصرف غذاهای چرب و شور نظیر فست فودها و نیز مواد مضر شیرین نظیر نوشابه ها در کشور شایع است، مصرف سرانه شیر و فرآورده های آن در کشور ما ۱۹۰ گرم در روز است که از مقدار توصیه شده که ۲۵۰ گرم است، کمتر است.

سخنگوی وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که بیش از ۹۰ درصد مردم کشور کمتر از حد نیازکلسیم دریافت می کنند، افزود: شیر و فرآورده های آن، بهترین منبع تامین کلسیم هستند. کلسیم در رشد و استحکام دندان ها و استخوان ها نقش اساسی دارد. بطوریکه بررسی های علمی حاکی از آن است که ۴۰ درصد زنان بالغ و ۳۵ درصد مردان بالغ کاهش ترکم استخوان دارند و حداقل ۲.۲ میلیون نفر از مردم کشور دچار پوکی استخوان هستند. وی تاکید کرد: افزایش قیمت شیر و لبنیات و کاهش قدرت خرید مردم باعث افزایش پوکی استخوان، کاهش سن بروز پوکی استخوان و کاهش سرعت رشد استخوانی دانش آموزان می شود. حریرچی با اعلام اینکه در حدود ۵۰ هزار مورد شکستگی لگن مربوط ناشی از پوکی استخوان در سالمندان کشور گزارش شده است، افزود: با توجه به افزایش زیاد قیمت شیر و لبنیات در مدت اخیر، ما از همه کسانی که در زنجیره تولید و عرضه شیر و لبنیات نقش دارند، درخواست می کنیم که علاوه بر نقش اقتصادی به مسئولیت های اجتماعی خود هم در تامین شیر و لبنیات برای مردم عزیز کشورمان و تعیین قیمت این فرآورده ها توجه جدی کنند.

مهر

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید