ارمنی‌ها دست به کار شدند!

خط ترانزیتی خلیج فارس تا دریای سیاه به عنوان یکی از محوری‌ترین خطوط ترانزیتی منطقه در طول‌ ماه‌های گذشته مراحل جدی تاسیس و آغاز به کار خود را طی کرده است. خطی که هرچند محور ابتدای آن جاده خواهد بود اما به نظر می‌رسد خطوط ریلی نیز از آن عقب نمی‌مانند.

صنعت نویس: ایران با افزایش نفوذ ترانزیتی خود در بین کشورهای منطقه توانسته نتایج مثبتی از مذاکرات ماه‌های اخیر در افزایش تعاملات با کشورهای همسایه شمال غربی را به دست‌آورد.

 پس از آنکه با پیگیری‌ها سازمان راهداری توافق ترانزیت جاده‌ای میان ایران، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان و بلغارستان به امضا رسید که نتیجه آن بهبود جایگاه ترانزیتی این خط در موازات خط ترانزیتی ترکیه بود حالا نوبت به آن رسیده که مسیرهای ریلی نیز کار خود را با سرعت بیشتری دنبال کند.

ایران در طول این سال‌ها مذاکرات مثبتی برای افزایش تعاملات ریلی خود با همسایه‌های شمالی از یک سو به مقصد روسیه و از سوی دیگر به مقصد کشورهای اروپای غربی داشته است که البته اجرایی شدن این طرح‌ها نیازمند توسعه خطوط زیرساختی بوده است. در شرایطی که خط ریلی قزوین-رشت مراحل پایانی کار خود را پشت سر می‌گذارد و پس از آن بناست گام اخر این کریدور به رشت به آستارا تکمیل شده و خط آهن ایران را از شمال غرب به خطوط بین‌المللی وصل کند حالا دیگر همسایه شمالی نیز تلاش‌های جدی خود را برای رساندن خود به رقبای منطقه‌ای اش آغاز کرده است.

توافق برای اتصال خطوط ریلی ایران به ارمنستان از حدود ۷ سال پیش نهایی شده و دو کشور در طول این سال‌ها مذاکراتی برای برنامه ریزی در این زمینه به کار بسته اند. با این وجود فراهم نبودن برخی امکانات ابتدای و البته نا مشخص بودن سرمایه گذاران جدی برای این پروژه باعث شده کار تا به امروز به مرحله اجرا نرسد.

پس از گذشته تمام این سال‌ها حالا دولت ایروان برنامه ریزی خود برای نهایی کردن ساخت این خط ریلی را آغاز کرده و از سرمایه گذراران بخش خصوصی خود خواسته در این زمینه به دولت یاری برسانند.

هرچند هنوز ایران در رابطه با برنامه‌های قطعی خود در اتصال ریلی به ارمنستان شرایط را مشخص نکرده اما قطعا اتصال به این کشور نیز یکی از گزینه‌ها جدی خواهد بود که در صورت فراهم آمدن مقدمات لازم امکان اجرای آن وجود دارد. در طول این ماه‌ها آذربایجان برای اتصال ریلی خود به ایران سرمایه گذاری مستقیم کرده و حالا ارمنستان دومین کشوری خواهد بود که در کنار فراهم آوردم زیرساخت‌های لازم، سرمایه اتصال به خط ترانزیتی ایران را فراهم می‌کند.

ایسنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید