ابتلای یک نفر به کروناویروس در اراک

دکتر سیدمحمد جمالیان در گفتگو با ایسنا، با اشاره به آزمایش هشت مورد مشکوک بیمار مبتلا به کروناویروس اظهار کرد: از این تعداد آزمایش بعمل آمده تنها یک مورد در شهر اراک مثبت بود.

وی بیان کرد: موارد دیگری از سایر شهرهای استان جهت انجام آزمایش ارسال شده است که تاکنون هیچ مورد مثبتی وجود نداشته است و به محض تائید موارد ارسالی اطلاع رسانی خواهد شد.

وی از مردم خواست تا هرگونه اخبار در مورد این بیماری را از طریق مبادی رسمی خبری پیگیری کرده و به اخبار نادرست و غیرموثقی که در برخی کانال های فضای مجازی منتشر شده و در بین مردم ایجاد ترس و وحشت می‌کند، توجهی نکنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه از آمادگی کامل برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس خبر داد و افزود: جلسات متعددی از ۲۰ روز گذشته در قالب پدافند غیرعامل، کارگروه امنیت غذایی و ... در سطح استان تشکیل و توصیه‌های لازم در راستای آگاهی بخشی به مردم و پیشگیری از شیوع این بیماری به مراکز آموزشی؛ خوابگاه های دانشجوی و سایر مراکز ارائه شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: میزان مرگ و میر و عوارض ناشی از ابتلا به بیماری ویروس کرونا بسیار کمتر از بیماری آنفلوآنزایی است که در روزهای گذشته پشت سر گذاشتیم اما سرعت انتشار این بیماری بالاست.

وی راهکار موثر برای کنترل سرعت انتشار بیماری ویروس کرونا را رعایت بهداشت فردی و اجتماعی دانست و افزود: استفاده از ماسک و عدم ارتباط با افرادی که علائمی نظیر تب، سرفه، تنگی نفس و درد بدن دارند و پرهیز از دست دادن یا دیده بوسی با چنین افرادی و رعایت فاصله یک متر با آنها مهمترین راهکار پیشگیری از ابتلا به کروناویروس است.

دکتر جمالیان خواستار شستشوی مرتب دستها به مدت حداقل ۲۰ ثانیه به ویژه در صورت ارتباط با افراد دارای علائم ظاهری شد و افزود: حتما در هنگام شستشوی دستها از صابون مایع استفاده کنید چرا که احتمال دارد ویروس بر روی صابون جامد باقی مانده باشد و نفر بعد با استفاده از صابون جامد مبتلا شود.

وی کاهش سرعت انتقال بیماری کرونا ویروس را منوط به انجام اقدامات پیشگیرانه دانست و افزود: مهمترین نگرانی متولیان حوزه سلامت انتشار ویروس کرونا است و این نگرانی با رعایت بهداشت فردی و اجتماعی برطرف می‌شود.

وی تقویت راه‌اندازی پویش دست ندادن را از جمله مهمترین راهکارهای پیشگیری از ابتلا به این بیماری دانست و افزود: چنانچه علائم ظاهری این بیماری نظیر تب، تنگی نفس، سرفه و ... در بین افراد مشاهده شد بلافاصله به پزشکان متخصص عفونی مراجعه کنند.

رئیس علوم پزشکی اراک از آمادگی کامل مراکز درمانی در سطح استان و آنکال پزشکان متخصصان عفونی حتی در روزهای تعطیل خبر داد و افزود: چنانچه نمونه مشکوکی مشاهده شود بعد از نمونه‌گیری ایزوله خواهد شد و در صورت اینکه نمونه مثبت باشد درمان و در غیر این صورت از بیمارستان مرخص خواهد شد.

وی تصریح کرد: مردم به جای نگرانی، بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کرده و مطئمن باشید که این بیماری را نیز مانند بیماری آنفلوانزا با کمترین عارضه و مرگ و میر پشت سر خواهیم گذاشت.

وی به افراد سالمند و بیمارانی که به دلیل ابتلا به دیابت سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف شده است توصیه کرد که بیشترین مراقبت را از خود داشته باشند و ضمن استفاده از ماسک از ترددهای غیرضروری در اجتماع اجتناب کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص کمبود ماسک در استان نیز گفت: هیچ کمبود ماسکی در سطح استان نداریم اما امروز به دلیل حجم مراجعه مردم برای خرید ماسک از داروخانه ها، عرضه ماسک با کمبود مواجه شده است و به شهروندان توصیه می کنیم به اندازه مورد نیاز تهیه کنند تا افراد دیگر نیز بتوانند از ماسک استفاده کنند.

وی بیان کرد: در همین رابطه بازرسان دانشگاه از داروخانه ها بازدید و اجازه نخواهند داد که ماسک احتکار شود اما باید گفت که مردم برای خرید ماسک به داروخانه ها هجوم آورده اند. افزایش تقاضا نبض بازار را به هم می ریزد و از مردم انتظار می رود که از دپوی ماسک در منازل خود خودداری کنند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید