انحصارشکنی با رقیبی که نیست

این روزها که وزیر صنعت، معدن و تجارت از لزوم شکستن انحصار خودرو می‌گوید، صحبت از تأسیس خودروسازان جدید نیز به میان آمده و خیلی‌ها معتقدند دولت باید با حذف بروکراسی‌های سخت و وقت گیر، زمینه ورود سرمایه گذاران جدید به عرصه خودروسازی را فراهم کند.

به گزارش صنعت نویس،اخیراً نیز محمدرضا میرتاج الدینی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرده که دولت باید اجازه دهد خطوط جدید تولید خودرو در کشور ایجاد شود. به گفته وی، بسیاری از سرمایه گذاران بخش خصوصی تقاضا دارند که برندهای جدید خودرو را وارد کشور کنند. اعتقاد به انحصارشکنی از مسیر ایجاد رقیب، جزو برنامه‌های وزارت صمت نیز هست.

مرور اظهارات علیرضا رزم حسینی وزیر صمت درباره لزوم انحصارشکنی در صنعت و بازار خودرو نشان می‌دهد وی نیز مخالفتی با ورود تولیدکنندگان جدید به عرصه خودروسازی ندارد، با این حال نگرانی بزرگ در این مورد، تولد شرکت‌هایی شبیه ایران خودرو و سایپا است.

اصل ماجرا این است که خودروسازی کشور در انحصار دو شرکت بزرگ وابسته به دولت (ایران خودرو و سایپا) قرار دارد و بنابراین رقابت چندانی در بازار خودرو به چشم نمی‌آید. این موضوع تأثیر خود را به ویژه در مسائلی مانند قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش نشان داده و از همین رو نیاز است تا با شکسته شدن انحصار، زمینه ایجاد رقابت فراهم بیاید.

اصلی‌ترین روشی که برای انحصارشکنی و ایجاد رقابت پیشنهاد می‌شود، تولد رقبای جدید است، منتها با یک شرط بسیار مهم؛ دولتی نبودن. طبعاً اگر قرار باشد خودروسازان جدید، دولتی یا تحت حمایت دولت باند، یک ایران خودرو و سایپای جدید روی کار خواهد آمد و با قدرتمندتر شدن خودروسازی دولتی، جا برای خصوصی‌ها وب رندهای خارجی، تنگ‌تر از قبل خواهد شد. در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار شکست انحصار و ایجاد رقابت به نفع مصرف کنندگان را داشت.

اما بازیگران جدید پس از احراز شرط دولتی نبودن، می‌توانند هم داخلی باشند و هم خارجی، منتها مشکل اینجاست که در حال حاضر به دلیل تحریم، خیلی نمی‌توان روی خارجی‌ها حساب باز کرد. البته این موضوع همیشگی نخواهد بود و با لغو تحریم‌ها و فراهم کردن بستری مناسب برای شرکت‌های خارجی، این امکان وجود دارد که سرمایه گذارانی از دیگر کشورها اقدام به تولید و عرضه محصول در ایران کنند.

در دوران پسابرجام، رنو چنین برنامه‌ای را داشت، اما کج رفتاری‌های داخلی و البته در ادامه، تحریم، اجازه نداد این خودروساز فرانسوی به رقیبی بزرگ برای ایران خودرو و سایپا تبدیل شود. بنابراین باید مراقبت کرد که این تجربه در آینده تکرار نشود.
خودرونامه

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید