اعلامیه اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی شرکت ملی مس

اعلامیه اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی شرکت ملی صنایع مس ایران در خصوص نرخ ارز لحاظ شده در محاسبه قیمت پایه محصول کاتد مس در ارتباط با مباحث مطرح‌شده در خصوص عرضه محصول کاتد مس در بورس کالا و نرخ ارز لحاظ شده در محاسبه قیمت پایه، موارد زیر را به استحضار می‌رسد:

اعلامیه اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی شرکت ملی صنایع مس ایران در خصوص نرخ ارز لحاظ شده در محاسبه قیمت پایه محصول کاتد مس
1) توجه و احترام به نظر و دیدگاه‌ خبرگان، نخبگان، صاحبنظران، دست‌اندرکاران امر و عموم ذینفعان و ارج نهادن و به کار‌بستن آن‌ها، از مهمترین ارکان و اصول اخلاقی و از جمله ی رویکردهای راهبردی شرکت ملی صنایع مس ایران است.

2) در خصوص ادعاهای مطرح‌شده در برخی کانال ها و فضای مجازی، در باب تعیین قیمت پایه محصولات شرکت ملی صنایع مس ایران برای عرضه در بورس کالا و انگیزه های سیاسی برخی جریان ها در استفاده از بیانات رهبر معظم انقلاب در راستای تخریب وجهه مدیریت شرکت های بزرگ صادراتی کشور ، این شرکت *التزام عملی به حفظ حقوق همه ذی‌نفعان (جامعه، دولت، شرکت، سهامداران، کارکنان، مشتریان، اعتباردهندگان و...)، تطابق کامل فعالیت‌ها و اقدامات با مقررات، موازین و الزامات تعیین‌شده از سوی مبادی ذی‌ربط و اجتناب از توزیع رانت و ویژه‌خواری* را یادآوری و بر آن تأکید دارد.

3) قیمت پایه محصولات برای عرضه داخلی در بورس کالا، در تمام ادوار زمانی، منطبق بر چارچوب‌های تعیین‌شده و بر پایه قیمت فلز مس در بازار جهانی و نرخ تسعیر ارز در بازار رسمی و بر اساس ضوابط قانونی بورس کالا، وزارت صمت و دستورالعمل های بانک مرکزی، محاسبه و تعیین شده و هیچ انحرافی از این بابت تاکنون در هیچ یک از مراجع قانونی و نهادهای نظارتی مطرح نبوده و یا گزارش نشده است.
به طور خاص نرخ ارز لحاظ شده در محاسبه قیمت پایه عرضه کاتد مس، در رینگ داخلی بورس کالا، *نرخ نیما* و در رینگ صادراتی بورس کالا، *نرخ اعلامی در سامانه «بازار متشکل معاملات ارز ایران» و متعاقبا تارنمای «مرکز مبادله ارز و طلای ایران» به نشانی www.ice.ir* بوده است و به هیچ‌وجه و هیچ‌گاه از نرخ‌های ارز اعلامی در بازار غیر رسمی و به خصوص کانال‌های تلگرامی استفاده نشده است.

4) قیمت پایانی محصولات در بورس کالا، در چارچوب قوانین و مقررات حاکم، در *فرایندی رقابتی* تعیین می‌شود و لذا خارج از اراده و اختیار شرکت است.

5) مقدار کف عرضه محصول کاتد مس، توسط مبادی ذیربط در وزارت صمت تعیین می‌شود، علاوه بر این در مواقع ضروری بنا به تشخیص و نظر وزارت صمت، تلاش شرکت بر هماهنگی کامل با مبادی مذکور و پوشش نیاز واقعی تولیدکنندگان داخلی، حتی مازاد بر کف عرضه تعیین‌شده بوده است.
6. مدیریت شرکت ملی صنایع مس ایران ایران ضمن تبعیت از فرامین رهبر معظم انقلاب و نهادهای قانونی کشور بر این باور است که به فرمایشات معظم له می بایست نگاه جامع و منظومه ای داشت و به تاکیدات ایشان در باب رشد سرمایه گذاری و رونق تولید در کنار سایر فرامین ایشان توجه ویژه مبذول داشت. عدم تعیین نرخ محصولات شرکت در یک فرآیند قانونی و رقابتی، مخصوصا در زمان تلاطم ارزی ،منجر به تشدید رقابت در میان خریداران، کاهش صادرات محصولات شرکت و متعاقبا کاهش درآمدهای ارزی شرکت خواهد شد که این موضوع می تواند بر رشد سرمایه گذاری در کشور اثر منفی داشته باشد و موجب کاهش رفاه مردم گردد

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید